Microsoft ger ledtråd om Windows 8 i oktober

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

för mig som "profesionell" användare så kommer w8 bli en hit.
tack Zotamedu angående filkopiering, taskmanager m.m.
jag förstår om vanliga hemanvändare som surfar facebook och spelar spel inte hurrar förr detta os. men detta känns som det första os:et där dom tänkt lite mer på personer som jobbar med windows i diverse windowsmiljöer.

grymt är ordet

Kan ju säga helt tvärt om, för oss som jobbar med operativsystem i en professionell miljö på företag så kommer W8 inte ens få komma in genom dörren, då det är ett så dåligt operativ ur användare synvinkel, W8 ses redan som det "nya" Vista. Mycket bling bling, men mindre användarvänlighet.

W8 kommer bli Microsofts fall på operativsystems fronten, Windows har redan backat och kommer göra det desto mer då W8 släpps då Microsoft i första hand utvecklat det för att vara anpassat för tablets och datorer med pekskärmar, och inte för datorer med tangentbord och mus.

Kolla bara på hur stor mängd som sitter med WXP operativ ute på företag, på grund av kompatibilitets problem med programmen dem använder, och även för att W7 är mer bling bling och har mer onödiga funktioner och ör enligt dem flesta företag ett sämre operativsystem för företagsbruk än vad WXP är.

För företagen spelar det ingen roll om ett operativ är 10 år gammalt och det finns ett nyare operativ att använda, företagen vill ha stabilitet, kompatibilitet, prestanda, vilket varken W7 eller W8 kan ge i samma utsträckning som XP.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om jag håller med dig om det du stämmer.
Kan ju bara säga att där jag jobbar så håller vi på att föra in w7 och dumpa xp.
Anledningen till att vi satt med xp så länge var inte för att kompabilitet saknades och för att användarvänligheten var låg utan för att invänta service pack samt fixar för säkerhetshål.

Ett företag väntar alltid 3-4 år innan dom byter ut ett os delt pga säkerhetsriskerna ett nytt os innebär samt den enorma kostnaden det innebär i licenser samt mantimmar och hårdvara.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Kan ju säga helt tvärt om, för oss som jobbar med operativsystem i en professionell miljö på företag så kommer W8 inte ens få komma in genom dörren, då det är ett så dåligt operativ ur användare synvinkel, W8 ses redan som det "nya" Vista. Mycket bling bling, men mindre användarvänlighet.

W8 kommer bli Microsofts fall på operativsystems fronten, Windows har redan backat och kommer göra det desto mer då W8 släpps då Microsoft i första hand utvecklat det för att vara anpassat för tablets och datorer med pekskärmar, och inte för datorer med tangentbord och mus.

Kolla bara på hur stor mängd som sitter med WXP operativ ute på företag, på grund av kompatibilitets problem med programmen dem använder, och även för att W7 är mer bling bling och har mer onödiga funktioner och ör enligt dem flesta företag ett sämre operativsystem för företagsbruk än vad WXP är.

För företagen spelar det ingen roll om ett operativ är 10 år gammalt och det finns ett nyare operativ att använda, företagen vill ha stabilitet, kompatibilitet, prestanda, vilket varken W7 eller W8 kan ge i samma utsträckning som XP.

tror vi jobbar på lite olika företag med lite olika attityd till nya saker

vi håller just nu på att lyfta hela vår skarpa miljö till system center 2012 beta: operations manager, configuration manager, dpm, orchestrator m.m.

kan hålla med att det är för mycket bling för vanliga användare. men på vårt jobb har vi inga "vanliga" användare och väldigt många av nyheterna ser jag passar in i vårt företag, både på klient och server.

sen kompabilitetsproblem som du säger, vems fel är det? microsoft eller tillverkarens eller företagets som inte vill ta konstnaden att uppgradera?
Jag har själv varit med om kompabilitetsproblem med w7, men då rörde det sig om en 8 år gammal mjukvara där användaren hävdade: detta program har fungerat felfritt i 8 år, varför ska jag beställa en uppgradering för X kr.
eller t.ex. drivrutiner, är det ms fel att HP inte gör drivrutiner till w7 till deras 7år gamla scanner?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det beror väl lite på vad man jobbar med antar jag, w7 har mycket bra kompabilitet, vissa program släpper helt xp stöd som exempel solid works 2012-2013 har inget officiellt stöd för xp. Sen så fungerar w7 mycket bättre i längden än vad xp gör. Men visst är man ett stort företag och sitter på väldigt många datorer så är det ganska osmidigt att byta OS om det inte verkligen behövs.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thorsama:

Det beror väl lite på vad man jobbar med antar jag, w7 har mycket bra kompabilitet, vissa program släpper helt xp stöd som exempel solid works 2012-2013 har inget officiellt stöd för xp. Sen så fungerar w7 mycket bättre i längden än vad xp gör. Men visst är man ett stort företag och sitter på väldigt många datorer så är det ganska osmidigt att byta OS om det inte verkligen behövs.

Var inte tanken med windows 8 att det skall bete sig så likt windows 7 att det systemadministratörer inte skall behöva anstränga sig särskilt mycket varken för att blanda windows 7 och windows 8 eller för att helt gå över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Var inte tanken med windows 8 att det skall bete sig så likt windows 7 att det systemadministratörer inte skall behöva anstränga sig särskilt mycket varken för att blanda windows 7 och windows 8 eller för att helt gå över?

Metro kontrolleras av administratörer precis på samma sätt som det vanliga gränssnittet. Många kontroller finns i gpedit, och fler kommer förmodligen att tillkomma i den kommande betan. I de flesta fall täcker en inställning båda gränssnitten (och flera versioner av operativsystem).

Om en switch implementeras för att stinga av Metro via gpedit (vilket MS borde göra), så blir det helt identiskt.

Permalänk
Medlem

Windows 8, Developer är lite buggig, men jag lyckades stänga av Metro iallafall.
Installerade den på en Corsair Force3 SSD, på en AMD AM3 dator med Phenom II, den funkade bra.
Sedan satte jag in samma hårddisk i en gammal Celeron laptop från 2008, den startade på en sekund och funkade perfekt med alla tillbehör på en gång utan att bråka, så det verkar som om det blir lätt att flytta operativet mellan olika datorer, det är bra.
Laptopen blev som ny

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

tror vi jobbar på lite olika företag med lite olika attityd till nya saker

vi håller just nu på att lyfta hela vår skarpa miljö till system center 2012 beta: operations manager, configuration manager, dpm, orchestrator m.m.

kan hålla med att det är för mycket bling för vanliga användare. men på vårt jobb har vi inga "vanliga" användare och väldigt många av nyheterna ser jag passar in i vårt företag, både på klient och server.

sen kompabilitetsproblem som du säger, vems fel är det? microsoft eller tillverkarens eller företagets som inte vill ta konstnaden att uppgradera?
Jag har själv varit med om kompabilitetsproblem med w7, men då rörde det sig om en 8 år gammal mjukvara där användaren hävdade: detta program har fungerat felfritt i 8 år, varför ska jag beställa en uppgradering för X kr.

Jo det är väll så, vi har ingen nytta av allt bling bling som är i W7 och som kommer vara i W8.
Ja, det är delvis Microsoft som med Vista/W7 släppen förstörde programmens kompatibilitet , även vissa externa enheter slutade funka då det inte finns drivrutiner till nya operativsystemen.
Företaget kommer köra med WXP så länge det går, då det är ett beprövat operativ, och det finns egentligen ingen värdig anledning till att uppgradera till W7, då W7 inte tillför något som vi har nytta av inom företaget.

Skrivet av thorsama:

Som du säger W7 har bättre kompatibilitet än vad Vista hade, dels för att Microsoft gjorde om och gjorde rätt med W7, men W7 tillför som sagt inget som vi har nytta av inom företaget, utan det är snarare tvärt om att det blir en försämring för oss då det är mer bling bling och onödiga funktioner som inte används.

W7 är även mästare på att cacha upp i stort sätt allt ram minne man sätter i.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jaa, men det släpper även det minnet som andra program behöver, och det är väl bra at OS använder allt minne den kommer åt, onödigt at köpa mer minne annars.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PowerNet:

Att kunna pausa filkopiering är ju inget som jag ser någon nytta med, och Windows stödjer stora diskar nu med.

Färre omstarter?, att starta om datorn en gång i månaden är väll inte direkt för ofta eller för jobbigt?

Kan ju säga att jag inte direkt är så imponerad av vad jag sett av W8 hittills, det är enligt mig ett operativsystem som är gjort för att i första hand köras på tablets eller datorer med pekskärm.

Inte bara pausa, du har mycket bättre kontroll och överblick vid flera simultana kopieringar.

Det irriterande är att när det väl kommer en omgång uppdateringar så brukar de komma i omgångar så man får starta om flera gånger i rad. Extra jobbigt när man nyss blåst en dator och måste lägga en heldag på att starta om och uppdatera.

Då kan du omöjligt ha läst utvecklingsbloggen om det enda du sett är Metro. De gör mycket annat också. De ska till exempel bygga om grunden mycket så det bli mer modulärt vilket kommer underlätta framtida uppdateringar och modifikationer väldigt mycket. Verkar som om många har hakat upp sig på att de har utvidgat gränstitten för att passa surfplattor också och rabiat vägrar se att det blir många fler förändringar än så.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jo det är väll så, vi har ingen nytta av allt bling bling som är i W7 och som kommer vara i W8.
Ja, det är delvis Microsoft som med Vista/W7 släppen förstörde prgrammens kompabilit, även vissa externa enheter slutade funka då det inte finns drivrutiner till nya operativsystemen.
Företaget kommer köra med WXP så länge det går, då det är ett beprövat operativ, och det finns egentligen ingen värdig anledning till att uppgradera till W7, då W7 inte tillför något som vi har nytta av inom företaget.

han editera lite i min post efter att du quotat.
men som jag skrev där, t.ex: är det MS fel att HP inte fixar drivrutiner för deras 7 år gamla scanner?
jag kan inte programmering/utveckling när det gäller mjukvara, men misstänker att det skulle vara ett helvete att behålla kompatibilitet för t.ex win95 i dagsläget, och att windows då väljer bort det och att då inte tillverkare/företag väljer att uppgradera tycker jag inte är MS fel, men jag kan vara ute och cykla.

att såga w8 med fotknölarna som många gör tycker jag bara är löjligt, okej att w8 kanske inte passar deras företag eller X antal hemanvändare. men på företaget jag jobbar komma w8 vara helt grymt.
om man är en bakåtstävare så är w8 troligtvis helt fel, men ligger man i framkant, som jag tycker att vårt företag gör så finns det mycket att hämta i w8.
misstänker att det inte heller finns så många företag där ute som redan nu uppgraderar system center till 2012 beta som vi håller på att göra i dagsläget.

Man ska tänka FRAMMÅT, inte bakåt

windows XP släpptes för övrigt för 10½ år sedan. att företag inte uppgraderar är inte för att XP är bäst utan för att det kostar att uppgradera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Egen erfarenhet så handlar det inte om bristande optimering utan dollars för företagen. För företagen i dag handlar det enbart om pengar, allt är möjligt bara företagen kan tänka sig att öppna plånboken, jag kan vara enig i dagens datum så ser inte Windows 8 ut som en ett genialt drag för företagen och framför allt kan det vara riktigt svårt att se hur Win 8 kommer vara när slut produkten inte ens är lanserad. MEN Windows 7 är något som kommer allt mer och mer nu när företagen äntligen ser att Windows XP inte klarar Måten.. Och jag ser inte hur Windows 8 kommer vara ett fall ?, och att Microsoft riktar ögonen mot tablets är ju kanon det är där framtiden ligger och jag tror ingen kan förneka det..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Cwittler:

Att folk fortfarande trycker på XP är ofattbart

Det var helt ärligt inte länge sen jag själv böt från XP till W7, vet inte varför, men jag var helnöjd med XP, är dock SUPERnöjd med W7, kommer inte byta på ett bra tag, speciellt inte när jag har kikat på hur W8 kommer att se ut, haha.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte att upggradera från win7 på min stationära PC.
Däremot så har jag tänkt köpa någon form av surfplatta med löst eller infällbart tangentbord för att ersätta min tunga klumpiga WinVista-laptop, och då blir Win8 perfekt. Jag väntar tills Win8 har släppts officiellt och slår sedan till. Då kommer det att finnas plattor med Ivy Bridge ULV -CPUer, högupplösta småskärmar, ännu bättre soliddiskar etc.

Permalänk
Medlem

Kan någon bara förklara vad kompabilitet är. Kompatibilitet är när något är kompatibelt dvs passar ihop. Men kompabilitet vill jag nog ha en närmare förklaring till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trimmy:

Men kompabilitet vill jag nog ha en närmare förklaring till.

Det är bara ett populärt sätt att stava fel på.

Permalänk
Avstängd

Stannar nog hos Windows 7 tills något intressant dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miksmaks:

Håller med dig om buggigheten, men hur stänger man av Metro?
Måste väl tjacka en pekskärm...

Jag kommer inte i håg riktigt, men man ändrar nåt i nån fil, jag läste runt här http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/
Ganska lätt om man hittar den tråden

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Ser man till Microsoft´s olika operativ så har ungefär vartannat operativ varit vad man kan kalla en "hit"

Win95 Flopp
Win98 hit
WinME flopp
XP hit
Vista flopp
W7 hit

w8 flopp enligt mig, utvecklat och gjort för tablets, inte direkt ett desktop os system.

Du glömde Win NT 4.0, Win98SE, Win2000, Win Mobile, Win2003, Win2008, Win2008R2, Windows Embedded CE 6.0, Windows Fundamentals for Legacy PCs, Windows XP Embedded, Windows Home Server, Windows Mobile 6.5, Windows Phone 7 m.m.

Tycker att vi ganska lätt kan konstatera att din teori inte stämmer.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ja, visst är det tur att Microsoft äntligen lärde sig att oanvänt minne inte fyller någon funktion. Eftersom W7 omallokerar minne till de funktioner som behöver det är minneshanteringen en av de tydliga förbättringarna jämfört med XP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Windows 95 var väl inte heller någon större flopp i någon av de vanligare bemärkelserna?

Permalänk

Kommer lätt att ta Windows 8 när jag köper ny burk senare. Det finna många nya bra saker som dom har gjort med Windows 8 för att negligera det och istället välja Windows 7.

Bättre minneshantering, ribbon gillar jag, aktivitetshanteraren bara älskar jag, färre omstarter, bättre säkerhet, snabbare uppstart, robust usb 3 implementation, (vet inte ens vad det innebär???) och en massa annat.

Nu är jag dock en slutkonsument så det är ur det perspektivet jag pratar om.

Permalänk
Medlem

Ni som tjoar om att Windows 8 är gjort för tablets kanske ska spendera iaf två minuter på lite research så blir det inte så pinsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Ni som tjoar om att Windows 8 är gjort för tablets kanske ska spendera iaf två minuter på lite research så blir det inte så pinsamt

Man kan ju tycka det, inte minst som det är en sida för datorintresserade personer, men det har varit liknande kommentarer i varenda Windows 8-nyhet som varit här så man får sänka sina förväntningar på folk rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

mm, finns 1 nyhet för tablets: metro

för dekstop: hyper-v, storage pools, filhantering, vhd hanetring, iso hantering m.m

känns inte så speciellt anpassat för tablets förutom ett gui som går att stänga av

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan se två scenarier som kan komma att utspelas. Antingen så är det så att Microsoft har varit helt värdelösa på att Marknadsföra sin produkt rätt (inte helt ovanligt). Alltså att de bara har fokuserat på Metro UIt utan att förtydliga att desktops kommer att ha det klasiska UIt.

Alternativt så kommer Metro att vara default på desktop, och då kommer W8 förmodligen att bli nästa Vista. Ingen kommer att känna igen UIt och med mina tester på laptopen så känns det väldigt ooptimerat för tangentbord + mus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Antingen så är det så att Microsoft har varit helt värdelösa på att Marknadsföra sin produkt rätt (inte helt ovanligt).

Det är väl snarare så att marknadsföringen inte ens har börjat? Kanske blir de lite mindre hemliga när betaversionen släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Windows 95 var väl inte heller någon större flopp i någon av de vanligare bemärkelserna?

Precis vad jag reagerade på.
När W95 släpptes så var det ett rätt så stort tekniksprång från tidigare OS till "PC-maskiner". Det var detta tekniksprång som gjorde Windows så bra att jag övergav Amigan och gick över till den mörka sidan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av miksmaks:

Håller med dig om buggigheten, men hur stänger man av Metro?
Måste väl tjacka en pekskärm...

Startmenyn kan man ändra tillbaka till windows 7 varianten väldigt enkelt:

1. tryck (win+r >skriv in > regedit >enter)
2. leta upp HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer
3. Dubbel klicka på RPEnabled
4. ändra värde från 1 till 0.
5. tryck windows loggan 2 gånger, först 1 gång så metro skärmen kommer å går tillbaka sen 1 gång till.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Avstängd

Win95 Flopp
Win98 hit
WinME flopp
XP hit
Vista flopp
W7 hit

w8 flopp enligt mig, utvecklat och gjort för tablets, inte direkt ett desktop os system.

Skrivet av strejf:

Du glömde Win NT 4.0, Win98SE, Win2000, Win Mobile, Win2003, Win2008, Win2008R2, Windows Embedded CE 6.0, Windows Fundamentals for Legacy PCs, Windows XP Embedded, Windows Home Server, Windows Mobile 6.5, Windows Phone 7 m.m.

Jo den stämmer, och du såg inte att jag bara nämnde operativsystem som var gjorda för desktop?

Skrivet av Evil Peter:

Ja, visst är det tur att Microsoft äntligen lärde sig att oanvänt minne inte fyller någon funktion. Eftersom W7 omallokerar minne till de funktioner som behöver det är minneshanteringen en av de tydliga förbättringarna jämfört med XP.

Att windows allokerat allt minne men vägrar släppa det då det behövs så gör det att datorn blir segare.

Skrivet av Kadjoopplo:

Kommer lätt att ta Windows 8 när jag köper ny burk senare. Det finna många nya bra saker som dom har gjort med Windows 8 för att negligera det och istället välja Windows 7.

Bättre minneshantering, ribbon gillar jag, aktivitetshanteraren bara älskar jag, färre omstarter, bättre säkerhet, snabbare uppstart, robust usb 3 implementation, (vet inte ens vad det innebär???) och en massa annat.

Nu är jag dock en slutkonsument så det är ur det perspektivet jag pratar om.

Som sagt, W7 behöver inte startas om så ofta, räcker med var 30´onde dag max i samband med andra tisdagen varje mpnad då Microsoft släpper uppdateringar, W7 är snabbstartat om man kör det på en SSD disk (har ni inte testat att köra W7 eller XP på en SSD så gör det, blir mycket snabbare).

Skrivet av issue:

mm, finns 1 nyhet för tablets: metro

för dekstop: hyper-v, storage pools, filhantering, vhd hanetring, iso hantering m.m

känns inte så speciellt anpassat för tablets förutom ett gui som går att stänga av

Metro är ju bara ivägen, hyper-v, storage pools, annan filkopiering är inget som finns behov av att ha.
Möjligen att kunna mounta .iso/.img filer direkt, men ser egentligen ingen större nytta av det heller.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag kan se två scenarier som kan komma att utspelas. Antingen så är det så att Microsoft har varit helt värdelösa på att Marknadsföra sin produkt rätt (inte helt ovanligt). Alltså att de bara har fokuserat på Metro UIt utan att förtydliga att desktops kommer att ha det klasiska UIt.

Alternativt så kommer Metro att vara default på desktop, och då kommer W8 förmodligen att bli nästa Vista. Ingen kommer att känna igen UIt och med mina tester på laptopen så känns det väldigt ooptimerat för tangentbord + mus.

Ja, som sagt, W8 kommer nog inte bli någon större hit på desktop sidan, möjligen kan W8 knipa åt sig någon %p å tablets sidan då inriktat på företags delen, W8 känns inte som ett desktop os ska vara.

Visa signatur