Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Jailbreak för Apple Iphone 4S och Ipad 2 med Ios 5.01 redo för nedladdning

Permalänk
Melding Plague

Jailbreak för Apple Iphone 4S och Ipad 2 med Ios 5.01 redo för nedladdning

För första gången någonsin släpps ett obundet jailbreak för Apple Iphone 4S och Ipad 2 som fungerar med den senaste versionen av operativsystemet Ios 5.01.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

roligt att se servrarna vara överbelastade
det kan ju bara betyda att folk gillar deras telefoner men ogillar deras monopol liknande inställning
själv anser jag ju att när man köper en vara så ska man få göra vad man vill med den och inte vara begränsad till vad äpplet tycker att man ska få göra ( ungefär som Telia förr när det endast fans de att ringa med)

själv har jag en htc och den har också begränsningar men de är ju lätta att bryta så att det blir den telefon du önskar att du hade köpt från början.

att jag aldrig kan tänka mig att köpa en ifån beror just på monopolet till sitt eget

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

roligt att se servrarna vara överbelastade
det kan ju bara betyda att folk gillar deras telefoner men ogillar deras monopol liknande inställning
själv anser jag ju att när man köper en vara så ska man få göra vad man vill med den och inte vara begränsad till vad äpplet tycker att man ska få göra ( ungefär som Telia förr när det endast fans de att ringa med)

själv har jag en htc och den har också begränsningar men de är ju lätta att bryta så att det blir den telefon du önskar att du hade köpt från början.

att jag aldrig kan tänka mig att köpa en ifån beror just på monopolet till sitt eget

Att köpa Apple är ungefär som att stödja PIPA & SOPA.
Men det verkar inte folk tänka på.

Tjejen skaffade sig en I4 och har sedan tidigare en iMac. Men, det gick inte att uppdatera till ett tillräckligt nytt iTunes på hennes burk för hon hade mac os x 10.4.... 10.5 säljs inte längre via applestore... Hur fan tänkte dom då? Jo, antingen får man uppgradera mjukvaran ofta för att vara säker eller köpa en ny dator för att kunna använda den låsta mjukvaran. Det lustiga är att hade hon haft en PC från 2001 hade det gått att synca, men en iMac från 2007 funkar inte.
Framtidssäkra????????

Edit: TPB löste problemet....

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

kul att piratkopiering inte ens får antydas i kommentarer men hackning av programvara är helt okej att göra lite reklam för....

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

kul att piratkopiering inte ens får antydas i kommentarer men hackning av programvara är helt okej att göra lite reklam för....

Precis vad jag tänkte också, lite skumt...

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Skrivet av CrazyBanana:

kul att piratkopiering inte ens får antydas i kommentarer men hackning av programvara är helt okej att göra lite reklam för....

Piratkopiering är olagligt, inte jailbreak. Liiiiite skillnad......

Tycker inte du själv det?

Permalänk
Medlem

Det är lustigt att ett crack inte heter det så fort det är Apples produkter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Warmaster:

Piratkopiering är olagligt, inte jailbreak. Liiiiite skillnad......

Tycker inte du själv det?

sett till lagstiftning så nej, det är inte olagligt att bryta mot användarvilkoren som apple har men det roliga är att jag nog inte får säga att jag har laddat ner "jailbreakat" win7. Kringgått spärrar som finns vilket är precis samma sak som denna artikel vill lyfta fram. Så återigen, lagstiftning må vara en sak men moralen kvarstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

sett till lagstiftning så nej, det är inte olagligt att bryta mot användarvilkoren som apple har men det roliga är att jag nog inte får säga att jag har laddat ner "jailbreakat" win7. Kringgått spärrar som finns vilket är precis samma sak som denna artikel vill lyfta fram. Så återigen, lagstiftning må vara en sak men moralen kvarstår

det är en väldig skillnad på att modifiera en programvara/produkt du redan har betalt för, och att ladda ner en piratkopierad produkt som du inte betalar för... om jag köper en iphone så bryter jag mot apples användaravtal om jag jailbreakar den, men det är ju min och då är det ju egentligen inget fel i att jag gör lite som jag vill med den? det finns ju ingenting i jailbreak som går att likna vid stöld, eller nåt annat som i fallet piratkopiering. hade du redan haft en betald windowslicens och sedan laddat ner något jailbreak till det om det funnits så tror jag nog du får säga det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

sett till lagstiftning så nej, det är inte olagligt att bryta mot användarvilkoren som apple har men det roliga är att jag nog inte får säga att jag har laddat ner "jailbreakat" win7. Kringgått spärrar som finns vilket är precis samma sak som denna artikel vill lyfta fram. Så återigen, lagstiftning må vara en sak men moralen kvarstår

nu är det väll så för att cracka win 7 så måste du piratkopiera det! finns ju ingen anledning att cracka en legitim version av win 7.
folk som "jailbreakar" som iFån äger ju faktiskt den legitimt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Warmaster:

Piratkopiering är olagligt, inte jailbreak. Liiiiite skillnad......

Tycker inte du själv det?

Jag ser ingen skillnad alls, faktiskt. Tvivlar på att Apple själva anser att jailbreak är helt okej, annars hade dom ju lagt ut det på AppStore.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag ser ingen skillnad alls, faktiskt. Tvivlar på att Apple själva anser att jailbreak är helt okej, annars hade dom ju lagt ut det på AppStore.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är prövat i domstol och "jailbreakarna" har fått rätt mot apple, dvs. det är helt lagligt att jailbreaka en apple-produkt (mot det att garantin då ryker osv iom. att apple inte kan uppfylla sina åtaganden osv osv..). Däremot kommer det nog aldrig någonsin klubbas igenom att det är lagligt att "cracka" ex. windows (av uppenbara skäl!).

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk

Vad dillar alla om här? Jailbrake bidrar till att folk laddar ner appar som kostar gratis. Känns som att swec bidrar till piratkopiering, när man läser artikeln så är det precis som att det bara är för att ändra utseendet.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Att köpa Apple är ungefär som att stödja PIPA & SOPA.
Men det verkar inte folk tänka på.

** bla bla bla **

Edit: TPB löste problemet....

Steve själv har faktiskt sagt i en intervju att han hellre ser att folk piratkopierar osx och kör senaste versionen än att dom stannar på en äldre version. Precis av samma anledning så finns inga serienummer eller annat trams som microsoft envisas med. Så, gör Steve glad, uppgradera! Värt att tänka på är att han inte alls tyckte det var ok för applikationer utan bara för osx.

Btw, kolla på "Pirates of Silicon valley" många roliga saker där som visar hur tiden för det hela började

Permalänk
Medlem

Om man jailbreakar telefonen och den börjar strula, kan man då återställa telefonen innan man lämnar in den? Samt hur funkar det när nya uppdateringar kommer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av R34p3r:

Det är prövat i domstol och "jailbreakarna" har fått rätt mot apple, dvs. det är helt lagligt att jailbreaka en apple-produkt (mot det att garantin då ryker osv iom. att apple inte kan uppfylla sina åtaganden osv osv..). Däremot kommer det nog aldrig någonsin klubbas igenom att det är lagligt att "cracka" ex. windows (av uppenbara skäl!).

Vänta nu...så att någon har fått rätt i domstol, betyder det att det ÄR rätt? Det är bara ännu ett bevis på att juridikens långa armar helt saknar den tekniska expertisen.

Jag bara håller en dialog, är ingen expert på just sånt här, men jag finner det ganska olustigt att vissa saker går bra att prata om, medans andra är helt tabu.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av The Sweeper x:

Vad dillar alla om här? Jailbrake bidrar till att folk laddar ner appar som kostar gratis. Känns som att swec bidrar till piratkopiering, när man läser artikeln så är det precis som att det bara är för att ändra utseendet.

Fast det där är väldigt långsökt eftersom det är lite för många steg mellan. Bara för att du jailbreakar en iPhone betyder inte det att du piratkopierar. Det finns ju en alternativ market där man betalar för sig också fast skillnaden är att man kan komma åt appar som Apple nekat. Som till exempel den där kameraappen som använde sig av volymknappen för att ta kort. Den fick inte vara med på vanliga market med motiveringen att man inte kan använda en knapp till flera saker för det förvirrar användaren. Den sålde bra på den alternativa market. Så bra att Apple valde att införa funktionen själva som en stor inovation i Ios5. Finns fler exempel på bra appar som apple inte vill veta av.

Ska det liknas vid nåt så är det väl att öppna och byta hårddisk på en märkesdator man köpt. Garantin ryker men tillverkarna kan ju inte gnälla eftersom jag köpt datorn. Betyder det att jag håller på med piratkopiering också eftersom den större hårddisken kan i teorin användas för att lagra piratkopierat material?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av The Sweeper x:

Vad dillar alla om här? Jailbrake bidrar till att folk laddar ner appar som kostar gratis. Känns som att swec bidrar till piratkopiering, när man läser artikeln så är det precis som att det bara är för att ändra utseendet.

Tur att vi inte har SOPA här i sverige då, då skulle väl hela siten varit nere vid det här laget xP
Btw så är är det bara en nyhet att några har breakat iOS 5.01, Swec skriver ju inte att man ska jailbreak:a sin iFån, installera inst***ous och tanka gratisappar. känns som att det är en viss skillnad på att uppmuntra och att upplysa...

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vänta nu...så att någon har fått rätt i domstol, betyder det att det ÄR rätt? Det är bara ännu ett bevis på att juridikens långa armar helt saknar den tekniska expertisen.

Jag bara håller en dialog, är ingen expert på just sånt här, men jag finner det ganska olustigt att vissa saker går bra att prata om, medans andra är helt tabu.

Då är vi flera

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad att det tog såpass lång tidden här gången.

Skrivet av Tarasus:

Att köpa Apple är ungefär som att stödja PIPA & SOPA.
Men det verkar inte folk tänka på.

Tjejen skaffade sig en I4 och har sedan tidigare en iMac. Men, det gick inte att uppdatera till ett tillräckligt nytt iTunes på hennes burk för hon hade mac os x 10.4.... 10.5 säljs inte längre via applestore... Hur fan tänkte dom då? Jo, antingen får man uppgradera mjukvaran ofta för att vara säker eller köpa en ny dator för att kunna använda den låsta mjukvaran. Det lustiga är att hade hon haft en PC från 2001 hade det gått att synca, men en iMac från 2007 funkar inte.
Framtidssäkra????????

Edit: TPB löste problemet....

Om det kostar 300 kr att uppgradera OS får man skylla sig själv nästan tycker jag...
Sen är just det där Appleplattformens stora styrka. Att de drar ett streck i sanden var tredje-fjärde år och säger: "Fuck it, vi tänker inte supporta er längre för vi vill att vår plattform ska vara precis exakt så som vi vill ha den idag. Vi vill inte behöva anpassa oss för dumheter vi ägnade oss åt för fem år sedan."
Men det är klart att det suger lite som konsument.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Äntligen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Felix:

Jag är förvånad att det tog såpass lång tidden här gången.

Om det kostar 300 kr att uppgradera OS får man skylla sig själv nästan tycker jag...
Sen är just det där Appleplattformens stora styrka. Att de drar ett streck i sanden var tredje-fjärde år och säger: "Fuck it, vi tänker inte supporta er längre för vi vill att vår plattform ska vara precis exakt så som vi vill ha den idag. Vi vill inte behöva anpassa oss för dumheter vi ägnade oss åt för fem år sedan."
Men det är klart att det suger lite som konsument.

Kan säga att en hel grafikerkår inte var lika nöjda med den inställningen för ett par år sedan när Apple inte fick en 64-bitars version av Photoshop CS4 eftersom Apple lagom till släppet tog bort den API som Adobe använt. Detta utan förvarning.

Apple har en del styrkor men att godtyckligt ta bort support för mjukvara är inte en av dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Tur att vi inte har SOPA här i sverige då, då skulle väl hela siten varit nere vid det här laget xP
Btw så är är det bara en nyhet att några har breakat iOS 5.01, Swec skriver ju inte att man ska jailbreak:a sin iFån, installera installous och tanka gratisappar. känns som att det är en viss skillnad på att uppmuntra och att upplysa...

Vi kommer ha ACTA istället för SOPA

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

kul att piratkopiering inte ens får antydas i kommentarer men hackning av programvara är helt okej att göra lite reklam för....

Haha hade exakt samma tanke när jag såg det

Permalänk
Medlem

Härligt att man lyckades köra sin 4s i tvättmaskinen 2 dagar innan Jailbreaket släpptes... Men trevligt att det kom ut iallafall

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Att köpa Apple är ungefär som att stödja PIPA & SOPA.
Men det verkar inte folk tänka på.

Att köpa något från intel är/var som att stödja PIPA/SOPA, att spela ett spel från activision är/var som att stödja PIPA/SOPA. Listan är lång, i'm not buying that argument.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

gött

såsom missionerande kopimist är jag glad för detta

Visa signatur

nörd

Permalänk
Inaktiv

Om jailbreak tillåter användaren att installera icke godkänt material, samtidigt får möjligheten att installera program som annars kostar - då är jailbreak en uppmaning till lagbrott, likaså att ha en nyhet som informerar och visar hur man får tag i detta, ganska osmakligt.

Finns tonvis med liknelser som används för att stödja jailbreak - men i grund och botten är det fel, även om du köpt telefonen. Fick du den med abonnemang? Lås upp den hos operatören!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Om jailbreak tillåter användaren att installera icke godkänt material, samtidigt får möjligheten att installera program som annars kostar - då är jailbreak en uppmaning till lagbrott, likaså att ha en nyhet som informerar och visar hur man får tag i detta, ganska osmakligt.

Finns tonvis med liknelser som används för att stödja jailbreak - men i grund och botten är det fel, även om du köpt telefonen. Fick du den med abonnemang? Lås upp den hos operatören!

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det är faktiskt lite fler steg än så. Jailbreak med cydia installerar faktiskt en butik, där man betalar för sina appar. Jailbreak är per automatik inte att uppmana till lagbrott. De flesta som jag känner som jailbrekar gör det för att kunna ändra lite mer i operativsystemet, inte att fultanka piratapps.

Att låsa upp telefonen i förtid är inte heller ett lagbrott.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Steve själv har faktiskt sagt i en intervju att han hellre ser att folk piratkopierar osx och kör senaste versionen än att dom stannar på en äldre version. Precis av samma anledning så finns inga serienummer eller annat trams som microsoft envisas med. Så, gör Steve glad, uppgradera! Värt att tänka på är att han inte alls tyckte det var ok för applikationer utan bara för osx.

Btw, kolla på "Pirates of Silicon valley" många roliga saker där som visar hur tiden för det hela började

Du vet att MS är ett mjukvaruföretag? Varför är det trams med serienummer? Bara för att Apple även tjänar pengar på hårdvara?
Så varför trolla lika mycket som personen du citerar?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023