SSD krash - hittar ej ssd

Permalänk
Medlem

SSD krash - hittar ej ssd

Tja, nyligen krashade min nya ssd intel 320 120gb, Fick en random blåskräm och efter det ville inte datorn starta. Det står att den ej kan starta windows för att sddn inte är tillgänglig typ, Så jag tänkte väll att jag måste formatera, när jag väl kommit till steget där jag ska välja vart jag vill ha windows installerat så hittar den ej ssdn där. Men om jag kollar i bios så hittas den där, dock står det att den har 0 mb i utrymme. Jag provade även att byta sladdar med det utan resultat, Nån som har en susning on vad som kan ha hänt? MVH

Visa signatur

Intel i7 4790k | Gigabyte Z97 HD3 | GeForce GTX STRiX 980 | 16 GB G.Skill RipJaws 2133 MHZ | Corsair Hydro H90 | NXZT h440 | SSD: OCZ Trion 500GB | BenQ TFT 24'' XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

bump

Modedit: Bumpar ej tillåtna, bryter mot §4 i reglerna.

Brott mot §4
Visa signatur

Intel i7 4790k | Gigabyte Z97 HD3 | GeForce GTX STRiX 980 | 16 GB G.Skill RipJaws 2133 MHZ | Corsair Hydro H90 | NXZT h440 | SSD: OCZ Trion 500GB | BenQ TFT 24'' XL2420T 120Hz

Permalänk

Samma här fast en Team Xtreme S1 60GB

Dog efter 6 månader. häromdagen.
BlueScreen först sen död. När den startar så lyser den berömda LED of DEATH ((RÖD))

Bara skicka in på byte ev rep.

Permalänk

Glömde skriva att när den kommer tillbaka eller om jag får ny ska den fort på Blocket.
Köper en bättre disk och ett känt märke istället för en Skitdisk.

Permalänk

Jag är en sopa på datorer men ska man inte testa med CHKDSK och funkar inte det så ska man testa byta firmware, dock så är väl alla data förlorad om inte CHKDSK funkar?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av blue eyed devil:

Jag är en sopa på datorer men ska man inte testa med CHKDSK och funkar inte det så ska man testa byta firmware, dock så är väl alla data förlorad om inte CHKDSK funkar?

Problemet är att de oftast inte ens hittas i BIOS, då är det rätt svårt att göra någonting med disken.

Permalänk
Medlem

Har du senaste FW på Intel disken? För de hade ju en bugg som de fixade för ett bra tag sedan där detta kunde hända disken.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Har du senaste FW på Intel disken? För de hade ju en bugg som de fixade för ett bra tag sedan där detta kunde hända disken.

Nope jag tror inte det, det enda jag installaerade var intel tooldbox och sen gjorde nån update inne i programmet

Visa signatur

Intel i7 4790k | Gigabyte Z97 HD3 | GeForce GTX STRiX 980 | 16 GB G.Skill RipJaws 2133 MHZ | Corsair Hydro H90 | NXZT h440 | SSD: OCZ Trion 500GB | BenQ TFT 24'' XL2420T 120Hz

Permalänk
Hedersmedlem

På jobbet blev det problem idag. Vill bara kolla med er, om en SSD 320 väl gick på 8 MB buggen, visst var det så att datan var lost forever?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aqualize:

På jobbet blev det problem idag. Vill bara kolla med er, om en SSD 320 väl gick på 8 MB buggen, visst var det så att datan var lost forever?

Jag vill minnas det, tyvärr. Var det gammal firmware?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Jag vill minnas det, tyvärr. Var det gammal firmware?

Jo det var det nog. Disken var gjord i maj stod det på lådan.
Ärligt så är jag nästan lite skadeglad. På jobbet brukar jag som sysadmin vara med välja hårdvara och kolla upp det om det är problem med sakerna som köps in. Köpte t.ex. Kingston HyperX SSD medveten om sandforceproblem men Kingston verkade inte ha några problem då (färska i butik). De har fungerat.
Men i somras lyckades en användare anmoda och köpa in en SSD, t.o.m. installera den själv (klona) i en laptop som tas med till kunder för demos. Jag visste knappt vad det var för någon (hörde att det var Intel). Idag åkte han utomlands för att hålla demo. Börja förbereda det idag på demodatorn också och så har det här hänt när den ska startas... Han kändes sig nog lite stressad.
Satte tillbaka gamla hårddisken, visserligen inte uppdaterad demomiljö men alltid något.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG