Går ej att spela upp filmen med Windows Movie Player.

Permalänk
Medlem

Går ej att spela upp filmen med Windows Movie Player.

Hej! Tänkte se en film här om dagen och då förde jag över filmen till en usb sticka och satt in i mitt xbox, det var då problemet uppstod, filmen gick inte att visas så jag tänkte att jag kanske hade gjort något fel så jag gick tillbaka till min dator för att testa igen, jag tryckte igång filmen och den funka på datorn men det var ju lite lustigt tänkte jag, jag ändrade filmens typ till Windows Media Player (alla mina filmer sparas som vlc) och då gick det helt plötsligt inte att spela filmen, stod att fattades någon codec. Ändrade tillbaka till vlc och då funkade filmen igen.

Så om det finns några vänliga själar på forumet som vet vad problemet är så snälla ta er tid att besvara mig

Permalänk
Medlem

Tror du har missuppfattat lite :). VLC är ett program och Windows Media Player är ett program. Det enda du gör när du "ändrar typ" är att bestämma vilket program som filmen ska öppnas med.
Det är helt enkelt så att filmen är i något filformat som inte Windows Media Player eller din Xbox kan spela upp.
VLC har många s.k codecs inbyggt, men det har inte Windows Media Player, så det var därför det fungerade.

Jag har ganska dålig koll vad Xbox kan spela upp och inte spela upp. Någon annan här vet nog bättre :).

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Tror du har missuppfattat lite :). VLC är ett program och Windows Media Player är ett program. Det du gör när du "ändrar typ" är att bestämma vilket program som filmen ska öppnas med.
Det är helt enkelt så att filmen är i något filformat som inte Windows Media Player eller din Xbox kan spela upp.
VLC har många s.k codecs inbyggt, men det har inte Windows Media Player, så det var därför det fungerade.

Jag har ganska dålig koll vad Xbox kan spela upp och inte spela upp. Någon annan här vet nog bättre :).

Kan nog ha formulerat det fel, var ungefär så jag menade men eftersom det är Windows som gjort xbox så spelas ju säkert filmen upp i Windows media player, finns det något sätt jag kan ändra filmen så det kan visas med Windows media player, kanske någon slags converter?

Permalänk

Förstår inte riktigt vad du menar... Och skriv gärna vilket operativsystem du har och vilken filtyp du försöker spela upp (T ex. .avi, .mkv, .mp4)
Ändrade du filens filtyp? T ex. .mkv till .wmv, vilket inte funkar då materialet består av .mkv-video kan enbart spelas upp som .mkv.
Eller att du valde att spela upp filen i WMP genom ett högerklicks-alternativ? WMP har sitt förråd av codecs, VLC har nästan alla. Xvid är en codec som stöds av WMP från och med Windows Vista(XP fick det senare)/Xbox 360, x264 stöds dock ej.

WMP i Windows och Xbox stödjer .avi, .mpeg och .wmv som filtyper. MP4 med rätt codecs funkar också.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Förstår inte riktigt vad du menar... Och skriv gärna vilket operativsystem du har och vilken filtyp du försöker spela upp (T ex. .avi, .mkv, .mp4)
Ändrade du filens filtyp? T ex. .mkv till .wmv, vilket inte funkar då materialet består av .mkv-video kan enbart spelas upp som .mkv.
Eller att du valde att spela upp filen i WMP genom ett högerklicks-alternativ? WMP har sitt förråd av codecs, VLC har nästan alla. Xvid är en codec som stöds av WMP från och med Windows Vista(XP fick det senare)/Xbox 360, x264 stöds dock ej.

WMP i Windows och Xbox stödjer .avi, .mpeg och .wmv som filtyper. MP4 med rätt codecs funkar också.

Jo som du säger så valde jag att spela upp den med Windows media player istället för vlc förstår att du inte förstod när jag sa att jag ändrade filens typ som jag dock inte gjorde fel av mig hehe. Jag har Windows 7 64 bit och det är en .avi fil jag försöker spela upp i xboxet och undrar då ifall jag kan göra på något sätt så att jag ändrar filmens codex? Skulle det gå om jag brände över den på en skiva ?

Permalänk
Skrivet av Icemat19:

Jo som du säger så valde jag att spela upp den med Windows media player istället för vlc förstår att du inte förstod när jag sa att jag ändrade filens typ som jag dock inte gjorde fel av mig hehe. Jag har Windows 7 64 bit och det är en .avi fil jag försöker spela upp i xboxet och undrar då ifall jag kan göra på något sätt så att jag ändrar filmens codex? Skulle det gå om jag brände över den på en skiva ?

Innan jag säger något dumt som kanske inte funkar och du bränner tid för ingenting, kan du starta upp videon i VLC sedan kolla kodekinformation på verktygsfliken?

Visa signatur

...