Hittar inte min andra hårddisk...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Hittar inte min andra hårddisk...

Jag byggde ihop en ny dator med en ssd och innan dess så gick min vanliga HDD sönder nu är den lagad och jag koppla in den men datorn hittar den inte :S Jag har ssd:n på sata 1 (finns ingen sata 0 på moderkortet) och ja har cd-romen på sata2 och hdd:n på sata3 och jag har AHCI i bios hörde man skulle ha de när man har ssd ja har aldrig haft ssd förr men är det något jag missat ska hårddisken kanske sitta i sata2 istället? eller ska ja ändra AHCI till något annat?

Intel Core I5 760 @ 3,40ghz | Windforce GTX 670 | 500GB , 1TB samt 180GB ssd. | 8GB ram | Chieftec 500W | Antec Nine Hundred Chassi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Partitionera och formatera disken.
Från klistrade tråden som du borde läst innan du skapade din egen

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Hardware guy:

Partitionera och formatera disken.

Den vanliga hårddisken är redan partitionerad , hur ska ja kunna formatera hårddisken om datorn inte ser den ?

Intel Core I5 760 @ 3,40ghz | Windforce GTX 670 | 500GB , 1TB samt 180GB ssd. | 8GB ram | Chieftec 500W | Antec Nine Hundred Chassi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av mOOpiTh:

Den vanliga hårddisken är redan partitionerad , hur ska ja kunna formatera hårddisken om datorn inte ser den ?

Vad får dig att tro att disken är partitionerad? Externa är i allmänhet det, interna är aldrig partitionerade vid leverans.
Jag tolkade det som att din gamla disk var sönder och inlämnad på garantin, och du nu har en ersättningsdisk.

Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Hardware guy:

Vad får dig att tro att disken är partitionerad? Externa är i allmänhet det, interna är aldrig partitionerade vid leverans.
Jag tolkade det som att din gamla disk var sönder och inlämnad på garantin, och du nu har en ersättningsdisk.

Nej jag och min kompis lyckades få den gamla att fungera igen så det är samma hårddisk som förut och i min kompis dator så funkar den perfekt och då är den partionerad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av mOOpiTh:

Nej jag och min kompis lyckades få den gamla att fungera igen så det är samma hårddisk som förut och i min kompis dator så funkar den perfekt och då är den partionerad.

Ta en titt i diskadministratorn, syns disken där kan den behöva aktiveras. Händer att redan partitionerade diskar inte tilldelas enhetsbokstav.
Syns den inte där kika i enhetshanteraren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Hardware guy:

Ta en titt i diskadministratorn, syns disken där kan den behöva aktiveras. Händer att redan partitionerade diskar inte tilldelas enhetsbokstav.
Syns den inte där kika i enhetshanteraren.

hehe och var finns diskadminstatorn då?:P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av mOOpiTh:

hehe och var finns diskadminstatorn då?:P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
0:0:0:0:0:0:7f00:1
Registrerad
Aug 2005
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Hårddisken finns inte på diskadminstratorn.