Permalänk
Hedersmedlem

Sopa - Stop Online Piracy Act. dvs att alla större musik & film bolag har rättigheterna till att stoppa all piratkopiering samt all "vidarsspridning" (inom deras ramar så att säga) exempel om du har lagt upp en låt på youtube från en känd artist så har deras musikbolag dom rättigheterna till att stänga ner din sida där du har lagt upp den på. samt att säga till dig att detta får du inte göra. flera hemsidor såsom google,wikipedia,youtube,facebook kan riskeras att läggas ned om lagändringen genomförs. och det som händer i usa påverkar jo då även oss. med denna lag så har dom rätt att kolla vad du gör samt vad du laddar upp på nätet och därmed riskeras bötfällas eller dömas. vet inte hur detta kommer att fungera i sverige då sverige "skyddar" sig då vi har yttrandefrihet osv. om ni söker på nätet så kan ni få reda på mer information.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Skrivet av PJBu:

Kan någon förklara varför allt skulle behöva lägga ner?

Det är väl någon därborta dom skulle skruva igen chassit på datan och hade inga skruvar han tog väl en från huve då dom verkar faktiskt ha flera skruvar lösa!

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

ska du in på piratebay (Om dom får igenom förslaget och du är i USA) så kommer inte thepiratebay.org funka
men om du istället går in på 194.71.107.15 så ska det funka helt felfritt, därför är det helt meningslöst för dom att ens försöka införa SOPA..?

Permalänk
Skrivet av PhenPhantom:

Bättre sent än aldrig.

Absolut, jag uppskattar mera en röst hörd än någon som sitter och stödjer förslaget.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Skrivet av To33e:

Sopa - Stop Online Piracy Act. dvs att alla större musik & film bolag har rättigheterna till att stoppa all piratkopiering samt all "vidarsspridning" (inom deras ramar så att säga) exempel om du har lagt upp en låt på youtube från en känd artist så deras musikbolag dom rättigheterna till att stänga ner din sida där du har lagt upp den på. samt att säga till dig att detta får du inte göra. flera hemsidor såsom google,wikipedia,youtube,facebook kan riskeras att läggas ned om lagändringen genomförs. och det som händer i usa påverkar jo då även oss. med denna lag så har dom rätt att kolla vad du gör samt vad du laddar upp på nätet och därmed riskeras bötfällas eller dömas. vet inte hur detta kommer att fungera i sverige då sverige "skyddar" sig då vi har yttrandefrihet osv. om ni söker på nätet så kan ni få reda på mer information.

Både plus och minus

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av -rand-:

ska du in på piratebay (Om dom får igenom förslaget och du är i USA) så kommer inte thepiratebay.org funka
men om du istället går in på 194.71.107.15 så ska det funka helt felfritt, därför är det helt meningslöst för dom att ens försöka införa SOPA..?

Förutom att det ger dom rätten att stämma skiten ur folk som egentligen inte begår ett brott, och på såvis kan dom tjäna väldigt mycket pengar. Sen om det är en bra anledning eller inte, låter jag vara upp till dig att bestämma.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Skrivet av Tyran26:

Troligen ligger det redan servrar i Europa och Asien med samma material. Tror knappast dem bara ha servrar i enbart USA Sen folk som är rädda för SOPA varför. Den kommer inte påverka oss. Även om många huvudservrar ligger i USA så ligger det andra servar runt om i världen, tänk om USA skulle gå ner för en dag hur mycket som skulle påverkas, därför har man redan backups runt om i världen.

Det spelar ingen roll, lagen gäller amerikanare och kommer inte att gälla servrar som ligger i EU som visar material för EU-användare. De kommer få flytta kanske inte ALLA servrar, men många servrar kommer få flyttas ifrån USA p.g.a. SOPA.

Vi som är rädda för SOPA är rädda för att det kommer finnas amerikanska sidor som kommer få lägga ned p.g.a. SOPA (iallafall de mindre sidorna som inte är google/facebook). En sida som teamliquid.net (som är ett starcraft-2-forum) kommer inte kunna finnas kvar eller iallafall begränsas starkt (dvs forumdelen kommer läggas ned), och det kommer inte bara påverka amerikaner utan även oss.

Permalänk

För er som inte vet vad SOPA är eller vad den gör, eller tror att den inte kommer påverka oss alls, läs i denna tråden istället:
http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...
Finns mer information där istället för att allt ska upprepas i varje tråd som skapas om SOPA.

Permalänk
Medlem

OnT: Det blir tråkigt för användarna i USA men som alla andra säger.. det påverkar inte resten av världen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

SOPA lagen kan väll endast stoppa saker i USA, vad jag vet så har inte "Youtube" bara en server så de bör väll i praktiken bara stoppa det som finns i USA men resten av världen lär väll fortfarande kunna ta del av det hela.

Tror inte lagen kommer göra så mycket som alla tror, hela internet kommer gå under, det låter lite orealistiskt. Visst det
kan säkert göra skada men inte mer än så.

Det enda jag ser lagen kan göra är att skjuta USA som land i foten, igen!. vad bättre sätt att göra befolkningen upprörda än
att ta bort behörigheten för folk att göra deras intressen (dator folket).

sorry ifall det står lite konstigt här o där.

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Medlem
Skrivet av mejjan:

SOPA lagen kan väll endast stoppa saker i USA, vad jag vet så har inte "Youtube" bara en server så de bör väll i praktiken bara stoppa det som finns i USA men resten av världen lär väll fortfarande kunna ta del av det hela.

Tror inte lagen kommer göra så mycket som alla tror, hela internet kommer gå under, det låter lite orealistiskt. Visst det
kan säkert göra skada men inte mer än så.

Det enda jag ser lagen kan göra är att skjuta USA som land i foten, igen!. vad bättre sätt att göra befolkningen upprörda än
att ta bort behörigheten för folk att göra deras intressen (dator folket).

sorry ifall det står lite konstigt här o där.

det roliga är ju bara att folk kommer kunna skriva ip:n till youtube och sedan komma in där helt vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Jag gillar snabba människor som börjar reagerar på SOPA nu.

Jag gillar människor som prompt måste slå sig för bröstet och visa sin egen storhet genom likartade kommentarer.

ONT: Jag tycker verkligen inte om SOPA. Det är värdelöst så som det är utformat.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

http://www.athenelive.com/stream/42146/

Jag vet att han kan vara ganska irriterande att kolla på, men han gör lite kul grejer för att stoppa SOPA lagen

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Det kommer nog att påverka oss efter en tid då USA ska framstå som ett gott exempel, om det funkar där varför skulle det inte funka i Sverige t.ex...
Tänk också på att Obama är emot sopa, massor av hemsidor/företag/allmänt folk protesterar mot detta förslag, kommer därmed förhoppnings vis inte gÅ igenom...

Permalänk
Medlem

Det är klart att det kommer att påverka resten av världen. Kanske inte direkt men indirekt. Det kommer säkert vara fler länder som driver igenom liknande lagar, dessutom kan ju företagen stämma skiten ur hemsidor som lägger upp upphovsrättsskyddat material, något som kan ha effekter även här då sidor kan vara tvungna att lägga ner. Det kommer även tvinga sidor som facebook, youtube och twitter att börja censurera sina egna användare eftersom de kan bli nedstängda av det som användarna lägger upp, även om den som postar länken eller filmen bor i Sverige.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Sopa kommer inte gälla i sverige, youtube/facebook och andra stora sidor kommer flytta sina servrar till någonstans utanför U.S. och det kommer inte påverka oss. För Amerikanare kommer ganska mycket fucka ur dock, inte bara för vanliga internetanvändare utan speciellt de som håller i mindre hemsidor (och inte har råd/möjlighet att flytta sina servrar) som kommer få lägga ned sina sidor.

Du är ju så oinsatt det går.

Du förstår ju inte ens att internet är internationellt.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Likvid:

Bryr mig inte, jag är inte beroende av internet.

rofl!

Du skrev det på ett forum på INTERNET, just nu...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av DevilRoze:

Vad gör den här tråden i Övriga Datorspel > Minecraft?

Han tycker nog| SOPA=dålig lag | Minecraft=dåligt spel

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mejjan:

SOPA lagen kan väll endast stoppa saker i USA, vad jag vet så har inte "Youtube" bara en server så de bör väll i praktiken bara stoppa det som finns i USA men resten av världen lär väll fortfarande kunna ta del av det hela.

Alltså, nej.

Snälla, läs på lite. Bara lite.

Jag känner mig kränkt att folk från typ aftonbladet har kommit till detta tekniska forum och smutsat ner det med deras okunskap.

Inget illa menat. Men detta forum är till för de som vill lära sig eller har kunskap. Man skriver inte en massa saker man gissar sig till.

Permalänk

Nej men det var så att jag var inne på minecraft "tråden" och tänkte mig inte gör och bara startade tråden

Mvh: Eric
Citat till Failbygge

Skrev: Citat till Failbygge
Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk

Det här är inte 1983 längre. Den här lagen kommer aldrig att gå igenom, speciellt med tanke på alla som står emot den dessutom

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Failbygge:

Han tycker nog| SOPA=dålig lag | Minecraft=dåligt spel

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?