Ny SSD men win la system partitionen på gamla HDD'n

Permalänk
Medlem

Ny SSD men win la system partitionen på gamla HDD'n

Hej,
fick idag min nya SSD (corsair force 3 gt). Installerade en fräsch installation av Windows 7 på den men Windows fick för sig att lägga system partitionen (system reserved 100mb http://i.imgur.com/hmizs.jpg) på min gamla 7200rpm disc. Kommer detta slöa ner uppstar/windows eller något? Märkte detta alldeles för sent när jag redan hade installerat en massa programm, windows update osv så man är inte så sugen på köra en clean install en gång till, förutom om det ger mer prestanda. Annars bootar väl Windows 7 på 20-30 sec efter post utan att jag gjort några speciella inställningar i BIOS.

Jag antar att man kan dra ut den andra HDD'n innan installation så windows inte har något annat val än att installera den partionen på SSD'n.
En annan fråga är vad det egentligen ligger för filer på just den 100mb's partitionen som windows skapar.

En sista fråga är om man kan göra några speciella inställningar för att få datorn att boota extra snabbt? Jag har ett Gigabyte GA-X58A-UD3R rev 2 där SSD'n sitter på SATA 3 (6gbit) controllern. Tror det är gigabytes egna controller.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilded:

Hej,
fick idag min nya SSD (corsair force 3 gt). Installerade en fräsch installation av Windows 7 på den men Windows fick för sig att lägga system partitionen (system reserved 100mb http://i.imgur.com/hmizs.jpg) på min gamla 7200rpm disc. Kommer detta slöa ner uppstar/windows eller något? Märkte detta alldeles för sent när jag redan hade installerat en massa programm, windows update osv så man är inte så sugen på köra en clean install en gång till, förutom om det ger mer prestanda. Annars bootar väl Windows 7 på 20-30 sec efter post utan att jag gjort några speciella inställningar i BIOS.

Jag antar att man kan dra ut den andra HDD'n innan installation så windows inte har något annat val än att installera den partionen på SSD'n.
En annan fråga är vad det egentligen ligger för filer på just den 100mb's partitionen som windows skapar.

En sista fråga är om man kan göra några speciella inställningar för att få datorn att boota extra snabbt? Jag har ett Gigabyte GA-X58A-UD3R rev 2 där SSD'n sitter på SATA 3 (6gbit) controllern. Tror det är gigabytes egna controller.

Tack på förhand!

ta ut den andra hårddisken och kör bara med ssdn när du installerar
Det funkar!

För att boota snabbare kan man köra startup utan grafik osv, känns dock inte som det hjälper något.

Permalänk
Medlem

Tror inte du kommer märka någon skillnad. Tror inte den partitionen används så länge du inte krypterat Windowspartitionen.
Enklast är att prova en boot med endast ssd'n inkopplad. Då ser du om den används.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Jag hittade en tråd om vad just denna partition gör och det är just som du säger att den inte används om man inte kör någon "bitlocker".
Ska testa ta bort partitionen och se vad som händer. Fungerar det så är jag glad slutar Windows fungera så är det väl bara att göra om och göra rätt.

I tråden stod det även hur man kan installera Windows utan att få med denna partition (om man är lat och inte orkar koppla ur SATA sladden till sin andra HDD): http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/w7itproinstall/...

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat om Windows utan 100mb partitionen men jag har nu fått ett nytt "problem" eller snarare ett störande moment.

I Windows taskbar visas nu konstant "Safely remove hardware" med möjligheten att välja min SSD. Jag googlade lite och hittade att det beror på AHCI och att man ska kunna använda hårdisken med "hotplugging ability". Går det att få denna irriterande ikon att försvinna (någon checkruta man kan bocka i att man inte vill ta bort den)?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilded:

Nu har jag installerat om Windows utan 100mb partitionen men jag har nu fått ett nytt "problem" eller snarare ett störande moment.

I Windows taskbar visas nu konstant "Safely remove hardware" med möjligheten att välja min SSD. Jag googlade lite och hittade att det beror på AHCI och att man ska kunna använda hårdisken med "hotplugging ability". Går det att få denna irriterande ikon att försvinna (någon checkruta man kan bocka i att man inte vill ta bort den)?

Tack på förhand

Kolla i bios om du kan plocka bort möjligheten att köra hotplug på s-ata. Annars finns det inget att göra

Permalänk
Medlem

Visserligen för sent men det går att fixa utan ominstallation. Gör SSD aktiv i Diskhanteraren, koppla ur mekaniska disken. Boota med skivan och kör reparation, brukar krävas tre omstart och reparationer i rad och sedan ska det fungera. Problemet är sedan att den mekniska disken också är aktiv så jag brukar ta backup på det som är värt att spara och sedan formatera den i ett USB-kabinett kopplat till en annan dator.