Ska skaffa en ny NAS och behöver tips

Permalänk

Ska skaffa en ny NAS och behöver tips

Tjena, rätt nyligen så gick min gamla Netgear readyNAS duo 2TB sönder eller rättare sagt jag kommer inte åt filerna och jag har försökt att starta om den men inget funkar etc. Har också fått felmeddelanden från dag ett tills nu, alla dagar som den har varit påslagen.

Hur som helst så var den NAS enheten rätt usel och jag borde ta och skaffa en ny, så jag behöver tips på bra NAS enheter, så att man gör ett klokt val innan man börjar spendera en massa pengar.

Har själv kollat runt lite och kommit fram till två (vad jag tror är) bra alternativ.

NAS enheter.

Synology DiskStation DS1511+

QNAP TS-419P+

HDD diskar (3.5").

Western Digital Caviar 3 TB WD30EZRX

För mig personligen så känns Synology bättre och jag vet att hårddisken är kompatibel dessutom efter att ha kollat i deras lista av kompatibla hårddiskar. Jag har också en Boxee Box som funkar finfint, men eftersom att den nuvarande NAS enheter är paj, så kan den såklart inte läsa filer därifrån. Inget fel på Boxee Boxen utan det är NAS enheten som bör bytas ut.

Vill också påpeka att syftet med detta är att ha ett ställe i hemmet där man kan lagra filmer och tv serier och sedan läsa upp dem med en Boxee Box eller liknande media spelare. Det skulle också vara en bonus om den är enkel att använda och stabil, samt att den har härliga men ändå nödvändiga funktioner. Skulle också vilja veta vilken RAID som passar bäst till sånt här samt hur många diskar som krävs (minimum) för respektive RAID konfiguration. Om man nu skulle välja Synology så rekommenderade någon random snubbe på en CNET video recenssion att man ska använda sig utav deras HybridRAID. Varför vet jag inte, men det skulle vara najs med lite info angående RAID.

Angående priset så skulle jag vilja att det hamnade någonstans mellan cirka 6-11 tusen kronor. Vill också påpeka att jag är blev rätt anti Netgear angående NAS enheter på grund utav den förra, så inga tips på NAS enheter från Netgear.

Antar att jag fick med allt där, men om ni har någon mer info ni vill dela med er utav så är det helt lungt. Ha en fortsatt trevlig dag

Mvh // Carl

Permalänk

Jag kör själv Synology, Älskar den verkligen trevligt OS, Smarta mobil-lösningar och väldigt bra support.

Jag rekomenderar alltid oavsett modell Synology med dessa punkter i åtanke

/ DL

Permalänk
Medlem

Har en Synology DS1511+ och kan rekommendera den alla dagar i veckan.

Inte den tystaste enheten dock, en hel del fläktljud när den är igång.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.