Trubbel vid ghosting av systemdisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Apr 2005

Trubbel vid ghosting av systemdisk

Halloj gott folk..

Önskar lite support med Norton Ghost. Har precis inhandlat en ny SSD, Samsung 830 256GB,
men jag har stött på lite trubbel. När jag använde Norton Ghost, som kom med, för att flytta
hela skiten från min Intel X25-M så stötte jag på lite problem vid uppstart. Det verkar som att
windows tycker för mkt i datorn ändrats så den säger att jag har en oäkta version av Windows 7.
När windows har laddat in så säger den "Förbereder skrivbord" och tänker otroligt länge.
När jag sen väl kommer in så ser jag ett skrivbord med ett fåtal genvägar och framför allt
så har den inte startat "explorer.exe". Om jag själv startar explorer så säger den att jag
inte har rättigheter när jag försöker öppna den här datorn. Vidare så är nätverket avstängt
och jag kan bokstavligen talat inte göra något alls. Jag ringde Windows Support och de ville
inte kännas vid att problemet ens skulle uppstå men föreslog en ren installation alternativt
en reparation med windowsskivan.

Reparation gick inte för skivan tyckte att det var fel version av windows installerat. När jag testade
installera om så ville den inte formatera orderntligt. Efter mycket om och men så har jag trots allt
lyckats få in en ren installation av windows och det verkar fungera. Men, jag skulle ju helst vilja
kopiera över skiten från min gamla SSD. Det är ju typ 80GB Spel/Programvara som ska installeras om.

Någon som stött på liknande problem och vet varför windows säger ifrån? Går det att komma runt?
Jag menar, Norton Ghost kom ju med gratis när jag köpte SSD-enheten. Det måste ju gå att få
det till att fungera.

All hjälp uppskattas. God fortsättning.

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002

Prova att göra om ghostningen... har gjort det där ett par gånger och aldrig råkat ut för det du pratar om...

Hoppas du kryssat i de tre sista rutorna i bilden nedan

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Mr_Lazy:

Prova att göra om ghostningen... har gjort det där ett par gånger och aldrig råkat ut för det du pratar om...

Jodå, har lite nyare version än det där men jag tror jag bockade i motsvarande.
Ska fixa en bild.

Har kört utan och med smart sector alternativet.. Vet inte om det är något annat som är tokigt?
Känns inte som att det är så mycket man kan göra fel. Men vad fan vet jag?

Edit: Har även testat att köra ghostingen med nya SSD:n ikopplad internt respektive externt. Ingen skillnad. (durr)

Edit 2: Lägger in en liten uppdatering. Jag har spenderat de senaste dagarna med att göra om ghostningen när jag vart på humör. Först nu fungerade det. De inställningar som funkade var de som jag la upp en bild av. Konstigt nog så krävdes det att jag gjorde om det typ 10 gånger. Något annat konstigt är att firefox inte fick med sig alla sina inställningar. Vet inte riktigt hur det gick till. Men nu funkar det iaf. Microsoft support var som sagt inte till mycket hjälp. Men men.. Tack och hej.

*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002

Ghostar inte du från bootcdn/usbminnet?

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Apr 2005

Gick ju att göra från windows med GUI så jag körde på det. Ända ghostningen jag gjort innan detta var nån form av "hårdvaru-ghosting" där man bara kopplade in originaldisk + de man ville ghosta till när jag praoade för typ 8 år sen. Kanske är som så att fel kan uppstå när vissa systemfiler används. Men det var ju ett märkligt symptom för att jag inte ghostade utanför windows, om det nu var det problemet berodde på. Man tycker ju att antingen så bootar windows eller så gör det inte det. Men men. Funkade till slut.

*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3