Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Sep 2003

Elavtal

Jag är nyinflyttad till Vänersborg, flyttade in den 12december.
Under den tiden gjorde jag av med 141kWh och fick en faktura på 500kr på pricken.
Tycker det är en aningens dyrt, har just nu Vattenfalls tillsvidare pris (det dyraste man kan ha) och nu tänkte jag bege mig ut i djungeln av elavtal.

Kan man lita på Elskling/Kundkraft?
Någon annan rekomenderad sida som man kan kolla på?
Hur viktig är den beräknade årsförbrukningen? Har ju bara info för en halvmånad och den beräknliga är ju inte helt hundra då heller, har dessutom inte varit hemma på helgerna då jag har hjälp farsan hemma på gården då och inget har varit på förutom den blinkande lampan på tvn.

Jag har varmvattens beredare, ingår den kostnaden i elpriset också då kanske? Kanske därför det är dyrt?
Bodde i Dals-Ed förut och då hade jag tillsvidare pris men då landade summan på allt mellan 250-400kr.

/Johan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Quebec City
Registrerad
Jun 2002

Jag brukar ligga på en förbrukning runt 170-200kwh/månad och betalar 1kr/kwh + elnätsavgifter. Så du ska helt klart binda ditt elpris. Jag vill minnas att jag använde compricer eller elskling när jag tecknade mitt elavtal. Supersmidigt är det och efter någon vecka eller två får man hem papper från den nya elleverantören.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2004

Har en fråga om elavtal, så jag väcker tråden till liv.

Har nu ett avtal på 1 år med fast pris, men nästa månad är det dags att teckna nytt.
Vet att rörligt pris varit billigast senaste året, men jag chansar på 1 år med fast pris igen.

Testar nu dessa tre sidor för jämförelse av elavtal och blir inte klok på resultatet.

http://www.el.se/
http://www.elskling.se/
http://www.compricer.se/el/

Compricer och Elskling ger någorlunda liknande resultat, medan El.se ger mig ett hela annat resultat.
Hur kan det vara så olika? Borde inte alla sidor ge exakt samma resultat?

Någon som använder Kundkraft? Blev lite sugen på att testa...

http://www.kundkraft.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Malmö
Registrerad
Okt 2002

Jag använder kundkraft, inga konstigheter och får alltid ett bra pris.

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Jag kollade elskling.se och el.se och fick faktiskt billigare än vad Kundkraft kunde erbjuda.

Det tar ca 5-15 minuter per år att kolla och jämföra priser, helt klart värt tiden.

Till TS: Ja, Varmvattenberedare drar rätt duktigt med ström. Så hade du inte det i ditt förra boende så kan det vara den som drar iväg.

Dock konstigt om en lägenhet kommer utan varmvatten i hyran.

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Malmö
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av oobum:

Jag kollade elskling.se och el.se och fick faktiskt billigare än vad Kundkraft kunde erbjuda.

Det tar ca 5-15 minuter per år att kolla och jämföra priser, helt klart värt tiden.

Till TS: Ja, Varmvattenberedare drar rätt duktigt med ström. Så hade du inte det i ditt förra boende så kan det vara den som drar iväg.

Dock konstigt om en lägenhet kommer utan varmvatten i hyran.

Du kan inte veta vad kundkraft har att erbjuda i förväg dock, så jag är intresserad av hur du kom fram till detta.

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Triffid:

Du kan inte veta vad kundkraft har att erbjuda i förväg dock, så jag är intresserad av hur du kom fram till detta.

Men man kan se deras priser historiskt, och sedan jämfört med vad jag betalade vid samma tidpunkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Malmö
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av oobum:

Men man kan se deras priser historiskt, och sedan jämfört med vad jag betalade vid samma tidpunkt.

Det är ju väldigt passande att du råkar byta ditt elavtal exakt samma datum som kundkraft gör ett uppköp då, men visst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Triffid:

Det är ju väldigt passande att du råkar byta ditt elavtal exakt samma datum som kundkraft gör ett uppköp då, men visst.

Man kan se statistik (via tex kundkrafts egna hemsida) där de visar hur elpriset under åren har utvecklats. Där ser man hur mycket tex Kundkraft har haft som pris till kund.

Och när jag då jämför denna historik med hur mitt pris historiskt har varit så får jag då fram att jag har legat antingen på samma, eller något öre under.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Malmö
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av oobum:

Man kan se statistik (via tex kundkrafts egna hemsida) där de visar hur elpriset under åren har utvecklats. Där ser man hur mycket tex Kundkraft har haft som pris till kund.

Och när jag då jämför denna historik med hur mitt pris historiskt har varit så får jag då fram att jag har legat antingen på samma, eller något öre under.

Ja, men kundkraft gör bara uppköpningar en gång i månaden och så länge du inte bytt avtal samma dag är det inte jämförbart. Priserna ändras hela tiden nämnligen.

Kundkraft har i princip alltid fått billigaste pris möjligt vid tidpunkten för uppköp, att du haft billigare under samma period är som sagt inte speciellt relevant.