Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Sep 2006

HTPC Bygge, kylningsfråga

Tjo!

Tänkte slänga ihop en ny HTPC till famlijen men har lite funderingar på kylningen som SweC säkert kan svara på.
Hade tänkt mig den den här prollen, AMD A6 X4 3670K 2.7GHz, som skall tryckas in i ett Antec ISK300-150. Jag hade tänkt ha en fläkt till i sidan på chassit så där är två fläktar som kommer putta ut värmen uppåt. Och sen så är det nog svårt att få någon anna CPU kylare att få plats än stockkylaren.

Frågan är då, kommer det bli för varmt och högljutt med den lådan/kylningen? Prollen har ändå en TDP på 100W... Annars får jag gå ner till en AMD A6 X3 3500 2,1GHz som har lite mindre TDP på 65W.

Vad tror ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hojen lr burken..
Registrerad
Sep 2003

Du skall helt klart välja så svala komponenter du kan, allt du gör i den änden, gör kylningsbekymret mindre i andra änden.
Kraften i X3:an räcker mer än väl till för htpc-bruk.

Jag byggde nyss ihop en burk baserat på intels g630t (35W TDP), och den rockar benhårt (mkv 1080p24, etc) - och 24p-buggen alla nojjar över har jag inte sett röken av än (med UAC avslaget så sägs man få den ändå, men betydligt mer sällan, och då skall det sammanfalla med en panorering anar jag för att man skall se den), och jag har letat efter den...så mitt tips är att snegla åt det hållet.

En intressant tråd i ämnet runt 24p-problematiken - kan vara intressant för de som prompt måste köra AMD-spåret.

http://www.avsforum.com/avs-vb/archive/index.php/t-1333324.ht...

/J

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Sep 2006

Samtidigt skulle man kunna stoppa i 3670K prollen och klocka ner den till 2.1 Ghz och få den fjärde kärnan kärnan. Vet inte hur TDPn blir men den blir ju mindre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2003

3670 har ju "bara" tre kärnor så ur den är det svårt att få den 4:e... Om man inte då kan låsa upp den förstås!

Fast å andra sidan är ju inte A8 3870 så mycket dyrare, och då får du ett vassare grafikkort.

Jag skulle kört på 3870, undervoltat och om det behövs underklockat och tagit bort någon kärna för att få den svalare.

Men jag hade valt ett annat chassi för att få mer utrymme för kylning, dessutom så känns 150W lite snålt för 100W TDP APU:er om man inte undervoltar/underklockar!

I ett Chieftec Flyer 200W borde man ju kunna få plats med tex Big Shuriken 2 eller någon av dess mindre syskon.

Länge leve sommaren...

Kontorsdator: AMD X4 630, ATI 5570, Crucial M4 SSD, FD Define R3.
HTPC/server: i3 2120, Asus GT640 (passivt), Asrock Z77, ADATA 128Gb SSD, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av nafs:

3670 har ju "bara" tre kärnor så ur den är det svårt att få den 4:e... Om man inte då kan låsa upp den förstås!

Fast å andra sidan är ju inte A8 3870 så mycket dyrare, och då får du ett vassare grafikkort.

Jag skulle kört på 3870, undervoltat och om det behövs underklockat och tagit bort någon kärna för att få den svalare.

Men jag hade valt ett annat chassi för att få mer utrymme för kylning, dessutom så känns 150W lite snålt för 100W TDP APU:er om man inte undervoltar/underklockar!

I ett Chieftec Flyer 200W borde man ju kunna få plats med tex Big Shuriken 2 eller någon av dess mindre syskon.

3670n står specad på fyra kärnor på Inets hemsida, stämmer det inte menar du?

Hittade den här lådan som borde fungera lite luftigare
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=518950

Eller så tar man Chieftec lådan du länkare, kan man dra dit en liten fläkt på sidan också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av anemic:

3670n står specad på fyra kärnor på Inets hemsida, stämmer det inte menar du?

Hittade den här lådan som borde fungera lite luftigare
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=518950

Eller så tar man Chieftec lådan du länkare, kan man dra dit en liten fläkt på sidan också.

FEL av mig... Fick för mig att alla A6or var trekärniga men så är det ju inte!

AMD A-Series Processor Model Number and Feature Comparisons

Men jag tycker ändå att prisskillnaden är för liten för att man ska ta 3670 istället för 3870...

Den lådan såg ju trevligare ut ur kylningshänseende. Det var rätt lik Silverstone Sugo i formatet.

Om du kan tänka dig ett annat formspråk på chassit så tror jag Silverstone Milo + ett billigt/tyst nätagg (typ FSP460) kan bli bra med en 3x70.

Länge leve sommaren...

Kontorsdator: AMD X4 630, ATI 5570, Crucial M4 SSD, FD Define R3.
HTPC/server: i3 2120, Asus GT640 (passivt), Asrock Z77, ADATA 128Gb SSD, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt)