Intern hårddisk lägger sig i viloläge!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Maj 2009

Intern hårddisk lägger sig i viloläge!

Jag har letat runt lite på nätet och kan inte hitta något,
Vet att ni är duktiga med datorer m.m.. här..

Min ena interna hårddisk som jag satte in för några veckor sedan vill av någon anledning lägga sig i viloläge..
Hur ska jag göra för att ta bort detta?

Vore tacksam för ett ganska hastigt svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Vilket os använder du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Xiroz87:

Jag har letat runt lite på nätet och kan inte hitta något,
Vet att ni är duktiga med datorer m.m.. här..
Min ena interna hårddisk som jag satte in för några veckor sedan vill av någon anledning lägga sig i viloläge..
Hur ska jag göra för att ta bort detta?
Vore tacksam för ett ganska hastigt svar!

Har Precis samma problem... vart efter att jag bytte moderkort/Cpu, jävligt irriterande

Skrivet av AlbertMwugabi:

Vilket os använder du?

jag kör med Windows 7 Ultimate 64bit iaf

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133MHz - WD Blue SSD 500GB M.2 - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2010

win + "energialternativ"?

MBA 11" mid 2012 - Arch Linux

Citera så hittar jag tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Tejprullen:

win + "energialternativ"?

Tusentals Tack till dig ! Stod inställd på att slockna efter 20Minuter, Nu borde det funka :D:D

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133MHz - WD Blue SSD 500GB M.2 - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Precis som tejprullen säger, sitter man på windows 7 så är det bara söka på "energialternativ" eller "power options" och där sedan till vänster "change when the computer sleeps" och sedan advanced, under hårddisk kan man ställa hur lång tid det ska ta innan hårddisken somnar, sätt till "0" om du vill att den aldrig ska somna.

EDIT: Lite seg. x3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Maj 2009

Jag använder windows 7, köpte hårddisken av en polare vet inte om jag behöver skriva allt men här är hårddisknamnet :Hitachi HDS721010CÖA332 ATA Device,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av AlbertMwugabi:

Precis som tejprullen säger, sitter man på windows 7 så är det bara söka på "energialternativ" eller "power options" och där sedan till vänster "change when the computer sleeps" och sedan advanced, under hårddisk kan man ställa hur lång tid det ska ta innan hårddisken somnar, sätt till "0" om du vill att den aldrig ska somna.

EDIT: Lite seg. x3

Men det är så att den hårddisken är inte min *main* hårddisk om man kan säga så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Xiroz87:

Men det är så att den hårddisken är inte min *main* hårddisk om man kan säga så.

Det bör vara att den inställningen gäller för alla diskarna. Så att efter säg 20min eller vad den stog på från början så stängs disken av, oavsett om den är main eller inte. Jag hade samma problem som dig att mina lagrings diskar för musik och bilder stängdes av efter en tid och denna inställning gjorde att dom inte gör det mer, så det ska fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Xiroz87:

Jag använder windows 7, köpte hårddisken av en polare vet inte om jag behöver skriva allt men här är hårddisknamnet :Hitachi HDS721010CÖA332 ATA Device,

Det har ingenting alls att göra med hårddisken, det är en Windows 7 inställning. Den är ställd så per default oavsett hårdvara.

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av SteveK:

Det har ingenting alls att göra med hårddisken, det är en Windows 7 inställning. Den är ställd så per default oavsett hårdvara.

Så jag kan inte ändra för just bara den hårddisken?
För jag menar den borde väl vara aktiv igentligen som min hårddisk som sitter i som jag haft sedan jag köpte datan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Advanced Power Management on Hitachi Deskstar Hard Drives, länk http://www.hitachigst.com/internal-drives/desktop/deskstar/de... klicka på Resources

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Xiroz87:

Så jag kan inte ändra för just bara den hårddisken?
För jag menar den borde väl vara aktiv igentligen som min hårddisk som sitter i som jag haft sedan jag köpte datan.

Vad är det som händer när "den går i viloläge"? Är det inte hela datorn som stängs av och går i viloläge? Det händer ofta att folk missförstår problemet lite, så det var det jag tolkade det som.

Skrivet av janee:

Advanced Power Management on Hitachi Deskstar Hard Drives, länk http://www.hitachigst.com/internal-drives/desktop/deskstar/de... klicka på Resources

Ja, det där kan det ju vara också. Det har jag ingen erfarenhet av dock.

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Maj 2009

Det som händer är att den hårddisken Hitachi det är bara den som lägger sig i viloläge. Det är bara för den jag vill stänga av.

Skrivet av SteveK:

Vad är det som händer när "den går i viloläge"? Är det inte hela datorn som stängs av och går i viloläge? Det händer ofta att folk missförstår problemet lite, så det var det jag tolkade det som.

Ja, det där kan det ju vara också. Det har jag ingen erfarenhet av dock.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Om den används går den inte i viloläge, annars är det bara bra att den går ner, sparar ström och mindre oljud.
Så vad är problemet ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av mrqaffe:

Om den används går den inte i viloläge, annars är det bara bra att den går ner, sparar ström och mindre oljud.
Så vad är problemet ?

Det är sant ioförsig, men hade faktiskt ingen aning om att interna skulle göra det utan bara externa.
Men tack för all hjälp iallafall.