Suddig text på tv:n via HDMI

Permalänk

Suddig text på tv:n via HDMI

Hoppas nån kan hjälpa mig lite snabbt, inte så haj på det här med inställningar
Men jag fick hem mitt nya Asus E45M1-I Deluxe idag och so far so good, allt funka kanon vid installation och windows är färdiginstallerat på min SSD. Men när man sitter i soffan och tex småsurfa lite så är texten jädrigt suddig, svårt att se. Men öppnar man tex XBMC eller liknande så ser det bra ut. Kör via HDMI till min Samsung UE46D8005 och jag kikade i manualen och HDMI:n sitter i rätt port. Den körs automatiskt i 1920x1080 och 60Hz , ska det vara så? Sänker jag tex upplösning till 1280x1024 så blir bilden större och den änrar till 75Hz. Vad kör ni på för upplösningar?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Låter lite som att du inte får pixelmappat.
Kolla hur t.ex http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/PM5644-192... ser ut på den.

Permalänk

Ska testa det, är det något isåfall jag ställer in på datorns grafik eller? Kass på sånt här kan jag erkänna

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Förmodligen overscan aktiverat på TV'n, dessutom brukar ati envisas med underscan på utsignalen (hittas under scaling options i drivarn) Så läs manualen till tv'n om vilket bild läge den ska stå i för att visa 1:1 och gå sedan in i drivarn & justera slidersn eller stäng av helt på scaling options

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Har du testat PC Bildläge för HDMI ingången på TVn ?.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Har du testat PC Bildläge för HDMI ingången på TVn ?.
http://img163.imageshack.us/img163/5023/samsungue46d8005pcbil...

Ja den har jag testat och det gör ingen skillnad vad jag än väljer.

EDIT: Bilden är liksom grynig , är det dessa inställningar?

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Upplösningen och frekvensen du valt är iaf korrekt. Ngn overscan/underscan ska du inte använda alls. Kolla så det inte är ngt sånt igång i tvns inställningar.

Permalänk

Kan inte hitta några sådana inställningar på TV:n , men det är inställt rätt i bilderna ovan jag visa? Får en ny HDMI kabel imorrn hoppas jag en 1.4, se om den gör nån skillnad. Annars vet jag inte

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst lite om din TV och tyvärr hittar jag inget nytt som kan lösa problemet med grynig bild, upplösningen som du skall ställa in i datorn är 1920x1080 60Hz för TVn och denna upplösning rekommenderar även Samsung.

Om du vill ha större text så kan man ändra DPI i Windows 7, Kontrollpanelen > Utseende och anpassning > Bildskärm > Gör text och andra objekt större eller mindre.

Här kan du välja 125% eller 150% storlek men du kan även skapa en egen anpassad storlek genom att klicka på "Ställ in anpassad textstorlek" som finns till vänster i denna meny.

Visa signatur

janee

Permalänk

Ska testa, blir det inte bättre med andra HDMI kabeln kanske jag ska testa med en DVI istället, ljudet tänkte jag ändå köra med optisk till förstärkaren.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]