Ta bort startupinformation för snabbare start

Permalänk
Avstängd

Ta bort startupinformation för snabbare start

Hej,

Är intresserad av att inaktivera all "onödig" information när man startar datorn. Det är främst USB enheter och en skärm där HDD enheter visas. Finns även en startskärm för moderkortet, men antar att den måste vara kvar? Hur som helst undrar jag om det går snabbare om man inaktiverar dessa för snabbare start?

Har redan testat quick boot i bios och diverse inställningar i msconfig men vet inte var jag ytterligare kan få datorn att starta snabbare :)?

Permalänk
Medlem

BIOS-booten går inte att snabba upp hur mycket som helst nej, du får gå in och gå igenom inställningar (t.ex. tid för att detektera HD, ev. sekundära kontrollers med ESATA etc.). Väldigt BIOS/EFI-beroende.

Testat hibernate/suspend från OSet?
Man behöver inte fullboota ett modernt OS så ofta normalt, inte ens XP faktiskt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHWarrior:

BIOS-booten går inte att snabba upp hur mycket som helst nej, du får gå in och gå igenom inställningar (t.ex. tid för att detektera HD, ev. sekundära kontrollers med ESATA etc.). Väldigt BIOS/EFI-beroende.

Testat hibernate/suspend från OSet?
Man behöver inte fullboota ett modernt OS så ofta normalt, inte ens XP faktiskt.

Okej, vet inte vad hibernate/suspend är (?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Okej, vet inte vad hibernate/suspend är (?)

Ungefär att datorn (Windows t.ex.) fryser och dumpar minnet till en fil på disk, tar ner hårdvaran i strömsparläge.
Sedan när du trycker powerknappen så gör den det baklänges, så är du tillbaka där du var senast, du kan ha program öppna och allt möjligt.

Klart snabbare än en full boot, använder det hela tiden på mina burkar, smidigt.
Speciellt i Vista/Windows7 som är fräscha längre mellan varje boot.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hibernation_%28computing%29

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Ungefär att datorn (Windows t.ex.) fryser och dumpar minnet till en fil på disk, tar ner hårdvaran i strömsparläge.
Sedan när du trycker powerknappen så gör den det baklänges, så är du tillbaka där du var senast, du kan ha program öppna och allt möjligt.

Klart snabbare än en full boot, använder det hela tiden på mina burkar, smidigt.
Speciellt i Vista/Windows7 som är fräscha längre mellan varje boot.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hibernation_%28computing%29

Hibernate motsvarar viloläge tror jag i den svenska versionen och sleep motsvarar vänteläge.

I hibernate/viloläge gör den som du säger, sparar ner minnet till hårddisken, medans den i sleep/vänteläge håller kvar datan i minnet.

Eftersom hibernate/viloläge sparar datan från minnet på hårddisken så går det bra att dra ur sladden från datorn, den minns ändå datan. I sleep/vänteläge däremot så krävs det att minnet hela tiden får lite ström, annars så tappar det datan.

På min förra dator använde jag hibernate nästan hela tiden, nu har jag inte gjort det på grund av hibernates nackdel, det läggs en fil som är lika stor som minnet på C: . Om man då har lite mer minne (jag har 16 GB) och en SSD så tar det ofta upp för mycket plats. Så jag valde att helt inaktivera den funktionen för att få bort filen.

I windows 7 finns det även ett hybridläge då datorn gör båda sakerna, sparar minnet till disk och håller det kvar.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan även skriva %systemroot%\prefetch i "kör" och ta bort allt i denna mapp för något snabbare uppstart.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Du kan även skriva %systemroot%\prefetch i "kör" och ta bort allt i denna mapp för något snabbare uppstart.

FEL enligt:

http://lifehacker.com/5033518/debunking-common-windows-perfor...

http://www.osnews.com/story/21471/SuperFetch_How_it_Works_Myt...

Analysera uppstarten med:

http://soluto.en.softonic.com/download

Permalänk
Medlem

kör - msconfig - systemstart - start utan grafiskt gränssnitt/nogui boot
d gör inget för POST delen i uppstart men snabbar upp lite i delen mellan POST o välkomstsidan lr va man ska kalla d...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av encor3:

kör - msconfig - systemstart - start utan grafiskt gränssnitt/nogui boot
d gör inget för POST delen i uppstart men snabbar upp lite i delen mellan POST o välkomstsidan lr va man ska kalla d...

Tack, ska testa det.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker man kan tolka det lite som man vill. Jag personligen skiter i om Windows håller vissa viktiga delade DLL-filer icke fragmenterade, den startar ju fortfarande program som jag inte vill starta i booten. Gillar man att programmen startar snabbt när man väl startar upp Windows är det kanske trevligt, men har man en SSD lär man knappast märka någon skillnad. Ändringen då blir att Windows cach:ar program och delade DLL-filer vilket jag kanske inte använder, vilket i min mening är helt onödigt. Kikar man på datorer som har haft en äldre installation än 1 år innehåller Prefetch-mappen rätt mycket skit. Så för de som har superkoll på sin dator, då gör man som man vill, men för gemene man som har massa skitapplikationer som startar vid uppstart utan att veta om det och så vidare rekommenderar jag alltid att ta bort allting i Prefetch.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bjjb:

[...]
I windows 7 finns det även ett hybridläge då datorn gör båda sakerna, sparar minnet till disk och håller det kvar.

Borde påpekas att det redan kom i Vista.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG