Corsair Force 3 120GB problem

Permalänk
Medlem

Corsair Force 3 120GB problem

Hej!

Jag har en SSD (se signatur) som jag har börjat få ganska mkt problem med.. lite då o då "försvinner" den ur bios, och datorn hänger sig och stängs av, sen vägrar den att starta och så kan den hålla på ett tag, tills SSD helt plötsligt finns där igen och allt funkar fint.

Jag har kikat runt och det verkar vara flera som har ungefär samma problem, och jag har även skrivit om det tidigare. Nu har det börjat bli lite störande och jag vill gärna åtgärda det, det sägs ju att det ska hjälpa om man uppdaterar firmware, vilket jag INTE gjort hittills..

Den frågan som jag har, är ifall allt försvinner från SSDn om jag uppdaterar firmwaren, eller kommer allt finnas kvar, jag pallar verkligen inte att installera om alla program och sånt.. dom"lösa" filerna har jag trots allt på min vanliga HD, men pallar som sagt inte att installera om allt..

Är det ngn som har erfarenhet av att uppdatera firmwaren, funkar det?

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min Firmware på min. Har inga blåskärmar eller försvinnande längre!

Du har allt kvar om du uppdaterar. Det hade jag iaf

Permalänk

om du har gamla sandfors som det låter, ta kontakt med corsair det gjorde jag så kommer du få skicka ssdn till dom så kommer du få en likvärdig som inte har problemet. Du kommer inte få betala något dom sköter allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSSIcEmaN:

om du har gamla sandfors som det låter, ta kontakt med corsair det gjorde jag så kommer du få skicka ssdn till dom så kommer du få en likvärdig som inte har problemet. Du kommer inte få betala något dom sköter allt

jag köpte min i mitten av sommaren, kan det vara svar på om jag har en sandfors? tror visserligen att när ja köpte den från inet, att det stod att det var nya SSDs utan dom "gamla" problemen

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ladda ner firmware från http://forum.corsair.com/v3/forumdisplay.php?f=206 OBS! Du kan ej boota på SSDn då du ska göra uppdateringen utan får uppdatera från antingen någon annan dator, eller installera Windows på någon annan disk tillfälligt.
Du måste också köra SATA-porten i AHCI.

Utförlig guide står i Corsairs forum.

Permalänk
Medlem

okej, så om jag förstått det rätt måste jag alltså först istallera mitt windows på min vanliga hd... men jag har nog bara licens för en installation.. hur fasen gör man då?

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Har du inte någon annan dator eller någon kompis som kan hjälpa?

Annars kan du installera windows precis som vanligt, bara inte skriva in någon nyckel (om det inte fungerar ser du bara till att avaktivera funktionen "aktivera mitt windows när jag är online" under installation. Eller inte ha internet alls fungerar också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

nope..ingen annan dator... okej..jag får la prova med det...

jag laddade ner firmwaren och läste pdf-filen...visserligen väldigt snabbt, och inte hela..men dom verkar inte nämna ngt sånt..

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av bobani:

jag köpte min i mitten av sommaren, kan det vara svar på om jag har en sandfors? tror visserligen att när ja köpte den från inet, att det stod att det var nya SSDs utan dom "gamla" problemen

eftersom du köpte den soppas tidigt har du garanterat det problemet. kolla på ditt serie nummer och lägg den här

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Ladda ner firmware från http://forum.corsair.com/v3/forumdisplay.php?f=206 OBS! Du kan ej boota på SSDn då du ska göra uppdateringen utan får uppdatera från antingen någon annan dator, eller installera Windows på någon annan disk tillfälligt.
Du måste också köra SATA-porten i AHCI.

Utförlig guide står i Corsairs forum.

Det där är lite lamt tycker jag. Om man ska göra det som Corsair säger så tar det en halv dag att uppdatera om man inte råkar ha tillgång till ett färdigt AHCI-system. Varför kan de inte göra en bootbar flasher? t.ex. en liten linux live-cd/usb som bara innehåller precis det som krävs.. Hackercommunityn svängde ihop en sådan live-cd för att flasha xbox 360, så det kan inte vara SÅ hemskt svårt eller tidskrävande.

För mig gick det f.ö. jättebra att uppdatera från bootdisken. Säger inte att alla borde göra det, men det fungerade för mig

Permalänk
Medlem

Okej, Nu har jag pratat med Inet, och jag kan gå och byta in min SSD mot en ny.. dock ett par frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

tror ni man får en ny SSD med senaste firmwaren, eller kommer man behöva uppdatera den? eller är dom "nya" SSDn problemfria även utan uppdaterad firmware?

Jag har ju Windows installerat på min SSD nu, medans nästan alla program ligger på en vanlig hårddisk, om jag får ny ssd, och sen installerar windows på den, kommer alla programmen fortfarande funka? vill verkligen inte behöva installera om allt =(

när ja sätter i min nya ssd, då skall man alltså börja med att gå in i bios och ändra det där med ACHI vad jag förstår? dock har det inte verkat funka för mig tidigare..

by the way..nr jag köpte mitt OP så köpte jag en retail-version...det kommer inte vara ngr problem med att installera om OPet på den nya SSDn?

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

ingen som kan hjälpa mig?

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hörru!

§ 4
Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Nej. Programen kommer inte fungera efter att du installerat om OS.

Ja. Du ska gå in i BIOS och aktivera ACHI.

Du borde dubbelkolla så det är den senaste firmwiren innan du gör någonting annat. Ladda ned och uppdatera (kan inte skada).

Nej, det BORDE inte vara något problem att installera ditt OS igen.

Permalänk
Medlem

Men en kille sa ju ovan att man inte kunde uppdatera firmwaren utan o ha OS installerat på en annan disk, därför har jag inte provat det.

Fan va drygt att inte programmen funkar..kommer ju ta år o fixa allt igen

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

jag har en enkel lösning till en del av ditt problem. Kolla på den här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

jag har en enkel lösning till en del av ditt problem. Kolla på den här: http://www.youtube.com/watch?v=RhSvR4IrR44&feature=channel_vi...

coolt! ska definitivt kolla på det när jag kommer hem! redan kikat lite, och det är ju självklart en massa program och spel som inte är med.. det är mest det ja bävar för..

och självklart alla programinställningar och dylikt för internet och allt sånt.. men likväl en mkt bra grej!

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34