Permalänk
Medlem

Bygga egen Attenuator (PWM-Dämpare)

Försöker bygga en Attenuator(en dämpare), eftersom jag vill runda av en PWM-signal. Dvs jag vill kunna köra icke PWM-fläktar på en PWM-ström.
Jag försöker reverse enginera attentuatorn som finns till T-Balancer.

har kommit fram till följande schema:

12 Volt ledning är alltså PWM styrd.

där motstånden har texten 20R0 på sig, jag vet inte riktigt vad det betyder men jag antar att det är motstånd på 20 ohm och sedan gissar jag att RO är någon form av tolerans.

Cirklen är en kondensator på 100 micro Farad, 16 Volt.

De svarta boxarna med grått i kanten, i verkligheten är det gråa metal och de 2-3 ggr högre än de ytmonterade motstånden, jag gissar att de är dioder för att förhindra flöde på fel håll.

T-balancer har specifierat den till att klara 6 W, vad är det som bestämmer effekttåligheten?
är det bara motstånden eller beror det på kondensatorn också?

Jag vill bygga min egen kopia som klara av större effekt.
Någon som kan verifiera mina gissningar, eller ge mig tips?

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som ett vanligt RC-lågpassfilter.

Effekttåligheten bestäms i princip av motstånden, dvs hur mycke effekt dom tål och hur mycke spänning som försvinner över dom vid maximal ström.
Men om motstånden ändras så måste även kondensatorn ändras så att filtret får samma brytfrekvens.
Om man tex halverar motstånden för att få dubbel effekttålighet så måste kondensatorn dubblas.

Stämmer nog att det är 20 ohm.

Sen dom svarta boxarna: svårt att säga vad det är. Är det dioder så brukar det finnas ett streck på ena sidan för att visa polariteten, finns det?
Annars skulle det kunna vara säkringar kanske.
En bild på dom vore bra.

Permalänk
Testpilot

Bokstaven (R i det här fallet) används som decimalavgränsare, motståndet är alltså på 20.0 ohm. Är det större motstånd som exempelvis 1.3k ohm skriver man 1k3.

Permalänk
Medlem

Lyckas inte ta någon bra bild, har bara mobilkamera och det blir suddigare än suddigast.

de svarta boxarna är har inget streck eller liknande utan se lika ut på båda sidorna, jag kan då utesluta att det är dioder.
finns det säkringar som är ytmonterade som man inte kan byta, iof kan man ju ha sånna för att skydda övrig utrustning....
Vad är annars vanligt att man lägger till på ett lågpassfilter?

I första ordningens lågpassfilter innehåller normalt sett bara ett motstånd och en kondensator, hur kommer det sig att man har satt ett motstånd här på minus sidan, eller är det inte första ordningens?

Jag tänkte att jag kunde parallelkoppla så många motstånd som jag behöver för att få den effekttålighet jag vill ha, bara den total resistansen blir den samma, dvs 6,66 ohm.

angående kondensatorn när jag kollar på elfa så ser jag att bland annat "Ekvivalent serieresistans" skilljer sig lite mellan de olika kondensatorerna är detta något att bry sig om?
såg nu att det står stämplat i plåtten på kondensatorns top: 4D NO

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt varför dom har kopplat motstånden varsin sida sådär.
Men det borde bli nästan samma sak som att ha alla på en sida, så det är iaf ett första ordningens filter.

Kan inte komma på nåt annat än en säkring som skulle kunna passa in i kretsen och som kan se ut som du beskrev den. Har du en multimeter så mät resistansen i båda riktningarna så kanske man kan få nån mer ledtråd vad det kan vara.

Ekvivalent serieresistans på kondensatorn är nog inte så viktigt i det här fallet, så länge den är betydligt minde än resistorernas värde så påverkar den inte så mycke.
Sen så tror jag att 4D NO är en datumkod för när kondensatorn är tillverkad, 4:an kanske står för 2004?

Hur mycke effekt hade du tänkt att den ska tåla?
Och var kommer pwm-signalen från, är det ett t-balancer kort?

Permalänk
Medlem

En effekt på 12 W hade varit bra för då kan jag kör 2 fläktar på varje dämpare, annars få jag bygga många och köra en på varje fläkt.

PWM signalen kommer från T-balancer kort/basenhet.