Skivspelare -> RIAA-steg -> TV -> Högtalare?????

Permalänk
Medlem

Skivspelare -> RIAA-steg -> TV -> Högtalare?????

Så jag har en gammal skivspelare som står brevid tvn och ser fin ut.

Nu vill jag att den ska funka oxå.

Jag vill ha den billigaste lösningen och tänkte därför så här.
Koppla;

Skivspelaren till ett RIAA-steg (typ billigt helst med USB ut).

RIAA steget till TV.

Därifrån går ljudet som idag ut via ljudprojektorn (mao högtalren).

Skulle detta funka??

Saknar bara RIAA-steget isf.

TVn är en Sony från 2010, ljudprojektorn en Arvani ergosound, Skivspelaren en Tecnis från 80-talet.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Kjell har en bra för några hundralappar,dock inte med usb,vad du nu ska med det till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Kjell har en bra för några hundralappar,dock inte med usb,vad du nu ska med det till.

tycker det var ett enkelt sätt att få in ljudet i tvn.

Men duger en tv som förstäkrare?

Finns det annars mini förstärkare med riaasteg (så liten att den får plats på väggen bakom tvn).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sgtspiff:

Så jag har en gammal skivspelare som står brevid tvn och ser fin ut.

Nu vill jag att den ska funka oxå.

Jag vill ha den billigaste lösningen och tänkte därför så här.
Koppla;

Skivspelaren till ett RIAA-steg (typ billigt helst med USB ut).

RIAA steget till TV.

Därifrån går ljudet som idag ut via ljudprojektorn (mao högtalren).

Skulle detta funka??

Saknar bara RIAA-steget isf.

TVn är en Sony från 2010, ljudprojektorn en Arvani ergosound, Skivspelaren en Tecnis från 80-talet.

Det finns riaa med usb ut, tex http://www.accurateaudio.se/into/produkter.php?id=3&p=0191 men hur ska du få in det i tvn, den förstår väl inte vad du kopplar in, den förväntar sig en fil och inte ett "ljudkort"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

tycker det var ett enkelt sätt att få in ljudet i tvn.

Men duger en tv som förstäkrare?

Finns det annars mini förstärkare med riaasteg (så liten att den får plats på väggen bakom tvn).

En tv har ingen förstärkare.
Är det inte lika enkelt med vanliga ljudkablar än med usb,det är ju ändå ett analogt format så usb känns lite onödigt såvida du inte ska rippa vinyl till dator.

Permalänk
Medlem

Näe såg mest att det var USB på ett billigt riaasteg från Kjell....

OK så då funkar inte min idé.

Då behöver jag mao Skivspelare -> förstärkare med riaa steg -> högtalare...

Då är det vanliga ljudkablar som gäller (har bara det ledigt i högtalaren).

Någon som vet om det finns microsmå förstärkare som man kan sätta bakom tv (på väggen typ 4 cm tjock max) ???

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Näe såg mest att det var USB på ett billigt riaasteg från Kjell....

OK så då funkar inte min idé.

Då behöver jag mao Skivspelare -> förstärkare med riaa steg -> högtalare...

Då är det vanliga ljudkablar som gäller (har bara det ledigt i högtalaren).

Någon som vet om det finns microsmå förstärkare som man kan sätta bakom tv (på väggen typ 4 cm tjock max) ???

Små mikrostärkare med riia lär du knappast hitta,i så fall får du köra separat riia och sen en liten T-amp på det.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av oyegie:

En tv har ingen förstärkare.

Klart en TV har inbyggd förstärkare, annars kan den inte driva sina egna högtalare.

På Kjell & Co finns en RIAA-förstärkare med RCA ut, det är bara att koppla den till nån av TV:ns ljudingångar så som de för komposit- eller komponentvideo.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/skivspelare/riaa-for...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Finns även pro-ject phono box om inte det på kjell skulle passa. Deras produkter är små.

http://www.referenceaudio.se/vinylspelare/riaa-steg/pro-ject-...

Permalänk
Testpilot

Måste dock tillägga att det inte är alla TV-apparater som spelar upp ljudet från en ingång om det saknas videosignal så kolla upp att din TV klarar av det innan du köper grejer du sen inte kan använda. Det går att testa ganska enkelt med exempelvis en MP3-spelare/mobiltelefon och en 3.5mm -> RCA-kabel.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Måste dock tillägga att det inte är alla TV-apparater som spelar upp ljudet från en ingång om det saknas videosignal så kolla upp att din TV klarar av det innan du köper grejer du sen inte kan använda. Det går att testa ganska enkelt med exempelvis en MP3-spelare/mobiltelefon och en 3.5mm -> RCA-kabel.

Hmm bra idé ska jag prova (även om just den kabeln råkar vara en 15m kabel så har jag iaf en).

Det finns tyvärr en möjlighet att skivspelaren är sönder och då blir den en ny med inbyggt riaasteg.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Hmm bra idé ska jag prova (även om just den kabeln råkar vara en 15m kabel så har jag iaf en).

Det finns tyvärr en möjlighet att skivspelaren är sönder och då blir den en ny med inbyggt riaasteg.

Tyvärr brukar skivspelare med inbyggd riia vara rätt så plastiga och låta hemskt annars så skulle http://www.referenceaudio.se/vinylspelare/vinylspelare/pro-je... passa perfekt men priset kanske inte är så motiverande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Tyvärr brukar skivspelare med inbyggd riia vara rätt så plastiga och låta hemskt annars så skulle http://www.referenceaudio.se/vinylspelare/vinylspelare/pro-je... passa perfekt men priset kanske inte är så motiverande?

Inte någon audiofil så klarar mig med hyffsat ljud. Om det blir en ny spelare kommer jag bara gå på utseende. Vilket i mitt fall är minimalism.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Inte någon audiofil så klarar mig med hyffsat ljud. Om det blir en ny spelare kommer jag bara gå på utseende. Vilket i mitt fall är minimalism.

De nog de billigaste som går att få tag i om du ska ha hyffsat ljud,annars är det blocket som gäller,vinylspelarna på clas är bara att glömma.

Permalänk
Medlem

Finns från Denon för runt 2k. Sedan hur den låter får du själv undersöka.

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/skivspelare/denon_...