Formatera ny ssd?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008

Formatera ny ssd?

Har nu monterat in en ny samsung ssd 830 128gb i min HTPC, måste jag formatera disken först innan jag ska installera Windows 7 på den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Nej du behöver inte formatera SSDn före installationen detta sköter Windows automatiskt, men du bör ställa in AHCI för SATA controllern i BIOS, här kan du kolla en Youtube video om du är osäker på hur du skall göra http://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Edit: Rättstavning på AHCI.

janee

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008

Jag hann redan installera Windows 7, jag ställde inte in ACHI i bios, men det gick ändå att installera utan problem, varför ska man ställa in ACHI i bios? Vad Kmr jag gå miste om nu? Måste jag installera om Windows 7 nu eller vad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Okt 2004

bara lite viktiga funktioner

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

formatera om du

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av asia2selva:

Jag hann redan installera Windows 7, jag ställde inte in ACHI i bios, men det gick ändå att installera utan problem, varför ska man ställa in ACHI i bios? Vad Kmr jag gå miste om nu? Måste jag installera om Windows 7 nu eller vad?

Om jag inte missminner mig så kräver TRIM att du har ACHI aktiverat. Annars tvingas du göra en manuell TRIM och jag vet inte om det går eller hur man går tillväga på en samsung-enhet. Jag rekommenderar att du installerar om innan du inte ids.

Finns annars en registernyckel kopplad till ACHI och/eller TRIM, går att ändra den så windows känner till att ACHI är aktiverat och automatisk TRIM går igång. Men en ominstallation är nog lättast.

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008

Ok jag ska formatera om, Trim Kmr alltså trimma min ssd disk så den blir snabbare? Så som man trimmar en moped ungefär så den åker snabbare? Aktiveras trim automatiskt när jag har aktiverat ACHI eller måste jag sj ladda ner och installera trim?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

formatera om med achi så blir allt bra

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av asia2selva:

Ok jag ska formatera om, Trim Kmr alltså trimma min ssd disk så den blir snabbare? Så som man trimmar en moped ungefär så den åker snabbare? Aktiveras trim automatiskt när jag har aktiverat ACHI eller måste jag sj ladda ner och installera trim?

Nej, inte som man trimmar en moppe. TRIM underhåller hårddisken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gagnef
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av asia2selva:

Skrivet av RedSparowes:

formatera om med achi så blir allt bra

Du behöver inte formatera om. Följ denna guide bara:

http://www.sevenforums.com/tutorials/61869-ahci-enable-window...

I7930@3.90 | RX480 | Intel 320 - 160 GB | 12 GB RAM | X58A-UDR3 (rev 1.0) | 650 WATT POWER