Dubbla SSD, inte RAID

Permalänk

Dubbla SSD, inte RAID

Hej

Om man har en SSD med OS och prog/spel och installerar ytterliggare en SSD för prog/spel, märker man av samma prestanda som med 'C' disken?

Vänlig Hälsningar

Permalänk
99:e percentilen

Det tror jag helt säkert att man gör!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Absolut.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Högst sannolikt: ja.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Om du ändå har två identiska SSDs känns det onödigt att inte lägga upp en RAID 0 array måste jag säga.

Permalänk
Medlem

Ja, varför skulle det inte göra det?

En anledning till att INTE göra ett stripeset kan ju vara att man inte vill krångla till det eller av någon anledning vill skriva från den ena till den andra. Dessutom ökar ju risken för haveri med det dubbla.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenKosk:

Om du ändå har två identiska SSDs känns det onödigt att inte lägga upp en RAID 0 array måste jag säga.

Nackdel: Sannolikt inget stöd för TRIM. Dålig prestanda vid läs- och skirvfördelning på 50/50.
Fördel: Prestandaökning man inte behöver/märker av?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nackdel: Sannolikt inget stöd för TRIM. Dålig prestanda vid läs- och skirvfördelning på 50/50.
Fördel: Prestandaökning man inte behöver/märker av?

Det beror ju givetvis på vilken SSD vi nu pratar om. Jag skulle vilja säga att det är en märkbar ökning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nackdel: Sannolikt inget stöd för TRIM. Dålig prestanda vid läs- och skirvfördelning på 50/50.
Fördel: Prestandaökning man inte behöver/märker av?

Det här, plus risken att om en SSD går sönder så försvinner ju allt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Dessutom ökar ju risken för haveri med det dubbla.

En inte ovanlig tankevurpa enligt en artikel jag läst av någon matematiker. Har letat lite men hittar inte originalartikeln där logiken förklarades, men tror det handlade om bara någon % ökad risk. Nämner detta för jag vill gärna vet den verkliga risken för mina två radi-0 grupper. Är det verkigen 50%, så får jag leva med det. Har gått bra i ett år ännu i alla fall

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det här, plus risken att om en SSD går sönder så försvinner ju allt.

Någonsin hört talas om backup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenKosk:

Det beror ju givetvis på vilken SSD vi nu pratar om. Jag skulle vilja säga att det är en märkbar ökning

Jag skriver två saker och vet inte vilken du syftar på. Läs- och skirvratio på 50/50 är lika illa på alla SSD eftersom tekniken inte tillåter duplex, antingen skriver du eller så läser du. Allt annat får vackert vänta i cachen.
Hastighet är förvisso subjektivt och jag utgick från X-25m där jag inte upplevde någon större skillnad mellan singel och raid-0 i vardaglig användning. Syntetiska tester visar däremot en avsevärd skillnad, ja. Skillnad som kanske har betydelse om man sitter med databaser eller andra I/O intesiva applikationer. Men boot och spel... nja, där märkte inte jag så värst mycket skillnad.

Skrivet av Json_81:

Det här, plus risken att om en SSD går sönder så försvinner ju allt.

Den risken finns även med en SSD. Det var därför gud uppfann backup

typo
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nackdel: Sannolikt inget stöd för TRIM. Dålig prestanda vid läs- och skirvfördelning på 50/50.
Fördel: Prestandaökning man inte behöver/märker av?

Om han lirar med intel diskar kan det finnas stöd för trim i raid!;)
http://www.sweclockers.com/nyhet/14753-intel-ger-stod-for-tri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Om han lirar med intel diskar kan det finnas stöd för trim i raid!;)
http://www.sweclockers.com/nyhet/14753-intel-ger-stod-for-tri...

Jo, jag känner till det där. Fel ordval av mig, skulle ha varit: Möjligen inget TRIM stöd. Intel måste dessutom först släppa mjukvaran i fråga.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Någonsin hört talas om backup?

Skrivet av Dr.Mabuse:

Den risken finns även med en SSD. Det var därför gud uppfann backup

Givetvis, jag tänkte mer på stöket.
Och att det är något man ändå bör ha tänkt på innan man väljer att köra en raid-0.

Med SSD's hade jag aldrig valt att köra raid-0, vinsten är ju vid överföring av filer och om man inte har ganska specifika behov kommer man aldrig utnyttja det i verkligheten. I regel så vart man än läser/skriver så är det inte SSD'n som flaskar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Givetvis, jag tänkte mer på stöket.
Och att det är något man ändå bör ha tänkt på innan man väljer att köra en raid-0.

Om man nu av den ena eller andra anledningen väljer en mindre konvetionell lösning tycker jag det är bättre att lära sig hur backup fungerar än att låta okunskap eller överdriven rädsla hålla tillbaka teknikhungern
Jag använder Acronis för att skapa systemavbild och i kombination med realitidsbackup av mina systemfiler till en USB kan jag återställa hela systemet på någon timme/timmar. Vill man inte kosta på sig 3:e-parts program så ska MS ha verktyg för att göra backup till en systemavbild.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Hej och tack för all input

Idag har jag en Intel 320 120gb som börjar bli rågad så jag tänkte införskaffa en till att installera spel på.

Jag känner inte att jag behöver 'snabbare' men jag vill inte gå ner i hastighet. Jag tänkte att man kunde få 'transmissions förluster'

Men jag tolkar det som att det inte är några problem!

Tack igen!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pov.daniel:

Hej och tack för all input

Idag har jag en Intel 320 120gb som börjar bli rågad så jag tänkte införskaffa en till att installera spel på.

Jag känner inte att jag behöver 'snabbare' men jag vill inte gå ner i hastighet. Jag tänkte att man kunde få 'transmissions förluster'

Men jag tolkar det som att det inte är några problem!

Tack igen!

Vissa tester visar en kraftig försämmring om du inte har TRIM.
Det här är bitvis inga roliga siffror: http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/kigston-hype...
Jag hade helt klart sett över möjligheten till TRIM i RAID innan jag hade börjat bråka med det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Vissa tester visar en kraftig försämmring om du inte har TRIM.
Det här är bitvis inga roliga siffror: http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/kigston-hype...
Jag hade helt klart sett över möjligheten till TRIM i RAID innan jag hade börjat bråka med det.

Är alla trötta på swec idag eller...?

Han har ju inga planer på att köra i RAID eftersom han redan är nöjd men bara vill ha mer lagring med samma prestanda.

Permalänk
Skrivet av eddmaan:

Är alla trötta på swec idag eller...?

Han har ju inga planer på att köra i RAID eftersom han redan är nöjd men bara vill ha mer lagring med samma prestanda.

Det var så jag skulle ha uttryckt mig från början. Tack

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör 64GB SSD som C: för windows och div småprogram sen har jag 2x40GB SSD för spel och program och sen en 1.5TB för ren volymlagring.

Naturligtvis märker du skillnad på laddtider på spel som är installerade på en "egen" SSD.

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[