Har inte använt min retainer på ca ett år, farligt för tänderna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

Har inte använt min retainer på ca ett år, farligt för tänderna?

Har haft tandställnig och fått en retainer som jag ska ha hela livet.. Tyckte det kändes som en lång tid och att tänderna inte borde flytta sig efter att jag haft den i 3 år. Jag slutade dumt nog att använda den för ca 8-10 månader sedan. Reflekterade för några dagar sedan att det blivit en glipa mellan framtänderna och att det känns som tänderna flyttat sig mycket. Så jag tänkte använda den under dagarna för att sedan övergår till att bara använda den på natten. När jag skulle sätta in den i munnen så passade den inte alls och gick inte att sätta på helt. Jag satte på den lite halvt och tänkte att jag kunde tvinga tillbaka tänderna lite i taget. Det kändes som fan i vänster framtand som att den skulle falla ut. Tar jag bort retainern 5 min känns allt som det ska och ömmar inte. Tog ut tandställningen på kvällen och det var ingen glipa mellan tänderna. Nästa morgon var glipan tillbaka men körde vidare med tandställningen med samma resultat. Glipan mellan tänderna minskade snabbt idag när jag satte i retainern och det gör fortfarande ont i framtanden. Jag kan sätta på tandställningen helt nu men då spänner det riktigt hårt. Är det farligt att spänna tillbaka tänderna som jag gör? Speciellt när jag bara spänner på dagen (vill inte klämma på den helt i sömnen). Någon som vågar gissa på hur lång tid det tar innan jag kan ha den i helt utan att det spänner? Kommer att ha den i dag och natt sen för att sedan övergå till att bara ha den i under natten.
Jag lossar retainern ganska ofta för att känna på framtänderna så jag inte spänner för hårt, påverkar det något?
Tänker inte åka till tandläkaren och fråga då det antagligen kostar för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007

Gå till tandläkaren det är värt det..

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Niklashog:

Gå till tandläkaren det är värt det..

Ringde till tandregleringen och hon trodde att mina tänder inte kommer att flytta sig mer även om jag inte använder tandställningen men om jag ville använda den så ville hon att jag skulle komma in och kolla om jag kan ha den även om det spänner så mycket så inte tänderna tar skada. Tror det kostade 640 kr men eftersom jag har blivit behandlad där kostar det "bara" 320 kr. vilket känns ganska ovärt för att vara där 3 sekunder där tandläkaren kollar om jag kan ha i den helt eller inte.
Hon sa även att jag kunde köra på som nu och blir det ingen skillnad om några dagar/veckor så ska jag kolla det om jag vill använda den.
Kör nog på som jag gör nu ett tag till, har ju fungerat i 3 dagar så är förhoppningsvis inte så farligt för tänderna.

Hej

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

är du inte minsta rädd att deformera ditt winning smile? Jag hade lätt betalt 320kr för att personligen konsultera en riktigt tandläkare och inte tjejen i telefån!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av tomten51:

är du inte minsta rädd att deformera ditt winning smile? Jag hade lätt betalt 320kr för att personligen konsultera en riktigt tandläkare och inte tjejen i telefån!

Aja ska skita i att ha i tandställningen tills jag kommit till en tandläkare. Synd att dom rånar en på 320-640 kr för att få höra tandläkarens åsikt som lär ta max 1 minut.

Hej

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av bonno:

Aja ska skita i att ha i tandställningen tills jag kommit till en tandläkare. Synd att dom rånar en på 320-640 kr för att få höra tandläkarens åsikt som lär ta max 1 minut.

haha.. Du tycker inte att ditt val att inte använda den liksom gör att du får skylla dig själv?

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av fizzdan:

haha.. Du tycker inte att ditt val att inte använda den liksom gör att du får skylla dig själv?

Borde jag göra det? Klart jag ångrar mig nu men gjort är gjort och det är väl bara att hosta upp pengarna antar jag så det inte blir dyrare sen.

Hej

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

Det är inte en jätteglipa men den syns om man kollar noga på tänderna men jag stör mig på att den är där men kanske inte är hela världen då folk inte brukar stirra på ens tänder.

Hej

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

En liten update. Använde skenan hela tiden fast jag skulle vänta och nu passar den perfekt men jag gick till tandläkaren ändå då jag bokat tid och tjejen så att allt såg jättefint ut och dom sa att dom bjöd på besöket så jag slapp betala något för det. Dock måste jag ha i skenan dygnet runt i ca en månad innan jag går över till bara nattetid vilket är helt okej. kommer dock aldrig göra om misstaget att sluta använda den under en längre period.

Hej