Från SSD till HDD

Permalänk
Medlem

Från SSD till HDD

Hejsan allihopa.

Det är så att jag har gjort en clean install av Window 7 på min SSD. Men det är bara så att jag råkat installera nvidia drivers och lite andra program på SSD. Problemlet är att jag vill bara använda SSD till SWTOR och OS, så:

1. Kan jag copy och paste nvidia driven från SSD to HDD och sen deleta driven från SSD? Samma sak med de andra program som jag råkar installerat på SSD.

2. Alla program som jag ladda ner till skrivbordet, kan jag typ på nåt sätt göra så att HDD ta "smällen" istället för SSD? om ni förstår vad jag menar?

3. Med andra ord, SSD är bara för SWTOR och OS. Resten får HDD ta hand om, hur gör jag?

Permalänk
Medlem

lättast att avinstallera de program du inte vill ha kvar och sen installera om dem helt igen fast till den andra disken
copy paste fungerar inte alltid med program, rätt ofta det inte gör det (för mig allafall)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

lättast att avinstallera de program du inte vill ha kvar och sen installera om dem helt igen fast till den andra disken
copy paste fungerar inte alltid med program, rätt ofta det inte gör det (för mig allafall)

för mig är det tvärtom har alltid funkat för mig att bara kopiera program spel mm o flytta över filerna. vet dock inte med drivrutiner då det inte är ngt o flytta då det är ändå så lätt o bara dra hem nya

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Nä det brukar inte fungera. Det blir bara en genväg på andra disken.
Avinstallera drivrutinerna och ladda ner dom i gen på den mekaniska disken.

Permalänk
Medlem

Varför vill du inte ha drivers på SSDn? Tar inte särskilt stor plats.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Nu ligger väll nästan alla drivrutiner i Windows mappen med undermappar som System32/drivers och dem kan du inte flytta utan det är väll Nvidias programvara du vill installera på annan plats?

Ser ingen mening med det dock.

Bara installera om spelen, du kan ofta flytta ett spels programmapp dock får du ändra alla genvägar och det kan spöka och jag rekkomenderar dig att installera om istället.

Sen kan du inte flytta "save" mapparna i alla spel utan många tvingar dig att ha dem i "C:\Users\ditt namn\Documents" etc dock är det inte precis något som läs/skriver mer än när du använder dem.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Nu ligger väll nästan alla drivrutiner i Windows mappen med undermappar som System32/drivers och dem kan du inte flytta utan det är väll Nvidias programvara du vill installera på annan plats?

Ser ingen mening med det dock.

Bara installera om spelen, du kan ofta flytta ett spels programmapp dock får du ändra alla genvägar och det kan spöka och jag rekkomenderar dig att installera om istället.

Sen kan du inte flytta "save" mapparna i alla spel utan många tvingar dig att ha dem i "C:\Users\ditt namn\Documents" etc dock är det inte precis något som läs/skriver mer än när du använder dem.

SÅ ser ingen mening att flytta väck saker som inte tar någon plats och sällan används.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel.. Men är det inte ganska svårt (och onödigt) att INTE lägga drivrutiner på OS-disken?

Förstår inte ens varför man inte vill ha dem där... Mjukvaran som följer med är ju bara att avinstallera och installera på rätt disk, som ett vanligt program dock...

Edit: Var lite seg där

Permalänk
Medlem

Naeh det är bara för framtiden jag är rädd för då min SSD är bara 80GB. Jag vet att man kan välja att installera/ladda ner till HDD om man vill.

Men är det så att vissa filer/program kan bara installeras där OS befinner sig?

Då min grafiks kort drivrutin nu är på SSD betyder det att min grafik blir "bättre" än om att jag hade installerat det på HDD?

Permalänk
Medlem

En grej till, alla program som laddas ner till skrivbordet, ta de automatiskt utrymme av SSD eller?

Permalänk
Medlem

Skrivbordet ligger ju under "C:\Users\ditt namn\Desktop" så det är väll självklart det som ligger där tar plats på din SSD, vill du ha det på skrivbordet varför inte skapa en mapp på din mekaniska disk som heter tex downloads sen göra en genväg av den till skrivbordet?

Att du har drivrutiner på en SSD gör ingen skillnad i prestanda, blanda inte ihop mjukvara och drivrutiner, du kan installera mjukvarupaketet för Nvidia vart du vill och det gör ingen prestanda skillnad om det ligger på en SSD eller mekanisk disk, dock lägger sig drivrutinerna i Windows med underkataloger som jag skrev oavsett och det tar nästan ingen plats så det rör sig om omärkbara mängder och är inget du kan flytta runt på.

Det är väldigt få program som man måste installera på systemdisken dock lägger sig ALLTID filer på systemdisken men det är inget som tar plats. Men vi snackar några få MB så inget märkbart.

Så bara tänk på att installera allt på den mekaniska disken, flytta din download mapp till den och strunta i att tänka på drivrutiner etc för det tar ingen plats och är inget du kan göra åt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Skrivbordet ligger ju under "C:\Users\ditt namn\Desktop" så det är väll självklart det som ligger där tar plats på din SSD, vill du ha det på skrivbordet varför inte skapa en mapp på din mekaniska disk som heter tex downloads sen göra en genväg av den till skrivbordet?

Att du har drivrutiner på en SSD gör ingen skillnad i prestanda, blanda inte ihop mjukvara och drivrutiner, du kan installera mjukvarupaketet för Nvidia vart du vill och det gör ingen prestanda skillnad om det ligger på en SSD eller mekanisk disk, dock lägger sig drivrutinerna i Windows med underkataloger som jag skrev oavsett och det tar nästan ingen plats så det rör sig om omärkbara mängder och är inget du kan flytta runt på.

Det är väldigt få program som man måste installera på systemdisken dock lägger sig ALLTID filer på systemdisken men det är inget som tar plats. Men vi snackar några få MB så inget märkbart.

Så bara tänk på att installera allt på den mekaniska disken, flytta din download mapp till den och strunta i att tänka på drivrutiner etc för det tar ingen plats och är inget du kan göra åt.

Ja, det var det jag misstänkte, genväg på skrivborden till mappen på HDD. Tack för din bekräftelser

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCup:

Ja, det var det jag misstänkte, genväg på skrivborden till mappen på HDD. Tack för din bekräftelser

Var så lite så

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.