Öka diskstorlek i RAID5-array

Permalänk
Medlem

Öka diskstorlek i RAID5-array

Om jag sitter på 4 st 2 TB-diskar i en RAID5, kan jag då byta mot 3 TB-diskar på något sätt? Útan att veta något så tänker jag att jag kanske kan byta en och en då checksuamman återskapas på den nya, även om den är större? Eller måste allt mellanlagras om jag ska uppgradera diskarna?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte något proffs på RAID men jag tror att du måste mellan lagra allt för att ta bort raiden och skapa en ny med dom nya diskarna.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Beror helt och hållet på vad du kör för kontroller. Vissa klarar det medans andra inte, dock är det bra att veta att under tiden man rebuildar så har man noll redundans och det är stor chans att en av de andra diskarna packar in just då pga den höga belastningen som blir vid rebuilden, speciellt om man har så pass stora diskar som 2TB där en rebuild kan ta flera dygn i värsta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Beror helt och hållet på vad du kör för kontroller. Vissa klarar det medans andra inte, dock är det bra att veta att under tiden man rebuildar så har man noll redundans och det är stor chans att en av de andra diskarna packar in just då pga den höga belastningen som blir vid rebuilden, speciellt om man har så pass stora diskar som 2TB där en rebuild kan ta flera dygn i värsta fall.

Det jag avser är raid5 i en NAS (synology ds411). Så det är väl inga state-of-the-art-grejer direkt... Så här står det dock i specen:

Storage Management
Max Volume # : 128
Max File System Size : 16TB
Max iSCSI Target # : 10
Max iSCSI LUN # : 10
Supported RAID Type : Synology Hybrid RAID, Basic, JBOD, RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 5+Spare, RAID 6, RAID 10
RAID Migration : Basic to RAID 1, Basic to RAID 5, Basic to RAID 5+Spare, RAID 1 to RAID 5, RAID 1 to RAID 5+Spare, RAID 5 to RAID 5+Spare, RAID 5 to RAID 6
Volume Expansion with Larger HDDs : RAID 1, RAID 5, RAID 5+Spare, RAID 6Volume Expansion by Adding a HDD : RAID 5

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Ok, hade nog gått igenom manualen isåfall, borde stå hur man ska göra och vilka förutsättningar som måste uppfyllas. Om du ska byta till diskar större än 2TB så bekräfta att enheten i fråga verkligen stöder så stora diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Nu är jag inte något proffs på RAID men jag tror att du måste mellan lagra allt för att ta bort raiden och skapa en ny med dom nya diskarna.

Skrivet av b1ghen:

Ok, hade nog gått igenom manualen isåfall, borde stå hur man ska göra och vilka förutsättningar som måste uppfyllas. Om du ska byta till diskar större än 2TB så bekräfta att enheten i fråga verkligen stöder så stora diskar.

Jag sitter inte med problemet idag, utan ska inhandla NAS plus diskar. Jag satt mest och fundera över hur en uppgradering från 2TB-diskar till större skulle kunna se ut i framtiden, eller om jag ska inhandla 2st 3TB-diskar nu och vara lite mer framtidssäker...
Oavsett verkar det ju lite småjobbigt att behöva en temporär lagringsplats för att uppgradera diskar, då måste man ju ha en back-up-Nas med lika stora diskar.. Hehe..

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Om jag sitter på 4 st 2 TB-diskar i en RAID5, kan jag då byta mot 3 TB-diskar på något sätt? Útan att veta något så tänker jag att jag kanske kan byta en och en då checksuamman återskapas på den nya, även om den är större? Eller måste allt mellanlagras om jag ska uppgradera diskarna?

Ja, det går. I alla fall enligt Synology. Har inte haft möjlighet att testat själv än, så jag vet inget om tiden det tar att återskapa raid-gruppen.

Skrivet av b1ghen:

Beror helt och hållet på vad du kör för kontroller. Vissa klarar det medans andra inte, dock är det bra att veta att under tiden man rebuildar så har man noll redundans och det är stor chans att en av de andra diskarna packar in just då pga den höga belastningen som blir vid rebuilden, speciellt om man har så pass stora diskar som 2TB där en rebuild kan ta flera dygn i värsta fall.

Ja, redundansen försvinner så fort man återuppbygger en raid-grupp, men att chansen (du menar väl risk?) att "diskarna packar in" pga hög belastning låter väl generaliserande och taget ur luften. Däremot är det absolut på sin plats att påpeka att risken finns och att man bör ha backup (eller uppgradera till raid-6). Jag menar bara att man inte behöver skrämma livet ur stackarn

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, redundansen försvinner så fort man återuppbygger en raid-grupp, men att chansen (du menar väl risk?) att "diskarna packar in" pga hög belastning låter väl generaliserande och taget ur luften. Däremot är det absolut på sin plats att påpeka att risken finns och att man bör ha backup (eller uppgradera till raid-6). Jag menar bara att man inte behöver skrämma livet ur stackarn

Givetvis menar jag risk, inte så att man önskar en diskkrasch