Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klippan
Registrerad
Mar 2004

Ett tangentbord och två mottagare?

Jag har tänkt köpa ett nytt trådlöst tangentbord till min HTPC och det är väl inget problem i sig, men det skulle vara skönt att kunna använda samma tangentbord till både HTPC:n och xboxen utan att behöva flytta mottagaren mellan dem.
Jag har aldrig sett något tangentbord som kommer levererat med två mottagare, men om man då köpa två uppsättningar av samma tangentbord och använder båda mottagarna men endast ett av tangentborden skulle det funka, någon som har testat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tanzcentrum, Stuttgart
Registrerad
Feb 2007

Skulle tro att de har unika enhets ID'n, men det kanske går att programmera om.

Das Haus, det bästa inom House.

| ASRock X370 Gaming Pro Fatal1ty | Ryzen 1700@4Ghz | 32GB DDR4 3200 CL14 | MSI 1080ti Gaming X | Samsung 960 Pro 1tb M.2 SSD | 14tb+ HDD | Dell UP3017 2560x1600 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vendelsömalm
Registrerad
Feb 2010

Om både xboxet och htpc'n är ikopplade i samma bildskärm, så kan du ju köpa en skärmswitch. Finns säkert något bra alternativ till det.

Never trust a computer you can't throw out a window

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klippan
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av kokkojambo:

Skulle tro att de har unika enhets ID'n, men det kanske går att programmera om.

Det borde som du säger kunna skilja mellan två olika enheter, annars skulle man ju inte kunna använda två likadana tangentbord i samma rum...

Skrivet av Semplezz:

Om både xboxet och htpc'n är ikopplade i samma bildskärm, så kan du ju köpa en skärmswitch. Finns säkert något bra alternativ till det.

Hur skulle en skärmswitch hjälpa mig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vendelsömalm
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Thunderbolt:

Det borde som du säger kunna skilja mellan två olika enheter, annars skulle man ju inte kunna använda två likadana tangentbord i samma rum...

Hur skulle en skärmswitch hjälpa mig?

Då kan du byta "device"? koppla in sändaren USB till switchen, och sitta på htpc, och sen byta "kanal" och gå över till xboxet. Fungerar väldigt bra med 2st datorer mot 1 skärm. BÖR ju fungera underfär samma för xbox-switch-dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klippan
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Semplezz:

Då kan du byta "device"? koppla in sändaren USB till switchen, och sitta på htpc, och sen byta "kanal" och gå över till xboxet. Fungerar väldigt bra med 2st datorer mot 1 skärm. BÖR ju fungera underfär samma för xbox-switch-dator.

Det var en KVM-switch du menade (jag kom på det efter ett litet tag).
Enda problemet med en KVM-switch är att om du ändå måste slå om den manuellt så kan du lika bra flytta över mottagen manuellt, har dock tittat lite på KVM-switchar och det ska tydligen finnas switchar som man kan slå över med ett tangentbordskommando, men frågan är om man kan få det att fungera till xboxen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klippan
Registrerad
Mar 2004

http://www.bluezhift.proliphuscore.com/?p=342

Om man läser detta verkar det inte fungera så bra med en KVM-switch och xbox tyvärr...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vendelsömalm
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Thunderbolt:

Det var en KVM-switch du menade (jag kom på det efter ett litet tag).
Enda problemet med en KVM-switch är att om du ändå måste slå om den manuellt så kan du lika bra flytta över mottagen manuellt, har dock tittat lite på KVM-switchar och det ska tydligen finnas switchar som man kan slå över med ett tangentbordskommando, men frågan är om man kan få det att fungera till xboxen?

Jo precis:)
Nej man kan även "switcha" med hjälp av tangentbordet:) Gör det dagligen.

nahe, men det kanske finns något liknande alternativ,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2011

borde inte logitech unifying fungera då
då kan man programmera om mottagaren att lyssna på de enheter man vill

Bitfenix Phenom M | ASUS Z170M-PLUS | INTEL Core I5 6600K | Sapphire Radeon R9 380X | 16GB DDR4 | Fractal Design Integra M 550W |OCZ TRION150 500GB | Thermalright HR-02 macho

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klippan
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av nudelkurre:

borde inte logitech unifying fungera då
då kan man programmera om mottagaren att lyssna på de enheter man vill

Men då behöver du någon programvara för att ansluta vilket inte funkar på xboxen och som jag förstår så är unifying lite tvärtom än vad jag vill ha.

Unifying=en mottagare, flera möss, tangentbord etc.

Jag vill ha=flera mottagare, ett tangentbord.