Megaupload nere efter FBI-tillslag, Anonymous slår tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Hur gör du med matprodukter då? Säg att det kommit en ny kaviar, öppnar du den i butiken och smakar? Lämnar du tillbaka den sen öppnad och säger "jag ville ha pengarna tillbaka jag gillade inte smaken"? Det där är ännu ett svepskäl till att begå stöld.

Mjukvara är tyvärr inte samma sak som Hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Hur gör du med matprodukter då? Säg att det kommit en ny kaviar, öppnar du den i butiken och smakar? Lämnar du tillbaka den sen öppnad och säger "jag ville ha pengarna tillbaka jag gillade inte smaken"? Det där är ännu ett svepskäl till att begå stöld.

Det där var nog den sämsta liknelsen jag hört...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Fast i Sverige har man ju i alla fler valmöjligheter. Det finns massa partier som man kan välja mellan och det finns partier som t.ex piratpartiet. Sen kanske man inte vill att piratpartiet ska vara med i riksdagen fast man är för piratkopiering (om man är det, exempel) så samma problem finns ju i Sverige också men inte lika stort. Och skulle man rösta om allt skulle folk som inte alls var instta i ämnet rösta utan att de förstår vad de egentligen röstade för. Typ som om någon röstar för sopa för att man inte gillar fildelning. Så det är svårt att hitta något optimalt..

Folk som styr, oavsett går inte att lita på..
Sossarna startade lätt med skiten om övervakning, moderaterna fick makten o lovade att inte kriminalisera folket..
vad hände sen lixom?

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Hur gör du med matprodukter då? Säg att det kommit en ny kaviar, öppnar du den i butiken och smakar? Lämnar du tillbaka den sen öppnad och säger "jag ville ha pengarna tillbaka jag gillade inte smaken"? Det där är ännu ett svepskäl till att begå stöld.

Jag tror jag citerar mig själv här.

Skrivet av formerself:

1. Lär dig skilja på fysiska produkter och icke-fysiska produkter. Det du gör är att jämföra Äpplen och virtuella apelsiner.
2. Lär dig vad stöld betyder:
"theft (θɛft)
— n
criminal law the dishonest taking of property belonging to another person with the intention of depriving the owner permanently of its possession"

och även:

Skrivet av Deathdancer:

Det där var nog den sämsta liknelsen jag hört...

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Hur gör du med matprodukter då? Säg att det kommit en ny kaviar, öppnar du den i butiken och smakar? Lämnar du tillbaka den sen öppnad och säger "jag ville ha pengarna tillbaka jag gillade inte smaken"? Det där är ännu ett svepskäl till att begå stöld.

HAHAHAHAHA, jag dör xD

Jag tror inte att man bryr sig lika mycket om en kaviartub för 20kr som ett spel för 600kr. Och om det är en dyr kaviar kan du ofta få be om att provsmaka.

Permalänk

Amerikat har så tydligt markerat att man står på storföretagens sida och inte medborgarnas, detta är väldigt oroande på så många nivåer. Och Obamas snack om net-neutrality, ord och handling är ofta två separata ting tyvärr inom politik. Jämför med Sverige;

http://www.dn.se/kultur-noje/polisen-rustar-upp-mot-fildelarn...

"Om en så stor andel av svenska folket gör sig skyldigt till brott så att de riskerar fängelse och man inte kan lagföra dem så är det ett bekymmer. Och det är inte realistiskt att lagföra en halv miljon människor, säger Ramberg."

Sen är jag så trött på de "filosofiska" diskussionerna om stöld på nätet(de flesta tycks bygga på Locke)dvs stöld av något fysiskt, land och mark, något permanent, något JAG äger som är fysiskt baserade Locke sina tankar på. Ni som är emot kopiering, lek med tanken att i framtiden kan vi tillverka allt med nanoteknologi, allt är i princip således gratis. Kostnaden för tillverkning är noll av ting som redan existerar. Det blir snabbt problematiskt. Pengarna bör primärt gå till dem som gör framstegen inte till dem som masstillverkar och aktivt söker monopol på en marknad;

1. Det finns flera studier som visar tydligt att "provsmakning" leder till fler köp av en produkt. Hur många litar på stora speltidningars tester av spel nuförtiden(de flesta är uppenbart köpta eller recenserar spel som är buggiga och halvärdiga med höga poäng)? Och de spel som idag tillverkas ENBART för att tilltala en så bred publik som möjligt kommer alltid att sälja, de ignoranta massorna kommer alltid att köpa det som "alla" lirar(linjeskjutare etc).

2. De gigantiska mediaföretagen är teknologiskt föråldrade, de vet det, vi vet det. Men det är dyrt och ansträngande att anpassa sin affärsverksamhet till nya tider(och kunna betala sin "stjärnor" med så orealistiskt stora summor pengar). De måste anpassa sig efter tiden vi lever i, Spotify är ett litet exempel på nya affärsmodeller som måste implementeras. Itunes till viss del, men de kör ju fortfarande på den gamla hederliga "Volvo-orginaldelar"-plojjen dvs ett stängt system där enbart deras "egna" produkter kan köpas. Men ändå i rätt riktning. Digitalisering. Det postdigitala samhället osv osv.

3. Steam, på gott och ont.

SOPA etc är bara ett tragiskt exempel på hur upplysta de Amerikanska kongress och senatpolitikerna är när det kommer till medborgarnas verklighetsbild kontra storföretagen. De köps, så lätt, så tragiskt. Och folk undrar på fullt allvar varför det blir motreaktioner?

Finns mer att skriva men nöjer mig så för stunden.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

Fan anonymous ni har en del grejer om bakfoten men det här är mer än rätt! Keep it up, go crazy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Tredje världskriget är nära, ett så kallat Internetkrig. :/

Booting in progress?

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk
Medlem

hehe.. började skratta lite när The Associated Press skrev "Still at large are Julius Bencko, 35, a citizen and resident of Slovakia, the site's graphic designer."

som om Grafik designern skulle kunna bli arresterad för att ha gjort grafiken på deras sida

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Mjukvara är tyvärr inte samma sak som Hårdvara.

Skrivet av Deathdancer:

Det där var nog den sämsta liknelsen jag hört...

Genom alla tider har lagbrytare försökt försvara sina handlingar, innan det mesta blev digitalt så kopierade man skivor, kasetter you name it med då hade man andra svepskäl.

Visst finns det i en lockelse att få ta i något på ett illegalt sätt när man kan spara ett antal hundralappar, det krävs trots allt att man är lite rakryggad och att man har i alla fall en viss förståelse för etik och moral för att motstå den lockelsen. Men att försöka intala sig och andra om att ett brott är okay med vaga påståenden gör inte att ens handlingar är godtagbara. Den klassiska klyschan "men så många andra gör det" är också narraktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autotragisk:

Amerikat har så tydligt markerat att man står på storföretagens sida och inte medborgarnas, detta är väldigt oroande på så många nivåer.

På vilken sida står du? Lever du som du lär och använder aldrig produkter eller tjänster från storföretagen? Eller är du ännu en av dessa hycklare som säger mycket men agerar på ett annat sätt utanför forumen?

Permalänk
Skrivet av woxer:

hehe.. började skratta lite när The Associated Press skrev "Still at large are Julius Bencko, 35, a citizen and resident of Slovakia, the site's graphic designer."

som om Grafik designern skulle kunna bli arresterad för att ha gjort grafiken på deras sida

Och bara ännu ett exempel hur mainstream-media fungerar. Noll reflektion, noll kritik av dem med makt. Noll kontext. Noll.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Hur gör du med matprodukter då? Säg att det kommit en ny kaviar, öppnar du den i butiken och smakar? Lämnar du tillbaka den sen öppnad och säger "jag ville ha pengarna tillbaka jag gillade inte smaken"? Det där är ännu ett svepskäl till att begå stöld.

Skillnaden mellan en matprodukt och en film är att matprodukten förbrukas, det gör inte filmen.

Eller hävdar du att en film förbrukas om den tittats på?
Din liknelse är helt enkelt jävligt dålig.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

På vilken sida står du? Lever du som du lär och använder aldrig produkter eller tjänster från storföretagen? Eller är du ännu en av dessa hycklare som säger mycket men agerar på ett annat sätt utanför forumen?

Låt mig först påvisa detta, för diskussionen du är ute efter är redan diskuterad X-gånger. Vi tar det till sin spets. Storföretag satsar stora summor på R&D ja(beroende på vilket marknad de spelar iofs). Men de största genombrotten teknologiskt har skett med statliga pengar(internet = kärnvapenkrig hemskt exempel men det är sanningen, pester etc) eller av enskilda individer som sitter och funderar år ut och år in och sen den underbara slumpen. De flesta storföretag lever på att kopiera ting som redan finns för att sprida dem till så många som möjligt(och "belöningen" som går till den ursprungliga skaparen är minimal). Som saker ser ut nu är jag i princip tvingad i vissa delar av min konsumtion att köpa produkter från storföretag eftersom inga andra alternativ finns till hands. Det är således inte en fri marknad. Tro mig jag är starkt för en "fri marknad". Men de flesta stora aktörer gillar inte en "fri marknad"(Apple anyone?). Jag beklagar.

Kreativitet är inte lika med stora resurser eller stora arméer av affärsjurister (storföretag). Även om många i vår nutid tycks tro detta.

Ett exempel som gör mig alldeles varm inombords är när folk köper dyra exklusiva produkter, säg ett klädesplagg, de lyser upp när de går omkring med detta plagg (på grund av att varumärket markeras tydligt). Men oftast är de inte medvetna om att detta plagg tillverkats av en Kines X i en sweatshop någonstans i Italien eller i Kina för 10 kr, när de betalar säg 30.000 kr. Det är så underbart idiotiskt. Men vem är jag att döma dem? De gör ju "rationella" beslut i sin konsumtion och lever i den underbara illusionen att de är "unika". Fantastiskt.

Jag betalar för de program jag använder ja(snyggt försök till provokation), ditt argument är felaktigt då du anser att filosofiska diskussioner mellan fritt tänkande individer bör vara SAMMA sak som vad dessa individer sedan gör med sina liv. Så mina tankar bör alltså strikt vara exakt som mina handlingar i din värld? Jag skulle inte vilja leva i en sådan värld personligen(Tankebrott, 1984). Men det är iofs antagligen bara en tidsfråga innan även mina privata tankar används i analyssyfte för marknadsföring, neuromarketing forskas det ju på as we speak. Även om marknadsförare tenderar till att vara okunniga om det mesta ligger de 10-15 år efter den nuvarande psykologiska forskningen (Yay, Maslow's hierarchy of needs, superhäftigt). Om jag nu får vara lite fräck och provocera tillbaka.

Jag skulle kunna sjunka till din nivå och fråga om du arbetar för storföretag X eller Y. Men det är jag faktiskt inte alls intresserad av att veta. Jag respekterar dig som en person med egna åsikter(sådan är jag, skadad av år på universitet, autodidakt och som egen företagare, jag respekterar alltid personer jag träffar, eller samtalar med, däremot kan jag förlora den respekten över tid). Det är diskussion i sig som är syftet. Inte vem jag är eller vem du är. Det är hela magin med forum som detta.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Musikälskare

Jag är arg :/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Anonymous är en riktig pest på nätet, hoppas man spårar upp glinen och skjuter dom, riktigt avskum är vad dom är.

Du är nog väldigt ensam om att anse det, men jag respekterar det fullt ut.

det jag ifrågasätter är; vem hade du tänkt göra allt arbete då? för jag ser inte att du ställer dig upp mot usa och rätten till tryckfriheten och fri talan.

jag har varken resurserna eller kraften att ställa mig upp mot Usas ledning så jag syns, det har du nog inte heller.
Men anon har det, och de gör det dem kan.
Även om deras ageranden och ställningstaganden inte är varken politiskt eller rättsligt korrekt, så gör de NÅGONTING.

De kämpar för Internets överlevnad, och det kan varken förnekas eller smutskastas på.

Över and Ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Rullstols Roger:

Vill de där företagen (syftar på musikindustrin) sluta gå back kanske de borde sluta ge alla sina Artister så jävla mycket pengar så de blir bortskämda och ett gäng knarknollor.

Inget jag tänker ta ställning till, men enligt följande artikel:
http://www.theroot.com/views/how-much-do-you-musicians-really... så är fördelningen som följande:

Skivbolaget = 63%
Distributörerna = 24%
Bandet = 13%

Vilket då skulle innebära att det snarare är Bert Karlsson än Charlotte Nilsson som är bortskämd med pengarna. Med amerikanska mått mätt så lär bolagsdirektörerna vara ännu mer bortskämda jämfört med artister.

Men som sagt, jag säger varken bu eller bä om påståendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autotragisk:

Låt mig först påvisa detta, för diskussionen du är ute efter är redan diskuterad X-gånger. Vi tar det till sin spets. Storföretag satsar stora summor på R&D ja(beroende på vilket marknad de spelar iofs). Men de största genombrotten teknologiskt har skett med statliga pengar(internet, krig hemskt exempel men det är sanningen) eller av enskilda individer som sitter och funderar år ut och år in och sen den underbara slumpen. De flesta storföretag lever på att kopiera ting som redan finns för att sprida dem till så många som möjligt(och "belöningen" som går till den ursprungliga skaparen är minimal). Som saker ser ut nu är jag i princip tvingad i vissa delar av min konsumtion att köpa produkter från storföretag eftersom inga andra alternativ finns till hands. Det är således inte en fri marknad. Tro mig jag är starkt för en fri marknad. Men de flesta stora aktörer gillar inte en "fri marknad"(Apple anyone?). Jag beklagar.

Jag betalar för de program jag använder ja(snyggt försök till provokation), ditt argument är felaktigt då du anser att filosofiska diskussioner mellan fritt tänkande individer bör vara SAMMA sak som vad dessa individer sedan gör med sina liv. Så mina tankar bör alltså strikt vara exakt som mina handlingar i din värld? Jag skulle inte vilja leva i en sådan värld personligen(Tankebrott, 1984). Men det är iofs antagligen bara en tidsfråga innan även mina privata tankar används i analyssyfte för marknadsföring, neuromarketing forskas det ju på as we speak. Även om marknadsförare tenderar till att vara okunniga om det mesta ligger de 10-15 år efter den nuvarande psykologiska forskningen (Yay, Maslow's hierarchy of needs, superhäftigt). Om jag nu får vara lite fräck och provocera tillbaka.

Jag skulle kunna sjunka till din nivå och fråga om du arbetar för storföretag X eller Y. Men det är jag faktiskt inte alls intresserad av att veta. Jag respekterar dig som en person med egna åsikter(sådan är jag, skadad av år på universitet, autodidakt och som egen företagare, jag respekterar alltid personer jag träffar, eller samtalar med, däremot kan jag förlora den respekten över tid). Det är diskussion i sig som är syftet. Inte vem jag är eller vem du är. Det är hela magin med forum som detta.

Min poäng var att att det är mycket lättare att säga något, oftast om man följer "strömmen" men när det väl kommer till kritan så visar sig det att personen inte agerar på det sättet han förespråkar. För att ta ett politiskt exempel så "är person X mot bostadsrätter men har själv köpt en", då lever man inte som man lär.

Jag tycker du dock att du har ett resonemang bakom det hela och en bra förklaring, även om jag åsiktsmässigt inte håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Är det inte otroligt dumt att göra det här nu? Det ger bara mer motstånd mot Pipa & Sopa.

Kanske just därför de gjorde det?
Det är många delar av den Amerikanska regeringen som är emot SOPA i nuvarande föreslagna form inklusive presidenten.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Detta är sååå löjligt!

Vi säger "där är mycket lagligt på sidan", de säger "sidan uppmuntrar och är till för att sprida upphovsrättsskyddat material".
Det tråkiga är att båda kan ha lika mycket rätt. Men de har förmodligen en halv lag bakom sig som hjälper dem, även fast de påstod att de bara slog till för att det rörde sig om brott mot upphovsrätten.

De lägger ner sidan med denna halva lag som inte får gå igenom för då är Internet så gott som dött.
Vi svarar med DDoS-attacker som sinkar dem. Men det finns ingen chans att de kan ge med sig efter det, och visa att de ångrar något för att "folket" sätter sig upp mot dem och protesterar på detta viset.
Det skulle bara se dåligt ut och visa på att vi skulle kunna få fram våra meddelanden genom att protestera så här.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

för jag ser inte att du ställer dig upp mot usa och rätten till tryckfriheten och fri talan.

Det ena utesluter inte det andra, du verkar ha glömt bort att USA hjälpte till att försvara vår frihet under andra världskriget när Sverige agerade utan ryggrad och köpte sig fria på andra människors bekostnad. Varför skulle jag agera mot USA? Även om jag är mot eller för?

Citat:

De kämpar för Internets överlevnad, och det kan varken förnekas eller smutskastas på.

Du romantiserar och framställer anonymous som martyrer, vilket är exakt det dom vill och anser att det bara finns en korrekt åsikt, din åsikt, samtidigt som du babblar om fri talan och dylikt? Lite humor där

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Hur gör du med matprodukter då? Säg att det kommit en ny kaviar, öppnar du den i butiken och smakar? Lämnar du tillbaka den sen öppnad och säger "jag ville ha pengarna tillbaka jag gillade inte smaken"? Det där är ännu ett svepskäl till att begå stöld.

Sitter du och jobbar som lobbyist på CopySwede eller lever du bara i en bubbla? Har du ens förstått problemet bakom piratkopiering?

Låt mig ge dig en ledtråd, PRISET
Vet inte om du vet nånting om hur ekonomi fungerar men skiv och filmbolag tar ut omänskliga priser på deras produkter så att VD'n på Sony Records kan ta ut 200 miljoner om året i lön och människor som Jay-Z och Beyonce kan tjäna 1 miljard om året, och detta gör kan tilläggas INKLUSIVE att folk laddar ner, men du kanske tycker dem är värda detta lr? Faktum är att skiv och filmbolag har en minstmarginal på sina produkter på kanske 1000% av produktionskostnader. När det handlar om intellektuella verk såsom musik och film eller böcker så kostnaden för att göra produkten bara en engångskostnaden, alltså arbetet som ligger bakom att en platta eller ett spel, det kostar sedan kanske 50 öre att producera ytterliggare ett exemplar. Till skillnden från en caviar tub så kostar varje extra tub lika mycket att producera.

Ska man göra på ditt argument med prioriteringar så kanske man skulle höga alla matpriser med 1000%? Så "normalsvensson" endast har råd att käka snabbmakaroner och ketchup? För det handlar ju enligt dig om prioriteringar, vem fan säger att du som tjänar 20k i månaden ska ha råd att äta gravad lax och potatis? Det räcker väl med att du är mätt och kan överleva för dagen. Då kan alla fiskare och VD'n på ICA plocka ut miljoner i månaden i lön istället, men det skulle nog inte du tycka va ok.

Och för att ge en historisk referens, när radion först introducerades så ansågs det också som stöld, man kunde helt plötsligt lyssna på musik gratis. Ingen som tänker på det idag, för samhället GÅR FRAMÅT i utvecklingen.

Dags att vakna upp ur bubblan käre vän!

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Min poäng var att att det är mycket lättare att säga något, oftast om man följer "strömmen" men när det väl kommer till kritan så visar sig det att personen inte agerar på det sättet han förespråkar. För att ta ett politiskt exempel så "är person X mot bostadsrätter men har själv köpt en", då lever man inte som man lär.

Jag tycker du dock att du har ett resonemang bakom det hela och en bra förklaring, även om jag åsiktsmässigt inte håller med.

Strålande! En öl eller ett glas vin till oss båda. Dessutom har vi ju denna lyx i Sverige, att vi kan diskutera, och ha olika åsikter utan någon av oss hamnar i finkan. Det är så lätt att glömma när man lever i ett tryggt land som vårt, att allt är relativt, yttrandefrihet är bara ett ord. Och tro mig, jag förstår din argumentation också. Det är lätt att säga X och göra Y. Men jag skulle nog kunna gå till krig för den rätten. Något som jag ibland önskade att flera amerikaner tänkte på. Deras founding fathers gjorde det onekligen.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Genom alla tider har lagbrytare försökt försvara sina handlingar, innan det mesta blev digitalt så kopierade man skivor, kasetter you name it med då hade man andra svepskäl.

Visst finns det i en lockelse att få ta i något på ett illegalt sätt när man kan spara ett antal hundralappar, det krävs trots allt att man är lite rakryggad och att man har i alla fall en viss förståelse för etik och moral för att motstå den lockelsen. Men att försöka intala sig och andra om att ett brott är okay med vaga påståenden gör inte att ens handlingar är godtagbara. Den klassiska klyschan "men så många andra gör det" är också narraktig.

Skivbolagen har alltid varit emot teknisk utveckling. Om de faktiskt brydde sig om artisternas vilja att nå ut till så många som möjligt så skulle de hakat på de teknikerna som dök upp. Deras lösning är att göra teknisk utveckling olaglig istället. Detta har de till viss det lyckats åstadkomma på olagliga sätt.

Jag köper inte skivor eftersom:
1. Det är omständigt
2. Det finns ingen onlinetjänst som ens har 70% av det jag lyssnar på. Att blanda många olika tjänster skulle bryta mot punkt 1
3. DRM
4. För lite pengar går till artisterna
5. För mycket pengar går till fel personer. Jag kan lika gärna skicka pengar till de som försöker införa Intelligent Design i USA:s skolor om jag nu vill göra mitt bästa för att hindra teknisk utveckling.
6. Jag går på alla konserter istället

Permalänk

Haha så det är kim smith som ligger bakom megaupload. Han kommer jag ihåg från gumball, följde hans bloggar, var rätt sköna då. Inte förvånad han är bakom något sådant.

Permalänk
Skrivet av formerself:

Skivbolagen har alltid varit emot teknisk utveckling. Om de faktiskt brydde sig om artisternas vilja att nå ut till så många som möjligt så skulle de hakat på de teknikerna som dök upp. Deras lösning är att göra teknisk utveckling olaglig istället. Detta har de till viss det lyckats åstadkomma på olagliga sätt.

Jag köper inte skivor eftersom:
1. Det är omständigt
2. Det finns ingen onlinetjänst som ens har 70% av det jag lyssnar på. Att blanda många olika tjänster skulle bryta mot punkt 1
3. DRM
4. För lite pengar går till artisterna
5. För mycket pengar går till fel personer. Jag kan lika gärna skicka pengar till de som försöker införa Intelligent Design i USA:s skolor om jag nu vill göra mitt bästa för att hindra teknisk utveckling.
6. Jag går på alla konserter istället

För lite pengar går till artisterna?
Vet inte hur mycket pengar du tjänar i månaden, men om du tycker att artister som Lady Gaga, Jay-Z, Kanye West, Kings of Leon, Rihanna inte tjänar för mycket pengar så måste du ha en ganska skev uppfattning av pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det ena utesluter inte det andra, du verkar ha glömt bort att USA hjälpte till att försvara vår frihet under andra världskriget när Sverige agerade utan ryggrad och köpte sig fria på andra människors bekostnad. Varför skulle jag agera mot USA? Även om jag är mot eller för?

Du romantiserar och framställer anonymous som martyrer, vilket är exakt det dom vill och anser att det bara finns en korrekt åsikt, din åsikt, samtidigt som du babblar om fri talan och dylikt? Lite humor där

På vilket sätt var svenskarna ofria under andra världskriget?
Danskarna hade det helt ok under kriget.
Ärligt talat så tror jag knappast det hade varit speciellt illa under tyskvänligt styre, däremot hade ryssen invaderat så hade det nog fan sett hundra gånger värre ut.

Men visst kanske var det usa som försvarade finland mot ryssen, eller så var det tyskarna som hjälpte finnarna mot ryssen, vad vet jag historia är ju så svårt.

Bara att inse att usa bara bryr sig om sig själva och hade inte japanerna expanderat så mycket så att jänkarna började höja på ögonbrynen så hade de nog fan aldrig gett sig in i kriget överhuvudtaget.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Det äcklar mig att se att så många här försvarar FBI's aktion med att "Piratkopiering är faktiskt olagligt". Det är helt irrelevant eftersom gemene man inte har synen att kopiering är stöld, eller hur de nu försöker rationalisera det hela.

Det finns folk i Nordkorea som blir avrättade för att de uttrycker kritik mot regimen, ska de få skylla sig själva eftersom "regimkritik är ett brott".

Vi är på väg mot ett samhälle där folkviljan får kliva åt sidan för ekonomiska särintressen. Det kan andrig vara bra, såvida man inte har uppfattningen att "folket vet inte sitt eget bästa", och i sådanna fall så kan man lika gärna vara tyst och flytta till Nordkorea.

Protester mot grava orättvisor borde uppmuntras, inte fnysas åt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det ena utesluter inte det andra, du verkar ha glömt bort att USA hjälpte till att försvara vår frihet under andra världskriget när Sverige agerade utan ryggrad och köpte sig fria på andra människors bekostnad.

USA agerade i sitt eget intresse, precis som Sverige gjorde. USA gick in i kriget den 8 december 1941 efter Japans aggression. Då Japan var allierat med Tyskland och Italien förklarade dessa länder krig mot USA den 11 december, och USA gjorde samma dag detsamma mot Tyskland och Italien.

Skrivet av Ozzed:

Vi är på väg mot ett samhälle där folkviljan får kliva åt sidan för ekonomiska särintressen. Det kan andrig vara bra, såvida man inte har uppfattningen att "folket vet inte sitt eget bästa", och i sådanna fall så kan man lika gärna vara tyst och flytta till Nordkorea.

Protester mot grava orättvisor borde uppmuntras, inte fnysas åt.

Riktigt så. Själva innehavet av "statsfientligt" material är tillräckligt för att avrättas. Sydkorea har genom åren släppt en hel del flygblad över Nordkorea, att plocka upp ett sådant är av den anledningen fullständigt livsfarligt.

Permalänk
Medlem

Copyrightlagarna är ett skämt. Jag hoppas folk i USA blir förbannade över detta.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche