Intel gör nytt rekordår – forskningsanslaget större än hela AMD:s omsättning

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt då man sitter på CPU och SSD från Intel. Lite tråkigt att dom kör över amd så hårt. Är inte så bra att ett enda företag sitter på toppen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja det har dom. Skulle jag köpt speldator idag hade det fått bli Intel. Jo visst är Intel bättre just nu. Tycker det bara är lustigt att många verkar accepterat vad Intel gjort tidigare i sin historia. Ska man verkligen gynna sådana företag?

Vet inte ifall Intel har gjort så mycket mer fel än vad AMD har, dock inte så insatt.

Det är dock historia nu, ska vi även bojkotta Tyskarna då de startat två världskrig och är det tuffande tåget i Europa nu?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja det har dom. Skulle jag köpt speldator idag hade det fått bli Intel. Jo visst är Intel bättre just nu. Tycker det bara är lustigt att många verkar accepterat vad Intel gjort tidigare i sin historia. Ska man verkligen gynna sådana företag?

Ja, du själv verkar ju tycka det är ok också eller missförstod jag dig när du sa att du skulle ha en Intel processor om du köpte speldator idag.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autotragisk:

Att din fars erfarenheter väger tungt för dig är inte ovanligt när det kommer till frågor som dessa(här anser jag att man strikt bör titta på helheten även om känslomässiga band kan betyda ack så mycket, till sin far, till ett varumärke etc), men jag vill gärna upplysa om visserligen förenklade men ack så viktiga sammanfattningar på wikipedia, speciellt för läsare som är lite yngre;

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel#Anti-competitive_allegations

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_v._Intel

"This is not the first time AMD has accused Intel Corp. of abusing their power as the leading manufacturer for x86 processors. In 1991, AMD filed an antitrust lawsuit against Intel claiming that they were trying to secure and maintain a monopoly, and one year later, a court ruled against Intel, awarding AMD US$10 million "plus a royalty-free license to any Intel patents used in AMD's own 386-style processor"." (http://news.cnet.com/Intel-and-AMD-A-long-history-in-court/2100-1014_3-5767146.html?tag=nw.20)

Monopol är aldrig bra och det är kapitalismens stora utmaning att alla idealistiskt bör konkurrera utan priskarteller(heh) och ära kontrakt aka due diligence(se exempelvis bankerna vi har nuförtiden, så stora att de inte tillåts gå under även om de skött sina affärer på ett vidrigt vis, då de är systemhotande för nationalstater i den globala ekonomin). Affärer är alltid ett "spel" där alla aktörer för eller senare kommer försöka skaffa sig fördelar utöver en överlägsen/underlägsen produkt, på gott och ont.

I en bransch som Sweclockers verkar i blir det så otroligt viktigt att man försöker i så stor utsträckning som möjligt att värdera och testa produkter objektivt och rättvist. Lita aldrig på en marknadsförare(deras primära fel är att de indirekt alltid måste vara lojala mot sitt företag), gör din research innan ett köp och ta ett autonomt beslut. Så slipper du känna irritation efter ett köp (som möjligen de flesta av oss gjort någon gång).

Tack för ett bra svar!

Jo, monopolfasoner är tråkiga och förstör mycket på de flesta marknader. Detta är väl också orsaken till att de som inte uppskattar Apple blir så sura på dem då de vill ha monopol på känslor i gränssnitt och så vidare. Nu ska inte det dras in här, var bara ett aktuellt exempel. Sen har ju AMD nu hittat ett sätt runt en jättekris med lite nytänk med APU och framförallt uppköpet av ATI. Bra att de redan innan BD spridit sina investeringar.

On topic: På något sätt känns det skönt att ett företag inom den föränderliga elektronikmarknaden lyckas bli så framgångsrikt och hänga kvar så bra trots en i dagsläget fri konkurrens. Troligen är de så ledande mycket beroende på patenttvister och monopoltänk, men som många påpekat så är det ur amerikansk synvinkel nog lika bra det med.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av wasidop:

snackade ni inte om prollar nyss? alltså cpu, känner inte så många som lirar med cpu+gpu lösning
då dessa brukar suga rätt hårt. Intel leder cpu delen stort vare sig du vill det eller inte tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet om att Intel Sandy Bridge tex i5 2500K har integrerad grafik va? Därför snackade jag om helheten och vare sig du vill det eller inte ligger Intel långt efter när det gäller en CPU+GPU lösning tyvärr.

Jag citerar inte alla men som sagt inte ens jag kan rekommendera AMD idag till en speldator speciellt nu sen Phenom II börjat fasat ut. Ett FM1 baserat system är dock rätt vasst om man är på en hyfsat tight budget.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Återigen är framgången för Intel inte helt ärligt gjord men men. Detta bara bekräftar hur ojämn marknaden är och vissa verkar gilla att ha det såhär tydligen.....

Instämmer. Fortsätter det kommer väl Intel få monopol på processorer som är riktade mot persondatorer. Det är inte en värld jag vill leva i, speciellt inte med tanke på att det redan har fuskats i branschen för att hålla priserna uppe.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superlight:

Tänk på att Intel tillverkar SSD-diskar och mycket mer annat. Klart att dem blir större än AMD. Sjukt dålig jämförelse. Ska man enbart jämföra processorer så blir det andra resultat.

Frågan är hur mycket pengar de verkligen tjänar på sådant. Amd tillverkar ju till exempel även grafikkort, men de står bara för 25% av omsättningen (och en ännu mindre del av vinsten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja det är de. Men har Intel en komplett lösning? Alltså CPU+GPU som går att spela spel på tex? Svaret är Nej.

Behöver ingen "komplett" lösning för att spela
Min intel CPU & Nvidia GPU fungerar fin fint att spela på.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Dock ska Intel ha en fet känga för att de stödjer SOPA lagen och det vore bra för konkurrensen om AMD kunde komma ikapp någorlunda.

Ja, det är trist. De har inte direkt något för det heller egentligen. Men många andra företag gör det också, som Apple och Microsoft (de supportade PIPA i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför kör du Intel då?

Vad ska han köra? AMD eller? hahah

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Behöver ingen "komplett" lösning för att spela
Min intel CPU & Nvidia GPU fungerar fin fint att spela på.

Du missar mitt budskap. Klart du kan köra så. Tänk i en bärbar dator tex. Där vinner AMD i de flesta fallen med sina Fusion datorer. Tillräcklig CPU prestanda och överlägsen grafisk prestanda. Har Intel det att erbjuda ( och då menar jag bara från Intel alltså en komplett lösning ) som du kan spela på? Svaret är återigen nej.

Sen tror du man märker sklinnad på en Sandy Bridge och Phenom II i daglig användning? Skulle inte tro det X86 prestandan har varit tillräcklig länge nu vilket AMD har uppfattat. Därför satsar de på bra integrerad grafik.

Skrivet av Noobenu:

Vad ska han köra? AMD eller? hahah

Han kan köra precis vad han vill rör inte mig i ryggen. Men din kommentar hade vi kunnat få slippa i denna disskutionen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Instämmer. Fortsätter det kommer väl Intel få monopol på processorer som är riktade mot persondatorer. Det är inte en värld jag vill leva i, speciellt inte med tanke på att det redan har fuskats i branschen för att hålla priserna uppe.

+1
Det blir tråkigt för oss konsumenter då...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

och då menar jag bara från Intel alltså en komplett lösning

"Komplett plattform"-tanken är väl dock inte jätteintressant i sig för särskilt många, då det ju som sagt går bra att kombinera komponenter från olika tillverkare (även i bärbara datorer), om den inte innebär att prestanda, pris eller något som folk bryr sig om blir märkbart bättre (vilket väl inte nödvändigtvis alltid gäller)?

Permalänk

Många refererar till oschyssta saker som Intel gjort förr. Kan inte någon vänlig själ informera en historielös om vad det är Intel har gjort? Jag kan inget om det

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som inte får ihop siffrorna för deras omsättning? :S Jag får det till drygt +16,6%

Permalänk
Medlem
Skrivet av popfarmor:

Många refererar till oschyssta saker som Intel gjort förr. Kan inte någon vänlig själ informera en historielös om vad det är Intel har gjort? Jag kan inget om det

De ska ha mutat företag att köpa deras processorer istället för Amd i sina OEM datorer för ett antal år sedan, P3 tiden om jag inte minns fel?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazda:

Är det bara jag som inte får ihop siffrorna för deras omsättning? :S Jag får det till drygt +16,6%

Mjo, står både 2,8 & 2,9 dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Du vet om att Intel Sandy Bridge tex i5 2500K har integrerad grafik va? Därför snackade jag om helheten och vare sig du vill det eller inte ligger Intel långt efter när det gäller en CPU+GPU lösning tyvärr.

Jag citerar inte alla men som sagt inte ens jag kan rekommendera AMD idag till en speldator speciellt nu sen Phenom II börjat fasat ut. Ett FM1 baserat system är dock rätt vasst om man är på en hyfsat tight budget.

Det vet jag mycket väl man jag pratar om CPU delen. Inte speciellt många som köper en speldator för 8k och använder cpu+gpu lösning som llano eller sb. Vill man ha en HTPC eller liknande så är llano en perfekt platform. Ska man däremot ha en speldator/ws så är SB/IB före prestandamässigt, även SB/IB klarar av att renderera bild till en enkel WS dator som inte spelas på.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Vet inte ifall Intel har gjort så mycket mer fel än vad AMD har, dock inte så insatt.

Det är dock historia nu, ska vi även bojkotta Tyskarna då de startat två världskrig och är det tuffande tåget i Europa nu?

Får man inte lära sig något i skolan längre? Tyskland startade defintivt inte inte första världskriget och det andra startade de inte ensamma. Det andra startade för övrigt på ungefär samma sätt som det första, vilket visar att folk inte lär sig något av historien utan ständigt gör samma dumheter om och om igen fast med lite annorlunda stuk varje gång. Detta gäller även svenskar.

Angående trådämnet, så har Intel bättre prismarginaler på sina mellanklassprocessorer (som AMDs Bulldozer tävlar emot) då Bulldozer har ca 50% större kretsyta än Intels motsvarighet 2600K. Det är inte så konstigt att de tjänar pengar.

Permalänk
Medlem

Trevligt att det går så bra för Intel!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Appropå WWII - http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law

Kul att det går bra för Intel, betyder förhoppningsvis octacore snart då, om R&D får så pass mycket pengar.
Undrar dock hur mycket dollarkursen påverkar resultatet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Kul att det går bra för Intel, betyder förhoppningsvis octacore snart då, om R&D får så pass mycket pengar.

Den här talades det ju om häromdagen:

Permalänk
Medlem

Intel äger tyvärr CPU-marknaden.

Deras väntade bruttomarginal på 64 procent säger lite om hur dålig konkurrensen är. De kan i princip sätta vilka priser som helst. AMD får helt enkelt rätta sig efter Intels prissättning och lägga priserna något lägre. Det är tur att Intel inte sänker priserna för att radera ut AMD en gång för alla, det hade dom kunnat göra om de velat. De hade i princip kunnat halvera priserna och fortfarande haft ett antal procents förtjänst. Då hade AMD legat risigt till eftersom de knappt med dagens priser visar vinst.

ARM däremot blir det spännande att följa. De tuffar på med grymma marknadsandelar i vissa produktkategorier. De blir nog farliga för Intel i framtiden eftersom de börjar ge sig in på PC-marknaden. Deras upplägg med att licensiera rättigheterna att tillverka processorerna för en rimlig kostnad blir nog något att bita i för Intel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceji:

De kan i princip sätta vilka priser som helst. AMD får helt enkelt rätta sig efter Intels prissättning och lägga priserna något lägre.

Om intel har ohemult höga priser har väl amd mindre press på sig än om de har lägre?

Skrivet av Ceji:

De blir nog farliga för Intel i framtiden eftersom de börjar ge sig in på PC-marknaden.

Det omvända kan ju också ske; medfield såg ju inte så tokig ut (om de nu lyckas lansera den någon gång).

Permalänk
Skrivet av scienta:

Instämmer. Fortsätter det kommer väl Intel få monopol på processorer som är riktade mot persondatorer. Det är inte en värld jag vill leva i, speciellt inte med tanke på att det redan har fuskats i branschen för att hålla priserna uppe.

Skönt att där är någon som håller med en tack. Ja precis så det känns och det skulle vara katastrofalt för oss konsumenter. Ja just därför är man skeptisk till tex Intel efter deras tidigare fuskande.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja det är de. Men har Intel en komplett lösning? Alltså CPU+GPU som går att spela spel på tex? Svaret är Nej.

Ja det har dom. Skulle jag köpt speldator idag hade det fått bli Intel. Jo visst är Intel bättre just nu. Tycker det bara är lustigt att många verkar accepterat vad Intel gjort tidigare i sin historia. Ska man verkligen gynna sådana företag?

Jag tror ingen här i forumet har försökt argumentera om att Intel har en bättre CPU + GPU-lösning, utan att Intel faktiskt har en bättre lösning i prestandasegmentet för CPU utan inbyggd GPU.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Du missar mitt budskap. Klart du kan köra så. Tänk i en bärbar dator tex. Där vinner AMD i de flesta fallen med sina Fusion datorer. Tillräcklig CPU prestanda och överlägsen grafisk prestanda. Har Intel det att erbjuda ( och då menar jag bara från Intel alltså en komplett lösning ) som du kan spela på? Svaret är återigen nej.

Sen tror du man märker sklinnad på en Sandy Bridge och Phenom II i daglig användning? Skulle inte tro det X86 prestandan har varit tillräcklig länge nu vilket AMD har uppfattat. Därför satsar de på bra integrerad grafik.

Majoriteten av alla som använder en laptop använder INTE den till spel. För i princip allt utom spel så har Intels grafikdel varit fullt tillräcklig ända sendan i855 tiden (7-8 år sedan). Redan innan Intel stoppade in en GPU i deras CPU:er för stationära så var mer än var annan GPU från Intel, så det visar att väldigt få bryr sig om vilket GPU deras laptop har. Och CPU mässigt har inte AMD någonting som kan konkurrera med Intel på laptops.

För egen del så är det definitivt CPUn som är flaskhalsen för det jag använder min laptop till och då har jag ändå en Corei5 CPU (Arrandale). Ska försöka hålla mig till Haswell, men rätt säker på att det ändå blir en ny laptop (ultrabook eller möjligen MBA) med Ivy Bridge

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

ARM däremot blir det spännande att följa. De tuffar på med grymma marknadsandelar i vissa produktkategorier. De blir nog farliga för Intel i framtiden eftersom de börjar ge sig in på PC-marknaden. Deras upplägg med att licensiera rättigheterna att tillverka processorerna för en rimlig kostnad blir nog något att bita i för Intel.

Inte efter vad Intel visade på CES. Deras första försök - Medfield - är redan i paritet med det bästa ARM kan visa upp. Intels överlägsna tillverkningsteknik och ledning i forskarsammanhang gör att ARM troligen är uträknade om bara ett par år...

Permalänk
Medlem

ARM kommer inte att få in någon fot på PC-marknaden. ARMs processorer är inte x86/x64 kompatibla så folk kan inte köra sina vanliga program på dem. Dessutom är det en himla skillnad mellan en strömsnål (läs enkel och liten) processor för en telefon och en desktopcpu från Intel eller AMD med massiv out of orderförmåga för maximal IPC.

Är det någon som kommer ihåg Transmeta och deras VLIWprocessor som körde en emulator för x86? De är numera utdöda sedan länge. Deras nisch var också strömsnål och portabel precis som ARM.

Permalänk
Medlem

Nice, roligt att det lönar sig att göra bra processorer!

Det hade dock varit roligt att se en tråd av kommentarer gällande intel eller AMD utan att någon nämner konkurrenten
Så fort det publiceras någon positiv nyhet för intel så kommer folk och kvider om hur synd det är om AMD och att man borde stödköpa deras processorer för den så otroligt högt värderade "konkurrensen". INTE EN CHANS! Leverera kvalitet (oavsett pris) så köper jag det gärna.

Klart intel skulle fortsätta utveckla sina processoer även om AMD konkade! De vill ju sälja nya processorer till konsumenterna och om det är för liten skillnad så kan de inte motivera en uppgradering.

*Jag* tycker AMD endast är aktuellt för de med begränsad budget men personligen väljer jag hårdvara efter prestanda inte pris.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.