Montera den lilla medföljande fläkten på moderkortet eller ej?

Permalänk

Montera den lilla medföljande fläkten på moderkortet eller ej?

Hej!

Jag hittade en liten fläkt (typ 5cm*5cm) i min gamla moderkortkartong och enligt instruktionen ska den sitta på moderkortet på en kopparfärgad fläns.
Tänkte sätta dit den men det står "For use in junction with Passive cooler or Water cooler only". Jag använder mig av luftkylning.

Jag kollade runt lite på internet och har sett kommentarer om att man kan ha en fläkt på moderkortet och att det ofta är på Nordbryggan då. Är de kopparfärgade flänsarna kylningen till Nordbryggan på mitt moderkort alltså?

Vad säger ni? SKa jag använda fläkten eller inte?
Datorn är överklockad och Nordbryggan kommer upp i max som rekommenderas, kmr inte ihåg nu om det var 50 eller 60 grader men jag har kollat det tidigare.
Det står på varningstexten att den lilla fläkten kan "Paja" luftgenomströmningen i burken? Jag har inte orginal CPU kylare utan en tornkylare som blåser BAKÅT istället för ut i sidan som orginal.

Mvh// Jocke

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem

Den är som sagt bara för system utan annan luftkylning, troligen för att den lilla är så svag att den snarare är sämre än om du har någon chassi fläkt och har du den lilla då hindrar du den andra fläkten men har du vatten eller bara passiv så är den ju bra att ha.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaskulan:

Hej!

Jag hittade en liten fläkt (typ 5cm*5cm) i min gamla moderkortkartong och enligt instruktionen ska den sitta på moderkortet på en kopparfärgad fläns.
Tänkte sätta dit den men det står "For use in junction with Passive cooler or Water cooler only". Jag använder mig av luftkylning.

Jag kollade runt lite på internet och har sett kommentarer om att man kan ha en fläkt på moderkortet och att det ofta är på Nordbryggan då. Är de kopparfärgade flänsarna kylningen till Nordbryggan på mitt moderkort alltså?

Vad säger ni? SKa jag använda fläkten eller inte?
Datorn är överklockad och Nordbryggan kommer upp i max som rekommenderas, kmr inte ihåg nu om det var 50 eller 60 grader men jag har kollat det tidigare.
Det står på varningstexten att den lilla fläkten kan "Paja" luftgenomströmningen i burken? Jag har inte orginal CPU kylare utan en tornkylare som blåser BAKÅT istället för ut i sidan som orginal.

Mvh// Jocke

Tornkylare faller lite in på samma kategori som passiv/vattenkylning, eftersom de inte blåser ned på nordbryggeflänsen lika mycket, så det kan finnas vits med att sätta dit fläkten ifall nordbryggan är varm.

Jag gjorde det på min gamla PC, med en överklockad Athlon 640, eftersom moderkortet var det billigaste ASUS-kortet jag hittade med obefintlig kylning på VRM och bara en liten fyrkantig fläns på NB. Jag satte den dock på 5V eller 7V med adapter (7V genom minus på 5V och plus på 12V), för de är inte så tysta de små otygen. De sänkte väl med ett par grader även i den sänkta hastigheten, så jag tyckte det var bra.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX