Skumt ljudproblem i headset

Permalänk

Skumt ljudproblem i headset

Hej!

När jag scrollar på sidor på internet och har headset på mig så hörs ett svagt gnisslande brus(!) har ingen aning om vad det beror på men det är enbart när man scrollar genom att använda baren längst till höger. Hörs inget om man använder t.ex. page down och scrollar snabbt neråt (märkte nu efteråt att det hördes ytterst lite om man scrollar med mushjulet, antar att knapptryckningarna överröstar det lilla ljud som möjligtvis kommer när man använder piltangener eller page down. Hörs också olika mycket i olika program, testa ie notepad och chrome. I ie låter det högst lite mindre i notepad och knappt inte alls i chrome. Ljudet är också proportionellt mot hur snabbt jag scrollar, lite som en bil som varvar upp. Det skiljer också i ljud från sida till sida, på sweclockers låter det mer än säg facebook, kan det ha något med laddningen av sidan att göra? Har dragit slutsatsen att det är ljudsignaler iallafall men behöver hjälp med möjliga orsaker.

Egentligen inget problem och jag stör mig inte på det utan mest en skum sak som jag undrar om någon har en förklaring till.

Det är datorn i signaturen, tack för all hjälp:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Låter som att ditt moderkort inte är jordat. Haft samma problem med integrerade ljudkortskretsar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Reap:

Låter som att ditt moderkort inte är jordat. Haft samma problem med integrerade ljudkortskretsar.

Ojdå låter inte jättebra, är det någon fara och vad ska man göra ut det? Och hur kan det vara bundet till just scrollning?

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

köpt ett nytt intern ljud kort typ asus xonar dg/d1? eller så får du levla med det, min bärbara för överljud till hörlurarna när jag rör musen ibland skit störande, men vad ska man göra?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Ojdå låter inte jättebra, är det någon fara och vad ska man göra ut det? Och hur kan det vara bundet till just scrollning?

Börja med att göra din felsökning enkel.
Har du jordade uttag i väggen hemma?
Använder du dig av en fördelare som saknar jord?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

köpt ett nytt intern ljud kort typ asus xonar dg/d1? eller så får du levla med det, min bärbara för överljud till hörlurarna när jag rör musen ibland skit störande, men vad ska man göra?

störs inte av det utan mest intresserad av vad det beror på, kör på det interna:)

Skrivet av Reap:

Börja med att göra din felsökning enkel.
Har du jordade uttag i väggen hemma?
Använder du dig av en fördelare som saknar jord?

Nyombyggt här och allt är jordat även förgreningsdosan, dock så är högtalarna(som det inte hörs i) en stapelradio från runt 80-talet och den är ej jordad.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω