Radeon 7970 med Arctic Cooling Accelero Xtreme 5870?

Permalänk
Medlem

Radeon 7970 med Arctic Cooling Accelero Xtreme 5870?

Hej alla glada, jag sitter här och funderar på varför jag skall köpa en Arctic Cooling Accelero för 7970 när den kommer i slutet av månaden.

Jag sitter nämligen på en Arctic Cooling Accelero Xtreme 5870, och så vitt jag ser så skiljer det sig ytters lite och skulle inte vara några större problem att modifiera och montera på den kylaren på mitt nya Radeon HD 7970.

Så vad tror ni, är det verkligen värt att köpa den nya kylaren när radeon 7970 redan är ett relativt svalt kort och det är så väldigt lite som verkar skilja på min nuvarande kylare och den nya som kommer 31/1 så det lär itne bli några värmeproblem?

Tänkte dra ut 7970 kortet ur datorn ikväll och mäta avståndet mellan hålen runt GPU:n för att se hur pass det skiljer sig åt, vet någon här om skillnaden? Kan vara så trivialt att jag enbart behöver borra 4 nya hål och lätt bara gänga dem för att få den att passa på mitt 7970.

Säg vad ni tycker, tänker, vet eller valfri feedback

Edit: självklart kommer jag köpa ett kitt med VRAM flänsar efterssom dem som följde med 5870 kylaren inte lär passa.

Edit: Får tillägga att jag itne vill göra det här av snålhet utan det är så att mitt 2GB eyefinity6 5870 kort inte fungerar och det verkar slösaktigt att slänga en så pass gedigen kylare och inga kort som jag använder i andra burkar är i närheten av modifieringsbara för att använda den här kylaren.
Jag har tittat på många av mina äldre "skit" kort som är liggandes för enbart användning i felsöknings syfte och det enda kortet jag skulle kunna modifiera fast den här kylaren på är ett GeForce 7950GT och jag ser ingen vits med den här kylaren på det gammla skit kortet :/

EDIT: pratade med en bekant som har ett 6970 och han var intresserad av kylaren (gratis) om jag skulle klara att montera den på hans kort, något som vet om det är möjligt i värsta fal på ett 6970?
Efterssom att Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus II passar kanske det går att köpa ett nytt mount plate sen fungerar det?

EDIT: Annars får jag se om jag hittar någon som vill sälja ett av följande grafikkort GTX285/280/275/260/260+ för dem kan jag skaffa en mount plate för att fästa kylaren på och sedan får jag hitta någon användning för dem äldre grafikkorten med kylaren på (Har en bekant som sitter på ett 4870 så ett 280 skulle passa han bra ev ett 460 beroende på vad man kan få ett för efterssom jag itne vill lägga för mycket pengar på en gåva)

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Jasså jag tycker dem är extremt lika om du tittar på skillnaden rent praktiskt för att fästa kylaren, vriden kontaktyta med förhöjning verkar vara den stora nyheten vilket inte är några problem som jag ser med den vanliga efterssom 5870an även den är förhöjd över fästpunkten så ser jag ingen skillnad som skulle ha betydelse mer än om det är så att nya fästhål måste göras?

Förutom det är det synbart likadana kylare bortsätt från väldigt små justeringar på fästanordningen och 3 hål på kylaren för 7970 vilket enbart är för att den skall passa på andra grafikkort.

Edit: så färklara gärna vad dens tora skillnaden du ser är?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

det kommer en accelero xtreme kylare till 7970 ni vid månadsskiftet.
Dem har bytt fästningsanordning i stort sett. från att bara passa ett kort till många. men i detta faller är nog distansen mellan GPU och kopparbasen problemet beroende på hur höga 5870 kylarens distanser är.

Xtreme Plus II kommer nog att passa för den använder samma anordning med distanserna, men inte har tillräckligt många kylflänsar för minnes-kretsarna ?. Eventuellt problem med distansen, höjden av GPUn. med Xtreme Plus II finns det tre olika distanser man fäster med dubbelhäftande tunn tejp. Hur är GPU höjden på 7970 i jämförelse med 5870 etc?

Många faktorer som spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

det kommer en accelero xtreme kylare till 7970 ni vid månadsskiftet.
Dem har bytt fästningsanordning i stort sett. från att bara passa ett kort till många. men i detta faller är nog distansen mellan GPU och kopparbasen problemet beroende på hur höga 5870 kylarens distanser är.

Xtreme Plus II kommer nog att passa för den använder samma anordning med distanserna, men inte har tillräckligt många kylflänsar för minnes-kretsarna ?. Eventuellt problem med distansen, höjden av GPUn. med Xtreme Plus II finns det tre olika distanser man fäster med dubbelhäftande tunn tejp. Hur är GPU höjden på 7970 i jämförelse med 5870 etc?

Många faktorer som spelar roll.

Det kan vara så att jag antingen måste slipa ner distanserna eller lägga väldigt små och tunna brickor när man vet höjdskillnaden, har ännu inte tittat på höjd skillnaden på mitt fysiska kort. Men verkar vara lösbart tycker jag.

Kylflänsar för minne är inga större problem då min 5870 kylare kom med dubbla uppsättningen kylflänsar efterssom den skall även passa på 5870 2GB eyefinity versionen (vilket är det 5870 kortet jag har) som har dubbla mängden och där sitter resterande flänsar på baksidan av kortet, så lyckas jag ta bort dem har jag jättemånga kylflänsar annar kostar ett kitt med kylflänsar itne många kronor.

Hade hoppats på att jag kunde hitta datasheet på dem för att få reda på den exakta höjdskillnaden utan att behöva mäta själv för att vara 100% säker, något som vet det?

EDIT: Ifall AC släpper en mounting okate att köpa separat lär jag kunna använda kylaren utan problem Håller tummarna

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.