Företag och myndigheter skrotar datorer för 140 miljoner kronor – i onödan

Permalänk
Melding Plague

Företag och myndigheter skrotar datorer för 140 miljoner kronor – i onödan

Över en halv miljon datorer skrotas årligen och hälften av dessa helt i onödan, det visar en undersökning från rekonditioneringsföretaget Inrego.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och så får man ju inte ta saker från skroten...

Permalänk
Medlem

Gör de tillåtet att raida den lokala skroten! Under civiliserade former naturligtvis

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Synd, speciellt då jag antar att de flesta datorerna som kastas, kastas endast för att de är sega och det kan åtgärdas genom att installera en ssd i dem.

Vilket går på runt 800 kr.

Permalänk
Medlem

Massfolding på de datorerna istället hade ju genererat något gött PPD kanske

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag sammlar allt mitt på en hög jag! På gott och ont...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det var ju inte lite med CRT-skärmar så jag förstår nog att ingen vill ha dem...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Skrota är ju tämligen onödigt, det vore väl bättre att skänka bort. För att förenkla så får väl om inte annat enbart hårddiskarna skrotas, för att undvika att känslig information handlar i orätta händer.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Apropå frågan, brukar försöka sälja det jag kan, men har en hög med gamla uttjänta datordelar hemma som inte går att sälja som legat i flera år...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

Men va faaaaaaaaaaaaan!
Jag kan ju ta det!
Skit i att återvinna det

Permalänk
Medlem

jag har ramminnen i nyckelringar och moderkort på väggarna, så jag antar att jag samlar det på hög
also: herrejevlar vad CRTskärmar! D:

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk

Det är bra att frågan kommer upp, och det borde finnas lite bättre sätt att ta hand om våra åldrande ex-partners.

Samlar själv i en stor låda med gamla datordelar, både fungerande och trasiga. Skänkte bort en ihopsatt 775 socket dator till mitt gamla gymnasium, som nu används för Photoshop kursen. Borde vara lite fler företag som Inrego där ute som tar emot delar, finslipar dem och säljer dem till behövande billigt.

Visa signatur

...

Permalänk

Antingen säljer jag gamla delar billigt, eller så skänker jag bort dem till familj och vänner. Byggde precis ihop en dator av avlagda delar runt en E5300@3,5GHz som jag skall ge bort till en kollegas dotter som behöver en burk till skolarbete.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

De delar man vet folk vill ha säljs eller ges bort givetvis. Jag och brorsan har för vana att dela med oss av gamla delar till dem i umgängeskretsarna som behöver eller inte har råd med en uppgradering då och då. Nått alla vinner i längden på. Även en dator som är ett par år på nacken idag duger väldigt ofta till dem som bara skriver eller surfar. Kommunerna borde ordna en viss utförsäljning eller så för det finns dem som är intresserade garanterat.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Vet att en datorskrot i Sundsvall haft problem med inbrott från folk som stal gamla datordelar. De tyckte det var jobbigt men visste inte hur de skulle lösa det. Hade ju varit bra om man hade fått komma dit och plocka delar lagligt.

Datortillverkarna vill väl såklar inte det utan alla ska köpa nytt hela tiden.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

Asso fan vad lack jag blir.
Många av dom där crt-skärmarna är väl uttjänta...
MEN, längst till vänster på bilden, ca halvvägs upp står en SAMSUNG SYNCMASTER 957NF!!!
THIS IS MADNESS!

Visa signatur

i3 540, hd5570, 4gb, 60gb ssd, ga-p55-usb3
Sony Fw900
razer salmosa
6gv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneman93:

Asso fan vad lack jag blir.
Många av dom där crt-skärmarna är väl uttjänta...
MEN, längst till vänster på bilden, ca halvvägs upp står en SAMSUNG SYNCMASTER 957NF!!!
THIS IS MADNESS!

No!

Permalänk
Skrivet av Wully:

Och så får man ju inte ta saker från skroten...

Eller hur! Varför kan inte skattebetalarna underlätta recycling processen samtidigt som staten skulle spara pengar på det! Kan vara pga att det är gubbar på återvinningscentraler som är mykcet duktiga på att sälja bra grejer folk kastar och tjäna in extra pengar

Skrivet av Heineken89:

Massfolding på de datorerna istället hade ju genererat något gött PPD kanske

Bra idé, krävs dock lite initiativ & resurser... frakta tunga datorer (ofta mer än 30st på en gång), ha en lokal att rymma hela rasket och... pengar att betala all el!

Skrivet av Atlas Tasume:

Jag sammlar allt mitt på en hög jag! På gott och ont...

Det gör jag också! Och min sambo gets rid of it när jag inte tittar! lol

Visa signatur

your feelings are hurting my thoughts

Permalänk
Medlem

På jobbet byter vi datorer var tredje år och nu har vi börjat skrota HP DC7800/7900 (3Ghz core2duo) samt Elitebook 6930p/2530p.

Eller ja, de "skrotas" dvs skickas tillbaka till vår leverantör för återvinning eller skickas till afrika osv.

Rätt sjukt egentligen för prestandan är ju ofast fullt tillräcklig i en Core2duo E8400 som det sitter i DC7900. Men det förekommer att diskar och moderkort ger sig.

Vi skrotar kanske 30 datorer i månaden i minst och jag sitter och beställer datorer för ca 100000 kr varje månad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneman93:

Asso fan vad lack jag blir.
Många av dom där crt-skärmarna är väl uttjänta...
MEN, längst till vänster på bilden, ca halvvägs upp står en SAMSUNG SYNCMASTER 957NF!!!
THIS IS MADNESS!

Madness?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Massfolding på de datorerna istället hade ju genererat något gött PPD kanske

Väldigt bra miljö tänk!.

OnT:
Dom gamla datorerna blir till nya datorer, tror inte dom gräver en grop och dumpar alla datorer där..
Det finns en väldigt stor marknad för skrot i dagens läge, något som denna artikeln inte tar hänsyn till..
Datorer kan man ju köpa utan problem i vilket fall som helst..

Börjar nästan bli Aftonbladet varning.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Man får väl räkna på en del vinster i produktivitet när man inte sitter på en laptop från 2007 med Vista. Sedan är det dyrt med småreparationer, inte minst i produktions bortfall.

Personligen så är det en blandning mellan sälja eller ge bort som gäller för mina uttjänta datordelar. Är de bra nog brukar de säljas till vänner för underpris eller ges bort, är de för gamla dåliga läggs de på hög för att aldrig användas igen, "utifall".
En gammal vana från tiden då 80mm fläktar va bra och minsta lilla kylfläns kunde göra något extra på rätt ställe. En söndersågad P2 kylfläns kunde göra underverk för att få ett grafikkort passivt eller få tyst på dåtidens jävliga nordbryggskylningar. Och en 80mm fläkt från ett nätagg fulmoddad till att kyla processorn istället för dåtidens lågprofil 50-60mm fläktar var hardcore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geronimos drum:

Bra idé, krävs dock lite initiativ & resurser... frakta tunga datorer (ofta mer än 30st på en gång), ha en lokal att rymma hela rasket och... pengar att betala all el!

Du glömde kylning.. gamla datorer brukar ha en tendens att dra en hel del..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Dom gamla datorerna blir till nya datorer, tror inte dom gräver en grop och dumpar alla datorer där..
Det finns en väldigt stor marknad för skrot i dagens läge, något som denna artikeln inte tar hänsyn till..
Datorer kan man ju köpa utan problem i vilket fall som helst..

Börjar nästan bli Aftonbladet varning.

Men så får du tänka på att återvinningen inte är 100-procentig och att det går åt en hel del resurser att återvinna datorerna och tillverka nytt. Så bättre att man kan sälja begagnat och låta datorerna återvinnas vart 5:e eller 6:e år istället för 3:e eller 4:e. Men jag förstår hur du menar.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Synd, speciellt då jag antar att de flesta datorerna som kastas, kastas endast för att de är sega och det kan åtgärdas genom att installera en ssd i dem.

Vilket går på runt 800 kr.

Exakt så tänkte jag också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Medlem

Många beggade datorer skickas till Afrikanska länder i utsagon att de ska till skolor osv, men när de kommer fram så bränns mycket av skiten istället för det är för gammalt skräp.

Permalänk

Ge mig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är inte bara datorer som skräpas av företag utan även mycket andra användbara prylar. Allt från kablar och datorer, till verktyg och annat kul. För datorer finns det IT-Auktion.se, men det andra vet jag inte. Antagligen är det det mycket otympligt att behöva lägga upp allt på blocket och tradera så skroten ses som ett kostnadseffektivt alternativ.

Permalänk

Tror det beror också på att dom är sega, sen så betalar ofta kommunerna 10K för en dator som är värd 5K (inte ens det):)

och den nya är lika seg på grund av nästan samma hårdvara.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Någon kanske har redan sagt det här men regeringen tex skrotar sina datorer för att det kan finnas information som är hemlig.
Min farsa jobbade på IT avdelningen på regeringskansliet, Jag frågade dock inte varför dom inte bara skrotade hårddiskarna.

Visa signatur

i7 9700K OC 4.9GHz | Gigabyte RTX 3080 10Gb VISION OC | ASUS PRIME Z390-A | 16Gb/3200MHz Corsair Vengeance RGB | Asus Swift PG278Q 144Hz/2560x1440 | NZXT H510 Elite vit