Permalänk
Medlem

Stock AMD-fläns utan kylare?

Har en AMD-stock-fläns som följde med min AMD64 4200+. Har klockat ner den till vad jag lyckats utläsa vara mindre än 35W. (går runt 1ghz nu med 1.3vcore) och funderar på om jag skulle kunna ta av den sjukt högljudda fläkten som följer med och istället fästa en 120mm fläkt jag har, bak i chassit vid utblåset och på så vis ta med mig värmen ut där.

Kommer flänsen räcka till ändamålet?

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

Har en AMD-stock-fläns som följde med min AMD64 4200+. Har klockat ner den till vad jag lyckats utläsa vara mindre än 35W. (går runt 1ghz nu med 1.3vcore) och funderar på om jag skulle kunna ta av den sjukt högljudda fläkten som följer med och istället fästa en 120mm fläkt jag har, bak i chassit vid utblåset och på så vis ta med mig värmen ut där.

Kommer flänsen räcka till ändamålet?

om du har utrymme i chassiet så kan du ju köpa en annan kylare eller så tar du och köper en tyst fläkt och sätter dit bara ^^

om du inte har så mkt pengar köper du en freezer 7 pro den funkar perfekt och kyla passivt i din underklockning
eller sätter dit en annan fläkt på vanliga kylaren (går det och sätta dit en på sidan kanske som blåser mot baksidan av chassiet)
testa och sätt dit en 120 mm fläkt som blåser lite mot den fläkten bak om du har en över :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

Har en AMD-stock-fläns som följde med min AMD64 4200+. Har klockat ner den till vad jag lyckats utläsa vara mindre än 35W. (går runt 1ghz nu med 1.3vcore) och funderar på om jag skulle kunna ta av den sjukt högljudda fläkten som följer med och istället fästa en 120mm fläkt jag har, bak i chassit vid utblåset och på så vis ta med mig värmen ut där.

Kommer flänsen räcka till ändamålet?

inte helt säker men testa och stressa den i prime 95 och se vad du får för temperatur med fläkten på

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Koppla ur fläkten och testa, jag gissar på att temperaturerna blir höga men att det inte kommer få systemet att stänga av sig.

Annars finns det riktigt billiga kylare som lär vara betydligt tystare än originalet.