Är verkligen ett ljudkort nödvändigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizor:

Vill man ha vettigt ljud så ja.

Kan bara ta jämförelsen när jag hade ett Creative Audigy ljudkort och det blev glapp i hörlursporten så jag var tvungen att använda det inbyggda. Alltså jag är helt seriös när jag säger att jag började gråta så dåligt ljudet var i det inbyggda kortet på mitt dåvarande moderkort. Skillnaden var enorm. Sedan är skillnaden från Creative Audigy till mitt nuvarande Asus Xonar Essence STX ganska enorm den med.

Skrivet av Saandberg:

Det duger alldeles skulle jag säga:) kör på Asus kortet, et likadant sitter i min burk och jag är mycket nöjd så jag kan rekommendera det(utan att ha någon annan referens)

/S

Skrivet av scienta:

Jag köpte nyss ett X-Fi Titanium för 350:- på blocket. Väl-spenderade pengar, det gav ett ordentligt lyft i ljudet, jämfört med det inbyggda! Jag är ingen audiofil eller direkt kräsen, men nog hördes det tydlig skillnad Har hört att Creative är ett bättre val om du spelar också.

Kanske är dags för Swec att köra ett test av ljudkort? Vilket som fungerar/låter bäst och till vad i klassen 500-1000:- vore kul att få veta.

Jag är ju så van vid moderkortsljudet att jag säkerligen kommer att få en chock när jag pluggar in ett riktigt Ska bara kika om jag har plats för det på MK. Mina dubbla grafikkort tar en del plats.

Skrivet av Mr_Lazy:

Problemet blir att det finns en risk att man då aldrig är nöjd eftersom man tror sej att det finns något bättre
Då kommer man in i den farliga loopen att alltid jaga bättre ljud och byta upp sej.... farligt farligt

Det är just det som är så läskigt. Folks rekommendationer kan få en att köpa allt möjligt Är man nörd så är det egentligen aldrig fel att byta upp sig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Okej, många verkar rekommendera ljudkort för 1500+ kr men om man inte vill lägga så mycket...ska man köra på Asus Xonar DX eller SB X-Fi Titanium? Jag kör Logitechs G51 ljudsystem eller Siberia V2 USB (men kan alltid skippa USB ljudkortet i förmån för det nya ljudkortet).

jag har väl inte hört så mycket kul om G51. Risken finns att om det blir nån skillnad, så kommer du sluta stå ut med dom, och genast vilja byta upp dom också.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Köpte ett X-fi extreme music för en massa år sen då mic ingången i det integrerade brusade för mycket för att det skulle gå att höra vad jag sa (var raid leader i wow så inte succé..) märkte klar skillnad på mängden brus även om jag har ett rätt billigt headset, dock var detta på pentium4 tiden så mycket har förhoppningsvis hänt på den integrerade fronten!

Permalänk
Medlem

Ett Ljudkort är inte nödvändigt men förbättrar ljudupplevelsen specielt om man har mer "proffsiga" högtalare/lurar
för lite "input" http://techreport.com/articles.x/19997 liten "lättare" jämförelse med vetenskapligt test och rena fina nummer att jämföra

Men som det står i artikeln jag länkade: Om man använder billiga Ipod lurar är det ingen större skillnad.

Permalänk

Nu vet inte jag vad ni har för moderkort, men vid de exemplaren jag har testat (även moderna) så hör man GRAV skillnad emellan ljudkort x och det inbyggda. Det är som att vara under vattnet i badkaret och lyssna på musik som är i köket, i jämförelse med att stå längst fram på en konsert.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Det är ju också stor skillnad på vilket integrerad ljudkort du har. Realtek HD ALC889 eller nyare är nog riktigt bra för att va integrerat. År 2005 hatade jag ljudet som kom ut ut Realtek AC97 integrerade kretsen på mitt moderkort på den tiden men idag använder jag Gigabyte UD5 ALC889A Realtek HD integrerat och tycker det faktiskt låter riktigt bra speciellt tillsammans med min hörlursförstärkare. Kan nämnas att jag har testade både ett X-Fi Titanium HD (Creatives bästa) samt ett ASUS Xonar D2 ljudkort (snäppet under ST/STX som saknar dendär integrerade hörlursförstärkaren) och det resulterade att jag sålde båda kortena då jag tyckte Realtek HD ALC889 lät så bra att det inte var värt att betala så mycket för ASUS eller Creative kortena. Dessutom kan tilläggas att jag tycker att ALC889 hade bäst balans (mest neutral ljud), Creative Titanium HD var lite "varmare" med mera bas och snäppet avrundat höga frekvenser medan ASUS kortet var lite tvärtom med en aning för ljust/analytiskt ljud. Realtek kretsen passar där mitt emellan dem. Dock har integrerade ljudkort ofta problem med att man hör extra oväsen i signalen från moderkortet som när HDDn jobbar osv, speciellt om man kör med förstärkare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd

Ja självklart, annars får du ju inget ljud.

Nej, men allvarligt talat, jag vet att frågan gäller ifall det är nödvändigt att köpa ett separat ljudkort och använda det istället för det inbyggda.

Själv köpte jag ett ASUS Xonar Essence STX, ett ljudkort som främst är riktat mot ljudfantasterna och hörlurslyssnarna.

Men med tanke på att jag mest sitter vid datorn utan att lyssna på något ljud överhuvudtaget så kunde jag lika gärna struntat i att köpa det kortet. xD

Permalänk
Medlem

Om man kör optisk utgång, spelar ljudkortet roll alls då? Den signalen måste väl vara helt ren från påverkan kan man tycka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Ja självklart, annars får du ju inget ljud.

Nej, men allvarligt talat, jag vet att frågan gäller ifall det är nödvändigt att köpa ett separat ljudkort och använda det istället för det inbyggda.

Själv köpte jag ett ASUS Xonar Essence STX, ett ljudkort som främst är riktat mot ljudfantasterna och hörlurslyssnarna.

Men med tanke på att jag mest sitter vid datorn utan att lyssna på något ljud överhuvudtaget så kunde jag lika gärna struntat i att köpa det kortet. xD

EDIT: Jag laddade ned några FLAC-album och jämförde det separata ljudkortet och det inbyggda. Någon STOR skillnad märker jag iallafall inte. Fast mjukvaran till det inbyggda har en bättre EQ tycker jag, ifall man vill justera ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Behöver inte vara svårare än såhär.

Är DU nöjd med ljudet från det integrerade?
JA => Köp inget.
NEJ => Köp ett nytt.

Håller med ovanstående. Hur ska någon annan kunna besvara hur kräsen du är för kvalitén på moderkortets ljudkort?
Jag kör det inbyggda och har inget att klaga på. Jag skulle antagligen inte märka om det byttes ut mot ett som var ännu sämre än det jag redan har, medan andra skulle få huvudvärk av att bara titta på sladdarna som går in i moderkortet. Som så mycket annat är det högst individuellt vilka krav du har på ljudkvalitén.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Om man kör optisk utgång, spelar ljudkortet roll alls då? Den signalen måste väl vara helt ren från påverkan kan man tycka?

Då är det helt upp till mottagaren som man har.

Iallafall vad jag har fått lära mig. Men någon sa något om inställningar i mjukvara? Att man kan beroende på ljudkort ändra utgångssignalen via digitalutgången. Så då blir det ju ändå skillnader beroende på ljudkort.

Permalänk

Har inte läst igenom tråden.

Jag hade för ca en månad sedan ungefär 1000kr att göra av på datorkomponenter. Då jag redan har en SSD, ett grafikkort som räcker, och RAM uppgraderade jag för en månad sen. Så mitt val var ganska enkelt.

Jag köpte ett ASUS Xonar DX för 700kr, och kan säga att jämfört med mitt moderkorts ljud (Gigabyte GA-870A-UD3) så blev det en väldigt märkbar skillnad. Ljudet blev mycket klarare, MYCKET klarare bas och som plus på allt så får man 1000 olika inställningar att välja mellan.

Jag tycker det är ett värdigt köp om man tycker om att lyssna på musik, och då snackar jag inte om 6 år gamla Youtube-låtar på ynka 50 Kb/s

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Behöver inte vara svårare än såhär.

Är DU nöjd med ljudet från det integrerade?
JA => Köp inget.
NEJ => Köp ett nytt.

Fast om man inte vet något annat, hur kan man då egentligen veta om man är nöjd? Man måste ju ha lite referenser.

Har man ett ljudsystem eller hörlurar som är lite bättre än vad Clas Ohlson har att erbjuda så kan det ju vara värt att kika på ett ljudkort. Tror Jonas och Emil sa i någon fredagspanel: "anpassa ljudkort efter ljudsystem".

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Skillnaden?

Tänkte låna tråden lite då det ändå handlar om ljudkort!

Vad är egentligen skillnaden mellan dessa två kort?
Har nämligen det vänstra kortet kvar från mitt förra bygge men har inte riktigt kommit till skott med att montera in det i nuvarande bygge då jag ville testa det inbyggda ljudet ordentligt först. Gick även i tankarna att införskaffa ett nyare kort, men skillnaden verkar ju vara minimal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utbildadninja:

Tänkte låna tråden lite då det ändå handlar om ljudkort!

Vad är egentligen skillnaden mellan dessa två kort?
Har nämligen det vänstra kortet kvar från mitt förra bygge men har inte riktigt kommit till skott med att montera in det i nuvarande bygge då jag ville testa det inbyggda ljudet ordentligt först. Gick även i tankarna att införskaffa ett nyare kort, men skillnaden verkar ju vara minimal?

Efter att bara kollat lite snabbt i specsen så går det ju att utröna att anslutningen skiljer, funktioner som stöds (olika standarder för surround) och ram på ljudkortet.

Sen har du ju vanliga Titanium. Det enda som verkar skilja det och Pro-modellen är kåpan och det installerade RAM'et.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

För bf2- X-FI
För bf3 Xonar DX/d1 /d2 etc...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Skrivet av scienta:

Efter att bara kollat lite snabbt i specsen så går det ju att utröna att anslutningen skiljer, funktioner som stöds (olika standarder för surround) och ram på ljudkortet.

Sen har du ju vanliga Titanium. Det enda som verkar skilja det och Pro-modellen är kåpan och det installerade RAM'et.

Jojo, vet att det är PCI gentemot PCI-E osv, samt stöd för lite nyare standards.
Nu tänkte jag dock utöver det man kunde se på komplett Tänkte om någon med lite koll på det skulle kika förbi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utbildadninja:

Jojo, vet att det är PCI gentemot PCI-E osv, samt stöd för lite nyare standards.
Nu tänkte jag dock utöver det man kunde se på komplett Tänkte om någon med lite koll på det skulle kika förbi

Efter att ha googlat lite fick jag fram att XtremeGamer har ljudchip EMU20K1 och Titanium-modellerna (förutom HD) har EMU20K2.

Vad skillnaden är där vet jag inte och infon är ifrån wikipedia, så vet inte om den stämmer. De verkar även använda samma ADC-chip, men vad du har för nytta av att veta det är jag inte heller säker på Är väl för inspelning av ljud?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag hade ett terratech ljudkort i min data innan men tog ut det om börja använda ljudkortet på moderkortet istället hörde skillnad direkt ljudet blev sämre , lägre och allt .

så lyssnar man mkt på musik eller är krässen så ska man nog ha ett ljudkort i

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk

Det är lika nödvändigt att gå från inbyggt till dedikerat ljudkort som att gå från skärm med TN-panel till IPS.

Dvs inte helt nödvändigt, men har du pengar att bränna så...

Permalänk
Skrivet av scienta:

Efter att ha googlat lite fick jag fram att XtremeGamer har ljudchip EMU20K1 och Titanium-modellerna (förutom HD) har EMU20K2.

Vad skillnaden är där vet jag inte och infon är ifrån wikipedia, så vet inte om den stämmer. De verkar även använda samma ADC-chip, men vad du har för nytta av att veta det är jag inte heller säker på Är väl för inspelning av ljud? Vad det är för DAC'ar hittar jag inte.

Kollade upp skillnaden mellan dessa två kretsar, inte mycket som skiljer dem åt faktiskt. I dom flesta fall bör dom vara rätt identiska efter vad jag har fått fram.
Slutsatsen jag drar av detta att det är ovärt att uppgradera från K1 till K2 om man redan sitter på ett K1 och inte har stenkoll på vad man ska använda kortet till. Samt att skillnaden mellan ett inbyggt ljudkort och ett dedikerat ljudkort är stor, även om man inte brakar på med värstingmodellen av ljudkortet.

Skrivet av TimeLeap:

Tjena kära Swec'are!

Kort sagt till trådskaparen, ljudkort är lätt värt pengarna om du vill åt lite finare ljud, även om du inte inhandlar det mest påkostade ljudkortet så kommer det fortfarande att slå det inbyggda på fingrarna

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att hårdvaran på dessa ljudkort (inbyggda som interna/externa) som är det stora problemet utan oftast är det mjukvaran och drivrutinernas som brukar vara det otroliga kruxet.

Stora nackdelen med alla moderkort som släpps idag har oftast ett inbyggt Realtek-ljudkort. Realtek är värdelösa på det mesta, framför alllt att ens kunna underhålla en hemsida med drivrutiner. Och underhållet av drivrutiner är nästan ännu värre. När man fallerar på båda dessa punkter är det svårt att ta ett företag seriöst, därav tappar man förtroendet om kvalité.

Själva ljudskillnaden mellan inbyggt och internt kan jag inte uttala mig om då jag personligen inte hör så stor skillnad (om man inte ändra bit-uppspelningen). Men de problem jag upplevt med Realteks inbyggda ljudkort är att drivrutinerna fungerar fortfarande inte (!) helt med Windows 7. I vissa fall har mina front-högtalare lagt om sig till rear helt utan anledning.

Den största fördelen jag kan se med mer påkostade interna ljudkort är bättre drivrutiner, mer möjligheter i programvaran. Att de sedan använder en egen CPU för beräkningskapaciteten är ju självklart ett plus.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Frågan jag ofta ställer ställer mig i sådana här frågor är varför folk kan lägga till 1000-1500 kr mer mellan två vassa grafikkort för att få ut 5 fps mer i spel som knappt är märkbart men sedan inte tycker det är värt att köpa ett externt ljudkort till datorn de lagt ut 15 000 på.

Självklart är det stor skillnad i ljud mellan ljudkortet på moderkortet och ett externt ljudkort av bra kvalitet. Man måste nog vara ganska tondöv för att inte märka det men det kräver så klart bra hörlurar/högtalare med vilket leder oss tillbaka till inledningen av mitt inlägg.

Permalänk
Rekordmedlem

Köp en vettig hembioreceiver och mata den digitalt via toslink från moderkortet så den blir galvaniskt isolerad, det ger troligen bäst ljud för pengarna för de flesta om man väger in funktioner och totala musiksystemet, bra surroundljud vid film och spel, ganska bra hörlursdrivning, går att ha som ren musikanläggning osv.osv.
Går dessutom att hitta bra begagnade modeller från 1000kr eftersom de som saknar hdmi ligger lågt i kurs hos hembiofolket, men de låter ofta bra för det, sedan så kan man ta hyfsade beg högtalare till det, billigare o bättre än ljudkort och ett dåligt datorljudsytem som många köper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köra på det inbyggda först (Realtek) eftersom jag kopplade digitalt till min förstärkare och körde hörlurar på den. Men grejen är att även det digitala var knepigt på det inbyggda kortet. Väldigt låg nivå (fick höja volymen långt över mina normala lyssningsnivåer på förstärkaren).

Så jag skaffade ett externt ljudkort och då var det tillbaka till normalt med schysst nivå på digitala utgången och även helt ok analogt ljud om jag kopplade lurarna direkt till ljudkortet.

Nu kan förstås mitt inbyggda ha problem (knappast driver-relaterat, det var nyinstallation och använde även Realteks egna då senaste driver). Men de inbyggda ljudkorten är billiga lösningar, och man får billig kvalite helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Behöver inte vara svårare än såhär.

Är DU nöjd med ljudet från det integrerade?
JA => Köp inget.
NEJ => Köp ett nytt.

En sak med det är, vet man inte att det finns mycket bättre så, ja.
Hur vet man om man är nöjd innan man fått höra skillnaden, efteråt skulle det ens vara ok att köra med integrerat ljudkort utan att det blöder från öronen?

Skillnaden är inte stor, den är enorm. Integrerade ljudkretsar ger platt och baslöst brusigt ljud. Spelar ingen roll om det är bra eller dåliga hörlurar. Med högtalare är det mer troligt att nöja sig med integrerade ljudkretsen dock.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Om man kör optisk utgång, spelar ljudkortet roll alls då? Den signalen måste väl vara helt ren från påverkan kan man tycka?

Stämmer. Kör man digitalt via SPDIF, coaxialt eller optiskt, så kommer ljudkvaliten vara beroende av den digitala till analoga konverteringen, och dem direkt efterföljande analoga kretsarna.

I det fallet kan en väl vald ljudanläggning som tar emot SPDIF-signalen ge mycket bättre ljud än något ljudkort någonsin kan ge.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast

Ljudet från det inbyggda ljudkretsarna duger gott åt de flesta som inte bryr sig om ljudkvaliten.
Men moderkortets inbyggda ljudkretsar har ett problem, oavsett hur bra kretsen ifråga än är:
Dem tenderar att plocka upp digitalt brus, som är i synnerhet märkbart med hörlurar av hög kvalitet.
Det här problemet går inte att komma undan för moderkorttillverkarna, utan att det drar iväg rejält i kostnader.

Kör man med ett par hörlurar av låg/medelklass, eller mediokra högtalare, märks detta inte av så speciellt.
Likaså om ens hörsel är nedsatt eller har en lägre frekvensomfång, så märker man inte av det speciellt.

Kör man digitalt (SPDIF) finns det ingen som helst anledning att skaffa ljudkort.

Vill man däremot använda hörlurar av hög kvalitet, eller en ljudanläggning av hög kvalitet och stort frekvensomfång, så kör man ett ljudkort som klarar av att leverera utan det digital bruset eller störningar från datorns övriga komponenter, såsom spolarna på moderkortet eller grafikkortet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Det har aldrig varit billigare att få det bra, om man gillar att bygga sin PC själv så kan det ju vara värt att lägga några extra kronor på ett moderkort med bättre ljuddel inbyggd.

Som flera här nämnt så är blir inte ljudet bättre än den svagaste länken. Jag själv har flera datorer med externa ljudkort (M-Audio FW 4-10) som ger riktigt bra ljud
Jag har även en nyare laptop med HDMI 1,4 som jag matar min Pioneer VSX 921 Surround-förstärkare med(DTS-MA etc), dvs kan man använda en Optisk digital eller HDMI direkt till en ljudanläggning så spelar ljudkortet mindre roll, optisk digital är att föredra framför coaxial-digital ( elektrisk) då den senare kan ge upphov till jordbrum.