Lära sig spela Street Figher på PC

Permalänk
Medlem

Lära sig spela Street Figher på PC

Köpte Street Fighter IV: Arcade Edition på Steam och blir inte riktigt klok på det spelet, någon som kan hur det fungerar behövs. Vi kan börja med att om man går in på key bindings så står det helt andra kontroller än vad som det egentligen är så jag har ingen aning om hur man t.ex. gör en super combo eftersom det står ";" på supercombo i keybindings, men i verkligen är det någon helt annan knapp som är omöjlig att hitta.

Sen om man går in i "command list" där man ser olika combos som karaktärerna har så står allt i konstiga symboler. Både symboler som en fot vilket jag antar är en spark (men sen finns det ju tre eller fyra olika knappar för spark, vilken är det?) och sen finns det andra symboler som är omöjliga att tyda och som det inte står någon förklaring för.

Så kort och gott så behöver jag en guide för hur man styr i det här äckliga spelet som har nått botten vad det gäller användbarhet.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ju inte om så är fallet med det här spelet men gissningsvis så ligger keybindsen enligt US layout, dvs ; är på din Ö knapp.
Sen i streetfighter så finns det 4 olika knappar för slag och sparkar, du har de svaga men väldigt snabba till de hårda och långsamma.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Vad jag minns så används ofta 8 knappar till ssf4, 3 olika slag, 3 olika sparkar och 2 st knappar som är alla slag eller sparkar för att göra ultras eller ex-moves.

Spelar det bara på konsol, men där används färger för att visa om det är light, medium eller hard. (Blå, gul, röd)

Permalänk
Medlem

Spelar du med tangentbord eller? Förstår inte riktigt vad du menar men du behöver binds för:
L.P - light punch
M.P - medium punch
F.P - fierce punch (eller h.p, hard punch)
L.K - light kick
M.K - medium kick
H.K - hard kick

Sen för att göra tex en ultra lättare bindar man oftast alla 3 slag eller alla 3 sparkar till 1 knapp, lp+mk+fk / lk + mk + hk.
Sen bör du försökta köra igenom trial mode eller dylikt för att få känn på allt.
http://shoryuken.com/forum/index.php?forums/newbie-saikyo-doj...
Bra forum att läsa om du vill veta mer / ha hjälp.

Hittade en rätt bra guide på eventhubs:
http://www.eventhubs.com/guides/2007/oct/21/street-fighter-te...

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Spelar du med tangentbord eller? Förstår inte riktigt vad du menar men du behöver binds för:
Sen bör du försökta köra igenom trial mode eller dylikt för att få känn på allt.

Ja, jag spelar med tangentbord även om det verkar som om det inte är att föredra. Om jag kör trial mode så försöker spelet lära mig genom att visa symboler som denna:

Har ingen aning vad det betyder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Ja, jag spelar med tangentbord även om det verkar som om det inte är att föredra. Om jag kör trial mode så försöker spelet lära mig genom att visa symboler som denna:
http://forumbilder.se/images/bf22012113442bc6d.jpg

Har ingen aning vad det betyder...

Den där bilden betyder att du ska börja med spaken neråt, sen gå ett kvarts varv uppåt. Alltså det blir, ner-snettner-sidan.

Sen kan jag tillägga att dom du ska lära dig street fighter så är nästan ett krav på en arkad sticka eller en handkontroll, du får ingen som helst känsla med tangentbord.
Sen är Street Fighter inte ett spel du lär dig på en kafferast. Jag anser mig själv fortfarande dålig och jag har närmare 100h speltid på SSF4. Allt handlar om tålamod och lära dig combos, läsa av den andras spelstil, lära dig hur du ska blocka och etc. Jag kan då trösta dig med att SSF4 är de lättaste av alla spelen i SF serien att lära sig.

Bara fortsätta att öva

Permalänk
Skrivet av Murloc:

Ja, jag spelar med tangentbord även om det verkar som om det inte är att föredra. Om jag kör trial mode så försöker spelet lära mig genom att visa symboler som denna:
http://forumbilder.se/images/bf22012113442bc6d.jpg

Har ingen aning vad det betyder...

Det spelet vill lära dig är (om du kör med piltangenterna), NER + NER FRAMÅT (samtidigt) + FRAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varrity:

Den där bilden betyder att du ska börja med spaken neråt, sen gå ett kvarts varv uppåt. Alltså det blir, ner-snettner-sidan.

Sen kan jag tillägga att dom du ska lära dig street fighter så är nästan ett krav på en arkad sticka eller en handkontroll, du får ingen som helst känsla med tangentbord.
Sen är Street Fighter inte ett spel du lär dig på en kafferast. Jag anser mig själv fortfarande dålig och jag har närmare 100h speltid på SSF4. Allt handlar om tålamod och lära dig combos, läsa av den andras spelstil, lära dig hur du ska blocka och etc. Jag kan då trösta dig med att SSF4 är de lättaste av alla spelen i SF serien att lära sig.

Bara fortsätta att öva

Är det Xbox 360 handkontroll som jag borde använda? Vill inte köpa en arkad-sticka och kontrollerna med tangentbord känns inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Är det Xbox 360 handkontroll som jag borde använda? Vill inte köpa en arkad-sticka och kontrollerna med tangentbord känns inte bra.

Det är en smaksak, själv kör jag med en PS3 dosa då min ekonomi inte stödjer att jag köper en arkad-sticka än. Köp den du gillar mest helt enkelt

Permalänk
Medlem

Om man nu skulle vara intresserad av att köpa en arkadsticka någon gång i framtiden, var finns de att köpa som funkar till PC?

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att spela med tangentbord om man nu skulle vara lagd åt det hållet. Faktum är att två killar på shoryuken bygger vad de kallar för "hitbox" (tangentbordsinspirerad arkadsticka) på beställning.

Sen är ju pad/stick-debatten allmänt uttjatad vid det här laget.. spela det som känns mest bekvämt, imo.

Vid köp av sticka (om det nu är din grej) finns det ju hur mycket som helst.. Just nu och sen en tid tillbaka är Madcatz TE sticks (finns till XBOX och PS3, bägge kompatibla med PC) en staple, men då får man räkna med att punga ut ca 1000:- spänn, men det är riktiga arkaddelar i konstruktionen, d.v.s. inget smäck som går sönder i första taget. Går givetvis att hitta billigare sticks också men de är ofta sämre (vilket gör dem opålitliga) och för den hängivne spelaren ingenting att ha.

edit: sen ska jag passa på att tillägga att de trials som finns i arcade edition är sen den tidigare itterationen av spelet (super) vilket medför att 4 av karaktäerna inte har trials öht. Andra har fått ändrade inputs och ett fåtal combos funkar inte längre. SF4 har en hög inlärningskurva om du inte bara vill spela "casually".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xunin:

Det är inga problem att spela med tangentbord om man nu skulle vara lagd åt det hållet. Faktum är att två killar på shoryuken bygger vad de kallar för "hitbox" (tangentbordsinspirerad arkadsticka) på beställning.

Sen är ju pad/stick-debatten allmänt uttjatad vid det här laget.. spela det som känns mest bekvämt, imo.

Vid köp av sticka (om det nu är din grej) finns det ju hur mycket som helst.. Just nu och sen en tid tillbaka är Madcatz TE sticks (finns till XBOX och PS3, bägge kompatibla med PC) en staple, men då får man räkna med att punga ut ca 1000:- spänn, men det är riktiga arkaddelar i konstruktionen, d.v.s. inget smäck som går sönder i första taget. Går givetvis att hitta billigare sticks också men de är ofta sämre (vilket gör dem opålitliga) och för den hängivne spelaren ingenting att ha.

edit: sen ska jag passa på att tillägga att de trials som finns i arcade edition är sen den tidigare itterationen av spelet (super) vilket medför att 4 av karaktäerna inte har trials öht. Andra har fått ändrade inputs och ett fåtal combos funkar inte längre. SF4 har en hög inlärningskurva om du inte bara vill spela "casually".

Alla SF spel har hög inlärningskurva, dock i SF4 så har dom gjort så att det är lättare att "komma igång", lättare att få in ultra och dyl. Men som du säger om man ska bli riktigt bra och inte bara "casually" så måste man lägga ner mycket tid på spelet.
Däremot att lära sig SF på SNES var lite utav ett pain in the ass.. Hade gärna velat spela det i arkadhallarna men tyvärr så föddes jag lite för sent samt bodde i en för liten stad

Permalänk
Medlem

Tangentbord fungerar utmärkt efter lite träning, kolla upp dom tidigare nämnts "hit box" på shoryuken.com och binda tangentbordet där efter: asd (space) 789456 (numpad) eller något. Jag har själv byggt en hit box och trivs grymt bra jämfört med min sticka som jag tidigare hade.

Om du är intresserad av att lära dig lite grundläggande om hur spelet fungerar kan jag behöva en training dummy

För övrigt intresserad av att hitta fler svenska SSF4 AE PC spelare. Nickar tJev på steam och GFWL.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Tangentbord fungerar utmärkt efter lite träning, kolla upp dom tidigare nämnts "hit box" på shoryuken.com och binda tangentbordet där efter: asd (space) 789456 (numpad) eller något. Jag har själv byggt en hit box och trivs grymt bra jämfört med min sticka som jag tidigare hade.

Om du är intresserad av att lära dig lite grundläggande om hur spelet fungerar kan jag behöva en training dummy

För övrigt intresserad av att hitta fler svenska SSF4 AE PC spelare. Nickar tJev på steam och GFWL.

Du kanske kan länka mig till det här "hit box" på shoryuken, för jag hittar det inte och fattar inte riktigt vad det är. Men nu när jag kört med tangentbord en lite längre tid så har jag insett att det funkar ganska bra (precis som du säger).

Jag är grymt dålig och kan inte ens komma förbi 3:e matchen på arcade mode "medium hard", och så har jag bara vunnit en online match (mot en snubbe som var laggade sönder), så du får gärna lära mig.

Permalänk
Medlem

Orkade inte gräva fram forumtråden men hittade deras hemsida istället
http://www.hitboxarcade.com/AboutHB.aspx

Att spela mot AI'n ger tyvärr inte så mycket, på svåraste gör den bara omänskligt snabba reversal shoryukens, inte så mycket mer än så.

Var nickar du på gfwl? kan lägga till dig när jag kommer hem från jobbet och har tid att spela lite

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Orkade inte gräva fram forumtråden men hittade deras hemsida istället
http://www.hitboxarcade.com/AboutHB.aspx

Att spela mot AI'n ger tyvärr inte så mycket, på svåraste gör den bara omänskligt snabba reversal shoryukens, inte så mycket mer än så.

Var nickar du på gfwl? kan lägga till dig när jag kommer hem från jobbet och har tid att spela lite

Heter Murlocis på GFWL