Visar ej hela skrivbordet på tvn vid auto eller 16:9 valt

Permalänk
Avstängd

Visar ej hela skrivbordet på tvn vid auto eller 16:9 valt

Har en 65" Panasonic TX-P65VT30Y, kopplade den idag till min HTPC och får svarta kanter runt skrivbordet, tvn visar alltså inte hela den möjliga bildskärmen.
Hur får jag den rätta upplösningen automatiskt, för när jag väljer 16:9 eller AUTO så blir det svarta kanter. endast då jag väljer anpassad 16:9 fyller den ut hela skärmen, men då fattas det tyvärr lite av skrivbordet!
Hur kan jag lösa detta problem??

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasva:

Har en 65" Panasonic TX-P65VT30Y, kopplade den idag till min HTPC och får svarta kanter runt skrivbordet, tvn visar alltså inte hela den möjliga bildskärmen.
Hur får jag den rätta upplösningen automatiskt, för när jag väljer 16:9 eller AUTO så blir det svarta kanter. endast då jag väljer anpassad 16:9 fyller den ut hela skärmen, men då fattas det tyvärr lite av skrivbordet!
Hur kan jag lösa detta problem??

Tacksam för svar!

Har varit med om liknande, vet inte hur det är på din tv. Men kontrollera att ingången är markerad i tvn som PC eller dyl det hjälpte på min i alla fall.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasva:

Har en 65" Panasonic TX-P65VT30Y, kopplade den idag till min HTPC och får svarta kanter runt skrivbordet, tvn visar alltså inte hela den möjliga bildskärmen.
Hur får jag den rätta upplösningen automatiskt, för när jag väljer 16:9 eller AUTO så blir det svarta kanter. endast då jag väljer anpassad 16:9 fyller den ut hela skärmen, men då fattas det tyvärr lite av skrivbordet!
Hur kan jag lösa detta problem??

Tacksam för svar!

AMD grafikkort ?
Isåfall ska du leta reda på scaling eller liknande, den kör nämligen med 10% underscan som default när du kopplar in en TV.
Varför AMD tror att vi fortfarande kör med CRT TV's vet ingen, men så är det iaf.

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter HDMI från datorn till TV.

Men vad har du för grafikkort? ATI har en funktion som heter Overscan som i stort sett alltid måste slås på när något kopplas in via HDMI för att bilden ska fylla hela ytan.

Du vill ha alla typer av bildanpassning och zoom avslaget på TV så att den mappar pixel för pixel annars kommer bilden att bli grynig. Förstår inte varför det är på som standard...

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Avstängd

Har GeForce GT 540M och datorn är kopplad via ett hemmabiosystem till tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasva:

Har GeForce GT 540M och datorn är kopplad via ett hemmabiosystem till tvn.

Hmm. När jag kopplade in min U36a som har ett 520M var det bara TVn som spökade och gjorde så att kanterna försvann på bilden. Panasonic plasmaTV, vet inte modellnummer. Inte recievern till hemmabion som spökar på något sätt? Vad är det för nån?

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

På min plasma var det för mitt grafikkort fick för sig att tvn var på 50hz. Sätt på 60 hz under avancerade inställningar så täcker det hela skärmen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

På min plasma var det för mitt grafikkort fick för sig att tvn var på 50hz. Sätt på 60 hz under avancerade inställningar så täcker det hela skärmen.

Vad har frekvensen med bildstorleken/upplösning att göra?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Vad har frekvensen med bildstorleken/upplösning att göra?

Det har jag ingen aning om men jag hade exakt samma problem så jag googlade det och fick då svaret att ändra till 60hz och då täckte helt plötsligt skrivbordet hela skärmen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Har du kollat i TV:ns menyer? Jag har en äldre Panasonic plasma och det finns en inställning någonstans för över/underscan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Det har jag ingen aning om men jag hade exakt samma problem så jag googlade det och fick då svaret att ändra till 60hz och då täckte helt plötsligt skrivbordet hela skärmen.

Ok, fan vad lustigt men det är ju så typiskt datorer och elektronik överhuvudtaget.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

Jag justerade själv och försökte få bilden kant för kant så bra jag kunde, vet inte om det blev perfekt, det är iaf lika stor svart kant på båda sidorna, lika stort svart kant som det är när jag byter till vanlig analog tv kanal, är det rätt gjort då? Ifall det inte skulle vara helt perfekt kant för kant kan jag då ändå använda tv och htpc normalt o se på filmer utan att TV displayen förstörs utav dom små svarta kanterna?