Är det någon skillnad på USB och PS/2-typ tagentbord när det gäller respons i gaming?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002

Är det någon skillnad på USB och PS/2-typ tagentbord när det gäller respons i gaming?

Har ett gammat Microsoft tagetbord som jag tycker är skönare än ett som jag fick med till datorn, så frågan är det någon skillnad på respons i gaming?

Live for fun, Loyal to none

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Inte vad jag märkt. Tror faktist PS/2 är bättre då det klarar av fler samtidiga knapptryckningar. (kanske fått det baklänges).

Sedan värt att notera är att ibland kan man ställa in i BIOS att datorn startar ifall man trycker på tangentbordet, men det måste vara ett PS/2 bord. Mest en kul grej bara.

Skickades från m.sweclockers.com

| ASUS P8P67-PRO | Intel 2500K @ 4.7GHz | H80i | 4x4GB Corsair Vengance 1600MHz | GTX 780 | EVGA 750W G2 | Corsair Force 3 120GB | Tot. 4.5TB HDD | W7 64bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Chmat76:

Inte vad jag märkt. Tror faktist PS/2 är bättre då det klarar av fler samtidiga knapptryckningar. (kanske fått det baklänges).

Sedan värt att notera är att ibland kan man ställa in i BIOS att datorn startar ifall man trycker på tangentbordet, men det måste vara ett PS/2 bord. Mest en kul grej bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha det var ju märkligt det där med knapptryckningar...

Live for fun, Loyal to none

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Chmat76:

Hur många knapptryckningar det klarar av beror snarare på tangentbordet i sig än vilket anslutning som används. Mitt tangentbord(se signatur) klarar av att man trycker ner alla knappar samtidigt över USB. Är ganska så säker på att vårt gammla tangentbord från 90-talet klarade 4-5 knappar innan datorn började pipa(det var då PS/2, eller var det kanske en DIN-kontakt med PS/2 omvandlare..).

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

eftersom USB är en seriebuss kan ev. responstid vara beroende av ev. annan utrustning kopplat på bussen.
Om det har någon betydelse i praktisk användning skall jag låta vara osagd.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds