Vart tog alla strategispel vägen?

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som hände med Settlers serien?

Permalänk

Age of Empires blir aldrig gammalt. Age of Empires Online släpptes ju förra åter, även om det är riktigt kasst jämfört med ettan och tvåan

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

StarCraft 2 har släppts, att släppa ett strategi spel idag är ungefär lika menlöst som att släppa ett MMO när WoW finns. Ribban har satts för högt helt enkelt och inga tillverkare vågar mäta sig.

RIP. strategi

Turnbaserad strategi är ett öppet fält...

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk

Eftersom många tagit upp total war gatt jag gå in på deras sida för att se o de har någon ny trailer och så... Titta på trailern på första sidan:

http://www.totalwar.com/#

jag va som.. :S whafu*k

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddmaan:

jag va som.. :S whafu*k

Hehe, jag med

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Asus Strix GTX 970 | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Turnbaserad strategi är ett öppet fält...

Heroes of Might and Magic 3 (Y) gärna en uppföljare som är likt det

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Skrivet av Murer:

Själv tycker jag att Company of Heroes är överlägset spel som Red Alert, C&C, Age of Empires och sådan dynga. Dyngan känns alldeles för.. linjärt? Skickar du 2 likadana enheter mot varandra så är det millisekunden den ena börjar slå på den andre som avgör vem som vinner. I CoH spelar faktorer som skydd och liknande in. Sen träffar inte alla skott heller vilket får det att kännas lite mer spännande.

Anno-serien är också riktigt jävla bra. Anno 1404 och Anno 2070 är de som gäller för mig. Har man inte prövat skall man ge det en chans, kan vara småtungt att komma in !i men det är värt det alla gånger.

I agree with you! Coh är så jävls kul, och riktigt strategiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

offtopic.

IIII är romersk och IV är modern romersk. rommarna adderade bara. det är därför man ibland ser klockor med I, II, III, IIII, V...

modern romersk är vad räknesystemet har utvecklats till.

Men jag skrev ju att man kan skriva IIII, men IV måste väl ändå ses som mer "korrekt" idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Men jag skrev ju att man kan skriva IIII, men IV måste väl ändå ses som mer "korrekt" idag?

jag skrev inte du hade fel jag utvecklade. ja, IV är det som används i modern romersk. det andra är ut dött sånär som för vissa klockor som härmar gamla solur.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddmaan:

Eftersom många tagit upp total war gatt jag gå in på deras sida för att se o de har någon ny trailer och så... Titta på trailern på första sidan:
http://www.totalwar.com/#
jag va som.. :S whafu*k

Trailern är något bisarr.

Men det är slutet av samurai-eran och introduktionen av moderna vapen från bland annat amerika. Det finns en film från den eran dessutom, The Last Samurai (med Tom Cruise). Det är en stand-alone expansion av Shogun 2, precis som Napoleon var för Empire.

Creative Assembly har en väl utvecklad modern spelmotor nu, så de kan nog pumpa ut flera uppdateringar av sina gamla spel. Till exemplel ett nytt Rome. Jag skulle gissa på att det dyker upp någon gång 2013 (om inte det, något annat TW spel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Du har alltså missat hur Coh fungerar konceptuellt jämfört med tex generals och starcraft? Det finns fler exempel på konceptuella utvecklingar. Men alla former av nytänk blir gamla förr eller senare.

Ja men det byggde ju på samma koncept som dom körde med i Dawn of War några år tidigare. Grundidén kommer ju alltid vara densamma, flytta enheter för att attackera/försvara, sen är det klart att det sker förändringar och förfiningar genom åren, det sker ju fortfarande.

Ta King Arthur spelen exempelvis där man blandar RTS, omgångsbaserd strategi men också RPG element.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Ta King Arthur spelen exempelvis där man blandar RTS, omgångsbaserd strategi men också RPG element.

Ser fram emot King Arthur II som är på gång i slutet av januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ser fram emot King Arthur II som är på gång i slutet av januari.

Ja verkligen, ettan var rikrigt bra, ett spel som inte fick så mycket uppmärksamhet men som jag tyckte kändes fräscht och hade en härlig stämning!

Permalänk
Medlem

Heroes VI som någon sagt tidigare.Hearts of iron serien är suverän.Den bästa spelnyheten på år och dagar är att ett nytt X-com:Enemy unknown är under utveckling...turnbased strategi ftw!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Ja men det byggde ju på samma koncept som dom körde med i Dawn of War några år tidigare. Grundidén kommer ju alltid vara densamma, flytta enheter för att attackera/försvara, sen är det klart att det sker förändringar och förfiningar genom åren, det sker ju fortfarande.

Ta King Arthur spelen exempelvis där man blandar RTS, omgångsbaserd strategi men också RPG element.

Jag tänkte mer på att med coh och dow2 så blev det betydligt viktigare att ta hand om sina enheter än det varit tidigare. Resultatet av att förlora enheter blev betydligt större i de spelen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Det ska ju komma ett nytt X-com spel baserat på enemy unknown.
Jag känner mig återhållsamt optimistisk inför det.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Avstängd

Dungeon Keeper 3 vore ju något att bita i..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Var har du läst det? Har googlat men hittade ingen information.

Hittade inget jag heller, måste ha haft en bra dröm

Btw

King Arthur II verkar bli grymt som fan! Total war med magi o rpg-element!

http://www.blisteredthumbs.net/2012/01/aj-king-arthur-2-previ...

Permalänk
Medlem

Testa Men of War: Assault Squad.
Single player är ingen hödjadre men MP är riktigt jäkla skoj.
http://www.youtube.com/user/saiedz#p/u/9/ME5rJpZPHU8

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk
Medlem

Tyvärr blir rts-genren tråkigare och tråkigare (personlig åsikt)
Det jag kan rekommendera är väl Men Of War serien.
Sen kommer ju C&C Generals 2 om nått år och det längtar jag sjuuuuuukt mycket på

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-990XA-UD3|CPU: AMD Phenom 2 X6 1605T|
GPU: XFX HD 5770 CFX|RAM: Corsair Vengence 8GB|160GB WD Raptor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

StarCraft 2 har släppts, att släppa ett strategi spel idag är ungefär lika menlöst som att släppa ett MMO när WoW finns. Ribban har satts för högt helt enkelt och inga tillverkare vågar mäta sig.

RIP. strategi

Tag en titt på mmorpg.com så ser du att det finns betydligt fler mmo's än WOW. Alla behöver inte gilla mainstream och pandor

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....