Siba blöder kapital – minus 200 miljoner kronor senaste fyra åren

Permalänk
Melding Plague

Siba blöder kapital – minus 200 miljoner kronor senaste fyra åren

Prispressen från jättarna Mediamarkt och Elgiganten fick Onoff på fall. Nu talas det om att Siba kan bli nästa offer för den mördande konkurrensen i hemelektronikbranschen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gärna för mig!

Permalänk

Skönt, är så trött på fabian bengtsson och hans reklamer som visas hela tiden på tv.

Permalänk

Med tanke på deras fruktansvärt irriterande reklamer så känner jag nästan "rätt åt dem".

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

Jag handlar aldrig på siba, men det är synd om de går omkull för konkurrensen blir mindre då.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Mediamarkt tar miljardförlust för att kunna slå ut bolag med mindre kassa.

Permalänk
Medlem

Då kanske den där jävla Fabian kan sluta skrika i min TV!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

hahah precis när jag läste denna tråd så skriker en viss Fabian på min tv i bakgrunden.

Inte helt oväntat. Det var åratal sen jag handlade på Siba. Dyrt och dåligt utbud.

Permalänk
Medlem

Nu får Fabian snart bo i en låda igen!

Skämtåsido. Lite tråkigt men samtidigt har man bara väntat på det efter OnOff gick i stöpet.

Permalänk

Det e nog inte bara mediamarkt å Elgiganten. Allt fler handlar ju över internet. Så dessa butiker kommer nog backa mer å mer.

Permalänk
Medlem

Och folk undrar varför VDn gör dålig reklam och skämmer ut sig på TV för SIBA.

Permalänk

om Fabian avgår kanske jag skulle handla där igen.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

inte konstigt med all jävla reklam om NU ÄR DET MELLANDAGSREAAAAAAAAAAAAAAAAAAA !!111!11!1111111!1!!11!1

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av unreal_is_back:

Skönt, är så trött på fabian bengtsson och hans reklamer som visas hela tiden på tv.

Haha, du hann före mig!

Permalänk
Medlem

inte så jävla konstigt när de spenderar allt de har på reklamer, fyfan, ser Fabian så ofta att man kan tro han är mer bekant med mig än min syster.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Ingen mer Fabian Bengtsson, jo tack.

Permalänk
Inaktiv

Aha så det är därför dom är så desperata med sin reklam, men tror inte det hjälper med lite Kamprad/Ica Stig en gång till.

Men om jag fattar rätt så har Mediamarkt som en del av sin strategi offrat en miljard?

Permalänk
Medlem

Har aldrig handlat på Siba så det känns inte som en Jätteförlust för min egen del, men det är ju aldrig bra att dem redan stora bolagen får ännu mer marknadsdelar, kommer ju bara bli dyrt för oss konsumenter i slutändan då..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Vad händer med netonnet isf?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Kommer man kunna köpa Sweclockers Julskiva från julas i närmsta SIBA butik då?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Som ovanstående har skrivit, jag gillade inte siba innan reklamen men kunde ändå tänka mig köpa nåt om det blev bra pris. Nu sätter jag inte min fot där pga reklamen som riktar sig till ... jag vet inte faktiskt vem den riktar sig till riktigt.

Ge mig en Dustin home butik eller mer Inet butiker

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Köpte en telefon på SIBA och ALDRIG MER säger jag bara.

Sämre support finns tammefan inte. Bemött av nonchalant och helt inkompetent personal. Fick laga telefonen SJÄLV genom att köpa reservdel från ebay när dom säger att telefonen är oreparerbar. Helt skandalöst. Fick dessutom betala 350 kr för att dom skulle "inspektera" telefonen. Den var inte ens öppnad.

Verkligen uselt.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Vad händer med netonnet isf?

Nu skall vi inte blanda ihop lagershoppar med affärer där de har faktiska demovaror..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Hedersmedlem

På sikt kommer utslagningen leda till ett sämre utbud med högre priser, kanske inte direkt den utveckling jag önskar mig.

Permalänk
Medlem

Lite fel i artiklen är där, El-giganten prisdumpar inte med förlust och tar pengar ifrån Dixon, El-giganten går faktiskt med vinst i norden och i sverige.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk

Rätt väntat, dom har mer eller mindre samma koncept som EG och MM men mindre butiker och sämre priser.
Gäller nog sticka ut i mängden som tex hifiklubben och en del databutiker

Permalänk
Medlem

För att marknaden ska funka måste det finnas många bolag i samma genre.. försvinner en eller 2 kan dom andra höja priserna så om dom nu lyckas konkurera ut siba tror inte jag att det kommer bli en fördel iaf.. men vi får se.. har aldrig gillat dom heller men iaf.

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IceDread:

Jag handlar aldrig på siba, men det är synd om de går omkull för konkurrensen blir mindre då.

Du behöver inte oroa dig för konkurrensen på hemelektronikmarknaden. Det finns så många aktörer och priserna är så pressade att det är skit samma om en hel hög företag går i konkurs.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Som många andra hoppas jag siba går under på grund av deras äckliga reklam

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

Ingen mer Fabian Bengtsson, jo tack.

Reklamen är riktigt hjärndöd.