Fråga kring RAID0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2010

Fråga kring RAID0

Tjo, sitter här med 2 st Intel 320 SSD på 80 GB Var som sitter i vars en dator.
Funderar på om man skulle pilla ut den ena för att stoppa in i den andra.

Frågan gäller då RAID0, vet att det finns två sätt att göra det. I windows och i BIOS. Jag vill gärna göra det i BIOS men då jag ofta flashar om UEFI eller nollar CMOS då jag överklockar så är jag nyfiken på om inställningarna behålls eller om jag får dataförlust pga det.

Vill slippa göra det i Windows men får göra det om jag inte har ngt val.

Tack på förhand!

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002

Varför vill du köra raid med ssd diskar, vad jag vet så funkar inte trim då, och allt bli slöare efter ett tag i alla fall, jag kanske har fel...

Live for fun, Loyal to none

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det finns ingen praktisk vinst med raid0 ade ssd er i en normal dator, låt bli.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Chipper9117:

Frågan gäller då RAID0, vet att det finns två sätt att göra det. I windows och i BIOS. Jag vill gärna göra det i BIOS men då jag ofta flashar om UEFI eller nollar CMOS då jag överklockar så är jag nyfiken på om inställningarna behålls eller om jag får dataförlust pga det.

Eftersom du redan fått svar som jag helt håller med om angående att köra raid eller ej så ska jag inte gå in på det.
Men kan svara på detta iaf
På mitt moderkort när jag körde en UEFI uppdatering så förstördes min 8TB Raid0 som inte gick att återskapa, så visst finns det en risk med det om man inte har en dedikerad raid kontroller.
Dock så måste du ju göra det i din Raid BIOS om du vill kunna köra Windows på din SSD raid då du inte kan bygga en Raid0 i efterhand när du redan installerat Windows.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2003

Lånar denna tråd lite för att inte skapa en väldigt snarlik.

Farsans Intel 40Gb SSD börjar bli full och jag funderar då på att stoppa i en likadan som jag har liggande och köra RAID 0 för att "dubbla" storleken.

Är det dumt?
Det går alltså inte att göra utan att behöva installera om datorn?
Skulle visserligen kunna kopiera hans nuvarande disk och installera RAID0 och sedan kopiera tillbaks systemet. Men det skulle ju vara grymt smidigt om det gick att göra på annat sätt.

Mobot han har är ett Gigabyte GA-870A-UD3 om det nu spelar roll.

Länge leve sommaren...

Kontorsdator: AMD X4 630, ATI 5570, Crucial M4 SSD, FD Define R3.
HTPC/server: i3 2120, Asus GT640 (passivt), Asrock Z77, ADATA 128Gb SSD, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt)