AHCI drivers problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2011

AHCI drivers problem

Hejsan installerade min win 7a med AHCI men grejen är att den inte hitta den i bios står not installed
antar att jag måste installera om win 7 igen eftersom min hdd blev slöare helt enkelt.
jag kan ju bootar från den och installerat win 7 och allt så funkar så sätt gör den men värka inte köras som AHCI

hittade på skivan till modekortet intel ACHI win 7 drivers disk så gorde en disk på usb och sen bootade med modekorts skivan kom up 3 alternativ

ett av dom var install ACHI drivers x64 valde det och sen kommer det upp insert floppy in A:/
tryck valfri tagent längre en så kommer jag inte
grejen är att man ska kunna boota från usb i detta läge där driversna ligger eller?

Den har funkat inann i denna datorn men dock inte jag som installerade den då

Modekort Asus P5Q SE Plus
HDD WDC WD5000AAKS-00YGA0 ATA device

osäker om detta är rätt ställe att posta xD

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Den skall inte hittas i bios då den AHCI inte går igång förrän efter bios avslutats. Det kommer upp om du tar bort ev helkärmslogga i booten.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Xeedy:

Hejsan installerade min win 7a med AHCI men grejen är att den inte hitta den i bios står not installed
antar att jag måste installera om win 7 igen eftersom min hdd blev slöare helt enkelt.
jag kan ju bootar från den och installerat win 7 och allt så funkar så sätt gör den men värka inte köras som AHCI

hittade på skivan till modekortet intel ACHI win 7 drivers disk så gorde en disk på usb och sen bootade med modekorts skivan kom up 3 alternativ

ett av dom var install ACHI drivers x64 valde det och sen kommer det upp insert floppy in A:/
tryck valfri tagent längre en så kommer jag inte
grejen är att man ska kunna boota från usb i detta läge där driversna ligger eller?

Den har funkat inann i denna datorn men dock inte jag som installerade den då

Modekort Asus P5Q SE Plus
HDD WDC WD5000AAKS-00YGA0 ATA device

osäker om detta är rätt ställe att posta xD

Dina vanliga sata/ide diskar syns inte, samma hos mig och alla andra. men vill du boota från usb sticka så är det F8 sen enter på din sticka sen bootar den upp stickan.

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 16Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 980 || Strider Gold 1000W +80 || ASUS 27" / 23.5" Samsung || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av XeptiQ:

Dina vanliga sata/ide diskar syns inte, samma hos mig och alla andra. men vill du boota från usb sticka så är det F8 sen enter på din sticka sen bootar den upp stickan.

okey men grejen är att den syntes inann ny installationen av win 7
hänger inte rickigt me när jag läst en massa om detta en del snackar om att man kan installera det när man väljer var windows ska installeras
en del snackar om att göra det när man bootar.
men eftersom min MB skiva bootar och har allternativ att installera det där så borde ju detta gå?
men sen efterdet? installera om win 7 ? eller ta bort win 7 sen installera detta? lite confused xD

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Jalle64:

Den skall inte hittas i bios då den AHCI inte går igång förrän efter bios avslutats. Det kommer upp om du tar bort ev helkärmslogga i booten.

inte me rikigt vad du menar men har även ett medelande under boot
drivers no any found device eller nått liknande från JMicron och när jag gort tester så är min hdd mkt slöare nu en förut.

PSU:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Jag hade oxå meddelande no drivers found vid uppstart av windows och det gick långsamt.Jag hade aktiverat ahci på 2 ställen i Bios.Ändrade E-sata control mode till ide.blev av med meddelandet och uppstarten går nu fortare. Vet ej om detta är rätt men nöjer mig med det så länge.

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius s36.Grafikkort Asus Strix 970.SLI.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
sli brygga med belysning.2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Mange43:

Jag hade oxå meddelande no drivers found vid uppstart av windows och det gick långsamt.Jag hade aktiverat ahci på 2 ställen i Bios.Ändrade E-sata control mode till ide.blev av med meddelandet och uppstarten går nu fortare. Vet ej om detta är rätt men nöjer mig med det så länge.

hmm okey inte rikigt med vad du menar men du kör med IDE då? på sata disken?

PSU: