Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Juridik kurs på måndag

Halloj

På måndag har jag tentamen i en juridik kurs som ligger på 15 hp. Anledningen till att jag skapar en ny tråd är att jag undrade om det är någon som vet hur "lärarna" tänker när de rättar en tenta?

Brukar man få full poäng om man endast skriver ner paragraferna och en liten motivation samt slutsats?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Kollat gamla tentor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Faktiskt inte, har inga. Tycker ju att man borde få full poäng för att man angivit rätt paragraf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Aug 2004

Beror helt på hur frågan är ställd skulle jag säga. På våra tentor finner man ofta inget rakt svar genom att bara läsa paragrafer utan det krävs argumentation runt om också.

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Det finns nog två grundtyper av frågor, är min erfarenhet. Den ena är av typen att bara hänvisa till rätt paragraf, term eller liknande. Korta frågor alltså.

Den andra typen är essäfrågor där du får ett fall beskrivet. Typ: "Sanna har köpt en cykel av Julius. Det visar sig att cykeln är defekt, är säkerhet för ett lån som Palle tagit och den är dessutom stulen. Redogör för rättsläget!" Frågorna kan förstås förväntas vara lite mer detaljerade och genomtänkta, men du förstår nog grundpoängen. Sedan bygger det på att redogöra för alla tänkbara aspekter på rättsläget och hänvisa till rätt lagstiftning. Ibland kan det vara rent generellt att redogöra och ibland kan det också vara så att frågan är ställd på ett sätt där du förväntas ta ställning åt något håll och argumentera för den ståndpunkten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av ztenlund:

Det finns nog två grundtyper av frågor, är min erfarenhet. Den ena är av typen att bara hänvisa till rätt paragraf, term eller liknande. Korta frågor alltså.

Den andra typen är essäfrågor där du får ett fall beskrivet. Typ: "Sanna har köpt en cykel av Julius. Det visar sig att cykeln är defekt, är säkerhet för ett lån som Palle tagit och den är dessutom stulen. Redogör för rättsläget!" Frågorna kan förstås förväntas vara lite mer detaljerade och genomtänkta, men du förstår nog grundpoängen. Sedan bygger det på att redogöra för alla tänkbara aspekter på rättsläget och hänvisa till rätt lagstiftning. Ibland kan det vara rent generellt att redogöra och ibland kan det också vara så att frågan är ställd på ett sätt där du förväntas ta ställning åt något håll och argumentera för den ståndpunkten.

Jo, det är den långa varianten av frågor. Kommer att välja paragraf, en liten motivering samt skriva läng ner vad X/Y får eller inte får göra.