Permalänk
Medlem

Radeon 7970 i PCI 2.0

Tja jag funderar på att köpa ett 7970 men jag har öäst att den använder PCI 3.0 och jag har ett Fromula IV som bara har PCI 2.0 och undrar om ifall man förlorar någon prestanda om man kör i 2.0?

ThX

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Har läst någonstans att just 7970 inte blir snabbare av PCI express 3.0, rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Skrivet av zabera:

Har läst någonstans att just 7970 inte blir snabbare av PCI express 3.0, rätta mig om jag har fel.

Jag tror den blir väldigt marginellt snabbare med 3.0 så lite att man knappast märker någon skillnad

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk

Skulle inte tro att du förlorar märkbar prestanda med pci-e 2.0, hur som helst så finns inte 3.0 än anyways

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Isåfall så skulle både 6990 och 590 vara rejält flaskade utav PCI 2.0?

Permalänk

Då 7970 inte ens når upp till fulla potentialen hos PCI-E 2.0 så förlorar du i stort sett 0% på det hela, gissar på att nästa gen kommer få användning för PCI-E 3.0.

Permalänk
Medlem

om du får ut 70-80% av prestandan i CF med x8 hastighet så har jag svårt att tro att x16 i pci-e 2.0 (som har halva hastigheten av 3.0) skulle ge någon prestandaförlust. Jag kan givetvis ha fel men jag tror det är så det ligger till. Det känns mest som en framtidssäkerhets-grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

om du får ut 70-80% av prestandan i CF med x8 hastighet så har jag svårt att tro att x16 i pci-e 2.0 (som har halva hastigheten av 3.0) skulle ge någon prestandaförlust. Jag kan givetvis ha fel men jag tror det är så det ligger till. Det känns mest som en framtidssäkerhets-grej.

Du får ut 96-99% av prestandan i CF med 8x hastighet. Läste ett test och det visade sig att du inte tjänar något på 3.0 skillnaden var inom felmarginalerna.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Det finns redan utförda tester som jag sett på detta (har dock ingen länk). Testerna visade att 3.0 hade ett 1-2, i vissa fall 3% övertag över 2.0 med ett 7970 kort. De låga siffrorna ligger inom felmarginalen så i slutändan så är nog skillnaden i princip obefintlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Du får ut 96-99% av prestandan i CF med 8x hastighet. Läste ett test och det visade sig att du inte tjänar något på 3.0 skillnaden var inom felmarginalerna.

inte ur 7970 i dagsläget enligt swecs test iaf. kan mycket väl vara pga drivrutiner dock.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Gimbergsson:

Tja jag funderar på att köpa ett 7970 men jag har öäst att den använder PCI 3.0 och jag har ett Fromula IV som bara har PCI 2.0 och undrar om ifall man förlorar någon prestanda om man kör i 2.0?

ThX

har postat den här länken i en annan tråd men här har du den minimala skillnaden på Pci 2 och 3

www.youtube.com/#/watch?desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DRlFW7HgrPn...

Permalänk
Hedersmedlem

hej jag har ett asus mm5a97 pro pci 2.0 så jag kan altså köra 7970 kort med pci 3.0 på det kortet

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av tkoop1:

hej jag har ett asus mm5a97 pro pci 2.0 så jag kan altså köra 7970 kort med pci 3.0 på det kortet

Ja, ja och åter ja. Det vore inte ekonomiskt försvarbart av AMD att släppa ett helt nytt grafikkort som endast fungerar på 3.0 när majoriteten av marknaden sitter på PCI-E 2.0.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett Rampage Formula x48 chipset och dunkar med 7970 så du ska nog inte behöva oroa dig

Visa signatur

Fips!