"Är allt svårare att hitta offer” enligt en nätbedragare!

Permalänk
Avstängd

"Är allt svårare att hitta offer” enligt en nätbedragare!

Hejsan alla forumkollegor!:)

Jag kunde inte låta bli att lägga in följande nyhet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14203284.ab där Aftonbladet publicerar en bedragare som röker och super samt beklagar sig över att det är svårare att hitta offer för att konkurrensen blivit så stor!xD

Vad anser ni om denna utveckling? Börjar det bli mer och mer acceptabelt att begå bedrägerier (speciellt i ljuset av att polisen inte gör någonting om det inte inkommer "massanmälningar" mot en och samma bedragare) och att etiken håller på att bli mer urholkad i detta avseende?

I mellanstadiet fick vi en uppgift som gick ut på att:

a) sälja en moped
b) gradera huruvida det är skäligt att ta ut ett högre pris för varan beroende på om det var en bror/syster/förälder, granne, grannens kompis, killen/tjejen på andra sidan staden som varan skulle säljas till.

Tror ni att mänskligheten och medborgarna har gått från att tycka det varit okej att ta ut ett högre pris från exemplet ovan, till att det är "lite småokej" att begå ett litet bedrägeri under parollen att: "Det är ju bara pengar och jag skadar ju i alla fall ingen genom t.e.x. en våldshandling"? Diskutera högt som lågt!:)

Slutligen kan man inte låta bli att småle åt bedragarens uttalande!:PxD För övrigt håller jag med Leif GW Persson: "Det är sällan värt besväret" och det får sammanfatta vad jag tycker om bedrägerier samt den rent moraliska aspekten att jag tycker det är fel att man tar pengar från andra bara för att kunna få egna drömmar uppfyllda!:) Bedrägeri är Svineri!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

Tror inte det skulle va så svårt om man bara ville då det finns riktigt dumma människor som nyligen upptäckt internet och att handla saker över nätet.
Själv handlar jag aldrig dyra saker och speciellt inte över blocket utan nästan bara på TS eller NHs forum någon enstaka gång.
Köpte och sålde mycket saker på nätet för länge sedan och hade bara problem 1 gång när en vara jag köpt aldrig kom men efter flera veckors tjatande så fick ja tillbaka pengarna.

Tycker det är jävligt dumt att göra på det sättet speciellt mot ungdomar mellan 15-20 som inte har så mycket pengar.
Visst är det bättre än rån men folk mår ändå dåligt av allt jävla krångel runt omkring av att behöva vänta på något som inte kommer etc.

Permalänk
Medlem

Ju större och ju mer anonym population desto högre antal bedrägerier, i absoluta tal. Bedrägeri pågår även i små samhällen, men blir småskaligt och ovanligt i och med den ofta lägre populationskoncentrationen.
Vad GW menar med att det inte skulle vara värt det kan man funta på. Menar han att det inte är ekonomiskt försvarbart eller att det är en karaktärsförstörande verksamhet som lika gärna kan ersättas med att leta pantburkar?
Om det skulle visa sig vara mer vanligt i relativa tal med bedrägerier jämfört fåtal år sedan så beror det möjligtvis på något annat som åtminstone jag själv inte känner till.
Har bedrägerier ökat i relativa tal?

EDIT: Mjovisst. Man ser ganska hög fluktuation mellan åren i stockholm på senare år. Kan bero på nya lagar, nya sätt att anmäla på eller samordnade bedrägerier av kriminella gäng, nya sätt att bedra på eller extra insatser. Ta en titt förbi bra.se och funta vidare.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag blev aldrig bedragen så jag bry mig inte men det är säkert inte så roligt att bli av med några tusen kronor. I och med att internet blev vanligare så blev det ju lättare att lura folk på pengar och man hittade ju nya sätt att göra det på. Samtidigt så börjar allt fler bli medvetna om riskerna och blir kanske lite mer försiktiga när det handlar om pengar.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X