Vad gör man hos MiRoi när man är med hos dom via ungdomsgarantin?

Permalänk
Medlem

Vad gör man hos MiRoi när man är med hos dom via ungdomsgarantin?

Hejsan, ska uppenbarligen börja något heltidsprogram 8 timmar om dagen vid nå företag som heter MiRoi, någon form av jobbcoachgrej om jag förstått allt rätt, detta är då alltså något som har med jobb garantin för ungdomar att göra.

Så där ska man då sitta mellan 8-17 om dagarna.. men frågan är vad man får göra där?
Någon som har gått på detta hos detta företag?

Är det "sitta i ring och klappa händerna och sjunga visor" som resten av arbetsförmedlingen har varit hittils (Ungefär) eller får man göra något vettigt?

Mest bitter över att när jag väl börjar få tag på företag som visar intressen osv för mig som jag skulle behöva besöka/ringa och sådant så ska jag börja med detta vilket jag antar gör att jag inte kommer ha fullt lika mkt tid åt att göra dessa saker.

Var på något infomöte med med ca 30 andra ungdomar förra veckan men ända vi fick höra där var att vi skulle vara där 8 timmar om dagen och att det började nästa vecka... inte så mkt mer.

Skulle vara trevligt att veta lite innan vad man ger sig in på.. tar det allt för mkt tid från jobbsökande så överväger jag att hoppa av arbetsförmedligen, även fast det skulle betyda att jag blir helt utan inkomst.

Så om ni vet något så skriv gärna en rad.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Inaktiv

alltså vad jag kommer ihåg man fick göra när man var i ungdomsgarantin och blev satt i något program, var att vi fick lära oss hur ansökningshandlingarna borde se ut och jobba på de samt att man skulle söka typ 10 jobb i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

alltså vad jag kommer ihåg man fick göra när man var i ungdomsgarantin och blev satt i något program, var att vi fick lära oss hur ansökningshandlingarna borde se ut och jobba på de samt att man skulle söka typ 10 jobb i veckan.

Sådant som man redan gått igenom både med skolan, arbetsförmedligen och adecco då (För mig då) med andra ord. D:

Lite tröttsamt då företaget jag skulle behöva kontakta "mest" bad mig ringa mellan 9-12 haha.. då sitter jag ännu en gång lär mig skriva cv´n och liknande då, lär ju bli mästare på detta snart.

Sen att man ska behöva åka 2 mil hem för att äta under lunchen gör mig också trött, antingen det eller matlåda ute i bilen eller äta ute varje dag.. kommer slänga mer på bensin än vad jag "får" i bidrag.. hoppas det går vägen med jobben jag söker nu.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

Hela jobbcoaching-satsningen och möjligheten för privata företag att få ersättning för att "coacha" enligt ungdomsgarantin, har resulterat i att väldigt många oseriösa företag drar nytta av detta och tjänar pengar på att i praktiken inte göra någonting. Kontrollerna är extremt bristande och i praktiken tjänar dom mer pengar ju längre ungdomarna går där, det vill säga att det inte ligger i deras primära intresse att få folk till att komma ut i arbetslivet.

Jag googlade upp lite på "MiROi", dels ser man på deras egna hemsida att dom har en hel del stavfel och grammatiska fel. Kollade även upp dom på Ratsit/Allabolag.

Från "Om oss" på MiROi:s egna hemsida:

Citat:

Om MiROi
MiROi ett av Sveriges större privata ägarledda företag inom områdena arbetsmarknadsprogram och vuxenutbildning.

Från bolagsinformation:

Miroi AB
Ordförande Lindqvist, Anders Georg, 57 år
Styrelseledamot Aspvik, Jan Olov, 58 år
Styrelsesuppleant Aspvik, Jan Marcus, 35 år

Andra företag som en eller flera av dessa sitter i, med liknande namn:

MiROi Competence Aktiebolag
Status: Konkurs avslutad 2008-06-26

Roimi Utveckling AB
Status: Fusion avslutad 2011-06-14 (5565926150)

Miroi i-learning AB
Status: Bolaget är aktivt

Roimi Adventure AB
Status: Fusion avslutad 2011-06-13 (5564223237)

Roimi Support AB
Status: Fusion avslutad 2011-06-13 (5565375481)

Hittade även denna artikel: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5219052

Går säkert att hitta mer om man letar. Nu är jag inte juridisk kunnig, särskilt inte i sådana här frågor. Men att det finns väldigt många oseriösa aktörer inom jobbcoaching-branchen är ett faktum, och just dessa "MiROi"/"Roimi" tycker jag osar katt, minst sagt.

Oavsett hur du gör, glöm inte att du när som helst och utan att behöva förklara dig, kan kräva en annan jobbcoach. Om det finns möjlighet skulle jag föreslå att du fixar en av arbetsförmedlingens egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Hela jobbcoaching-satsningen och möjligheten för privata företag att få ersättning för att "coacha" enligt ungdomsgarantin, har resulterat i att väldigt många oseriösa företag drar nytta av detta och tjänar pengar på att i praktiken inte göra någonting. Kontrollerna är extremt bristande och i praktiken tjänar dom mer pengar ju längre ungdomarna går där, det vill säga att det inte ligger i deras primära intresse att få folk till att komma ut i arbetslivet.

Jag googlade upp lite på "MiROi", dels ser man på deras egna hemsida att dom har en hel del stavfel och grammatiska fel. Kollade även upp dom på Ratsit/Allabolag.

Från "Om oss" på MiROi:s egna hemsida:

Från bolagsinformation:

Miroi AB
Ordförande Lindqvist, Anders Georg, 57 år
Styrelseledamot Aspvik, Jan Olov, 58 år
Styrelsesuppleant Aspvik, Jan Marcus, 35 år

Andra företag som en eller flera av dessa sitter i, med liknande namn:

MiROi Competence Aktiebolag
Status: Konkurs avslutad 2008-06-26

Roimi Utveckling AB
Status: Fusion avslutad 2011-06-14 (5565926150)

Miroi i-learning AB
Status: Bolaget är aktivt

Roimi Adventure AB
Status: Fusion avslutad 2011-06-13 (5564223237)

Roimi Support AB
Status: Fusion avslutad 2011-06-13 (5565375481)

Hittade även denna artikel: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5219052

Går säkert att hitta mer om man letar. Nu är jag inte juridisk kunnig, särskilt inte i sådana här frågor. Men att det finns väldigt många oseriösa aktörer inom jobbcoaching-branchen är ett faktum, och just dessa "MiROi"/"Roimi" tycker jag osar katt, minst sagt.

Oavsett hur du gör, glöm inte att du när som helst och utan att behöva förklara dig, kan kräva en annan jobbcoach. Om det finns möjlighet skulle jag föreslå att du fixar en av arbetsförmedlingens egna.

Jo alltför mkt tillit har ja inte till allt detta, speciellt inte om det är så att det är att sitta 8-timmar om dagen tillsammans med de övriga 30 personerna och bara lära oss att skriva cv´n och sådant (om igen..)

Hade hellre sett att man fick söka jobb under veckorna och att man varje fredag ungefär mailade, ringde, hälsade på hos arbetsförmedlingen och berättade hur det gick och att dom då under tiden kanske till och med ansträngde sig och tipsade en om olika företag eller liknande, att gång på gång sitta och upprepa samma saker och inte som nu "stjäla min jobbsökartid" och istället spärra in mig i en lektionssal. (ungefär)

Fruntimmret som talade snacka även något om att dom var delvis ägda av något pensionföretag i danmark och att dom ville tjäna så mkt pengar som möjligt för att göra dom glada lr något liknande, fråga mig inte varför men kändes bara ännu mer oseriöst då haha.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsoooN:

Jo alltför mkt tillit har ja inte till allt detta, speciellt inte om det är så att det är att sitta 8-timmar om dagen tillsammans med de övriga 30 personerna och bara lära oss att skriva cv´n och sådant (om igen..)

Hade hellre sett att man fick söka jobb under veckorna och att man varje fredag ungefär mailade, ringde, hälsade på hos arbetsförmedlingen och berättade hur det gick och att dom då under tiden kanske till och med ansträngde sig och tipsade en om olika företag eller liknande, att gång på gång sitta och upprepa samma saker och inte som nu "stjäla min jobbsökartid" och istället spärra in mig i en lektionssal. (ungefär)

Fruntimmret som talade snacka även något om att dom var delvis ägda av något pensionföretag i danmark och att dom ville tjäna så mkt pengar som möjligt för att göra dom glada lr något liknande, fråga mig inte varför men kändes bara ännu mer oseriöst då haha.

Rent spontant tycker jag det känns sjukt att gå 8-17 varje dag? När jag gick på jobbcoaching, hos en av AMS egna, var jag där en gång i veckan i 1½h. Och bara det tyckte jag kändes väldigt mycket som slöseri på tid. Jag tycker du borde gå dit, se hur det verkar, och om det känns alldeles för mycket att vara där nio(!!!) timmar per dag varje dag(eller?) bör du ta upp det och ifrågasätta det hos AMS. Och även ta upp det med dina "kurskamrater", göra vad du kan för att kasta ljus över sådan mygelverksamhet liksom Men det är ju bara antaganden såklart, gå dit med ett öppet sinne och bilda dig en egen uppfattning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Rent spontant tycker jag det känns sjukt att gå 8-17 varje dag? När jag gick på jobbcoaching, hos en av AMS egna, var jag där en gång i veckan i 1½h. Och bara det tyckte jag kändes väldigt mycket som slöseri på tid. Jag tycker du borde gå dit, se hur det verkar, och om det känns alldeles för mycket att vara där nio(!!!) timmar per dag varje dag(eller?) bör du ta upp det och ifrågasätta det hos AMS. Och även ta upp det med dina "kurskamrater", göra vad du kan för att kasta ljus över sådan mygelverksamhet liksom Men det är ju bara antaganden såklart, gå dit med ett öppet sinne och bilda dig en egen uppfattning!

Jo segt känns det ju, men är ju iofs 1 timmes lunch där imellan också som vi själva lär bekosta också och då har jag som sagt antingen val att åka 2 mil hem eller äta ute i princip.

Jupp hade adecco som jobbcoach i somras och då var det typ 1 timme varannan vecka och det var även bra för där fick jag öva på intervjutekniker och sådant och dom var även mkt hjälpsamma och gav mig tips om jobb och sådant.

Japp iaf 4 dagar per vecka är det, hon snackade något om att en random dag i veckan så var det ledigt men känns dumt att behöva vänta så länge mellan gångerna man kan kontakta företag.

Jodå får se hur det är, nån vecka får man väl ge det iaf.

Detta ska då vara något "spec" när man är med i jobb garanti för ungdomar så hoppas att det är mer än bara sitta och skriva cv´n igen.. men man vet ju som sagt inte innan man testat.

EDIT, 4 dagar i veckan 8-17 i 6 veckor är det som gäller, efter det så är det 2 dagar i veckan och 1-2 dagar "ensam" med jobbcoach, antar det inte är 8 timmar då dock..

Får fan hoppas man får jobb nu så att man slipper denna djungel som är arbetsförmedlingen hehe.

EDIT!!

Jahapp idag var man där första gången då och var väl som jag tänkte mig ungefär.

Började med att klockan 8 när alla är där så kommer det in en tant som presenterar sig, kopplar in en dator och går därifrån, hon kommer senare in och säger att vid 9 ska vi kolla på film.

Vi sitter en timme och väntar (suck, varför inte börja 9 istället för 8?) och kvart över 9 så startar filmen. (Är något föreläsning med diverse frågor i som vi fick svara på i grupp)

Senare mellan 11.30 till 13.00 hade vi lunch (Herregud, 1½ timme..?) och sedan hade vi någon övning där man skulle ge varandra positiva komplimanger. (suck igen)

Halv 3 så var det rast igen till kvart i tre och sedan massa snack, halv 4 fick vi sluta.

Så ja.. hade man velat hade man väl kunnat gjort allt detta en aning mkt snabbare men som allt annat med ams och dess kumpaner så ska det dras ut på tid och drygas.

Hur allt detta ska hjälpa mig till jobb är jag osäker på då det mest varit lekstuga idag men kanske är något jag missat.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk

Har oxå varit på Miroi i 2 veckor. Tycker oxå det är en hel del lekstuga. Vissa övningar känns otroligt meningslösa. =P Men det är väl bara att bita ihop och hålla ut dessa 6 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsoooN:

Jo segt känns det ju, men är ju iofs 1 timmes lunch där imellan också som vi själva lär bekosta också och då har jag som sagt antingen val att åka 2 mil hem eller äta ute i princip.

Jupp hade adecco som jobbcoach i somras och då var det typ 1 timme varannan vecka och det var även bra för där fick jag öva på intervjutekniker och sådant och dom var även mkt hjälpsamma och gav mig tips om jobb och sådant.

Japp iaf 4 dagar per vecka är det, hon snackade något om att en random dag i veckan så var det ledigt men känns dumt att behöva vänta så länge mellan gångerna man kan kontakta företag.

Jodå får se hur det är, nån vecka får man väl ge det iaf.

Detta ska då vara något "spec" när man är med i jobb garanti för ungdomar så hoppas att det är mer än bara sitta och skriva cv´n igen.. men man vet ju som sagt inte innan man testat.

EDIT, 4 dagar i veckan 8-17 i 6 veckor är det som gäller, efter det så är det 2 dagar i veckan och 1-2 dagar "ensam" med jobbcoach, antar det inte är 8 timmar då dock..

Får fan hoppas man får jobb nu så att man slipper denna djungel som är arbetsförmedlingen hehe.

EDIT!!

Jahapp idag var man där första gången då och var väl som jag tänkte mig ungefär.

Började med att klockan 8 när alla är där så kommer det in en tant som presenterar sig, kopplar in en dator och går därifrån, hon kommer senare in och säger att vid 9 ska vi kolla på film.

Vi sitter en timme och väntar (suck, varför inte börja 9 istället för 8?) och kvart över 9 så startar filmen. (Är något föreläsning med diverse frågor i som vi fick svara på i grupp)

Senare mellan 11.30 till 13.00 hade vi lunch (Herregud, 1½ timme..?) och sedan hade vi någon övning där man skulle ge varandra positiva komplimanger. (suck igen)

Halv 3 så var det rast igen till kvart i tre och sedan massa snack, halv 4 fick vi sluta.

Så ja.. hade man velat hade man väl kunnat gjort allt detta en aning mkt snabbare men som allt annat med ams och dess kumpaner så ska det dras ut på tid och drygas.

Hur allt detta ska hjälpa mig till jobb är jag osäker på då det mest varit lekstuga idag men kanske är något jag missat.

Ska också börja på något program 8:30-16:00 varje dag nu, har du gått mer på det där eller?
Har redan haft jobbcoach innan, tjat om att hitta dolda jobb och åka runt och söka jobb hos företag, allt det har jag gjort sen innan och fortfarande än idag så frågan är vad miroi ska hjälpa mig med?

Har ju inte direkt något val då arbetsförmedlingen hotar med att dra in ersättningen om man inte följer vad dom säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasN:

Ska också börja på något program 8:30-16:00 varje dag nu, har du gått mer på det där eller?
Har redan haft jobbcoach innan, tjat om att hitta dolda jobb och åka runt och söka jobb hos företag, allt det har jag gjort sen innan och fortfarande än idag så frågan är vad miroi ska hjälpa mig med?

Har ju inte direkt något val då arbetsförmedlingen hotar med att dra in ersättningen om man inte följer vad dom säger.

Japp har gått där i fem veckor nu och allt jag kan säga är väl "vuxendagis"..

Kommer dit strax före 8, oftast är det inte ens någon "ansvarig" som visar sig i "klassrummet" förens kring halv 9 snåret.
Resten av dagarna följs av ett par timmars nötande vid datorer som dom kallar "jobbsök" men som oftast slutar med slösurf.
Ibland kollar vi på film och ibland har vi någon föreläsare.

Nån gång i veckan har vi nå uppgifter på ett usb minne vi ska göra, tar max 20 minuter och sedan sitter man och slösurfar igen.

Så ja det är förbannat tråkigt och segt men samtidigt behöver man inte göra så mycket heller men nog fan så skulle det räcka med att endast köra fram till lunch varje dag och sen spendera resten av dagen hemma / hälsa på företag men vad kan man göra som sagt, har bara en vecka kvar nu och sen blir det två dagars veckor med "individuella möten", hur dom ska lyckas med det på typ 3-4 "lärare" och i bara min "klass" 20-30 personer (Plus 2-3 andra "klasser") ska väl bli lite småroligt att se.

EDIT, Höjdpunkten var nog ändå under tredje veckan då vi hade föreläsningar och uppgifter om "kost och hälsa", mailade min handledare på ams samma eftermiddag med att om jag hade velat lärt mig grejer från hemkunskapen i årskurs sex så hade jag födits med en kromosom för mycket, var inte allt för populärt men då tröttnade jag bara helt enkelt, funderade även på att droppa hela skiten då men det verkade bara vara någon form av "lowpoint" och nu är det helt okej..

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsoooN:

Japp har gått där i fem veckor nu och allt jag kan säga är väl "vuxendagis"..

Kommer dit strax före 8, oftast är det inte ens någon "ansvarig" som visar sig i "klassrummet" förens kring halv 9 snåret.
Resten av dagarna följs av ett par timmars nötande vid datorer som dom kallar "jobbsök" men som oftast slutar med slösurf.
Ibland kollar vi på film och ibland har vi någon föreläsare.

Nån gång i veckan har vi nå uppgifter på ett usb minne vi ska göra, tar max 20 minuter och sedan sitter man och slösurfar igen.

Så ja det är förbannat tråkigt och segt men samtidigt behöver man inte göra så mycket heller men nog fan så skulle det räcka med att endast köra fram till lunch varje dag och sen spendera resten av dagen hemma / hälsa på företag men vad kan man göra som sagt, har bara en vecka kvar nu och sen blir det två dagars veckor med "individuella möten", hur dom ska lyckas med det på typ 3-4 "lärare" och i bara min "klass" 20-30 personer (Plus 2-3 andra "klasser") ska väl bli lite småroligt att se.

EDIT, Höjdpunkten var nog ändå under tredje veckan då vi hade föreläsningar och uppgifter om "kost och hälsa", mailade min handledare på ams samma eftermiddag med att om jag hade velat lärt mig grejer från hemkunskapen i årskurs sex så hade jag födits med en kromosom för mycket, var inte allt för populärt men då tröttnade jag bara helt enkelt, funderade även på att droppa hela skiten då men det verkade bara vara någon form av "lowpoint" och nu är det helt okej..

Jag kommer förmodligen tröttna rätt fort om det är så här där jag bor, och lär förklara för arbetsförmedlingen också hur meningslöst det är. förmodligen lär jag få standard svaret "Du blir av med din ersättning" då kan AF dra åt helvete.

Permalänk
Medlem

Ni har inte tänkt på att meningen kanske är att trötta ut er och få er att ordna ett jobb? Arbetslösa alltså...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ni har inte tänkt på att meningen kanske är att trötta ut er och få er att ordna ett jobb? Arbetslösa alltså...

Ordna jobb försöker jag ju redan, det där skiten hindrar mig mer känns det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ni har inte tänkt på att meningen kanske är att trötta ut er och få er att ordna ett jobb? Arbetslösa alltså...

Vadå är det inte meningen att jag ska sitta hemma tills jobben landar i mitt knä? :S

Skrivet av AndreasN:

Ordna jobb försöker jag ju redan, det där skiten hindrar mig mer känns det som

Jupp samma här, vissa verkar ha det skitlätt medans vissa andra som en själv har svårt att få tag i något.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ni har inte tänkt på att meningen kanske är att trötta ut er och få er att ordna ett jobb? Arbetslösa alltså...

Knappast. Meningen från regeringens håll är tydligen att man genom jobbcoaching etc ska komma ut i arbetslivet. Meningen från företagens sida, MiRoi och liknande, är mest att roffa åt sig så mycket av dessa pengar de bara kan. Ju fler elever de får och ju mer tid eleverna spenderar där, desto mer kammar de in. Att sådana företag kan ha massa elever sittandes slösurfande i timmar är alltså en våt dröm som gått i uppfyllelse. Som sagt var borde ni som går där definitivt se till att ta er ur det så fort som möjligt och rappotera in förhållanderna om ni tycker att det känns totalt meningslöst och inte vill bidra med skattepengar till deras verksamhet. Man kan alltid byta jobbcoach utan att få sitt bidrag genom garantin indraget så det finns ingen mening med att bara fortsätta om det känns poänglöst!

Permalänk
Medlem

Precis frågan är om arbetsförmedlingen bryr sig om jag säger att det är meningslöst, eller om jag får standard svaret "Vi drar in din ersättning" får väll se

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasN:

Precis frågan är om arbetsförmedlingen bryr sig om jag säger att det är meningslöst, eller om jag får standard svaret "Vi drar in din ersättning" får väll se

Gå dit och be att få prata om din jobbcoaching och säg som det är bara, värsta som kan hända är väl att dom säger att du tyvärr måste fortsätta där för att få fortsatt ungdomsgaranti och då har du ju inte förlorat något ändå Kan väl iaf vara skönt att få berätta din åsikt så du vet vad de har att komma med för svar!

Permalänk
Medlem

Jag gick nåt liknande för några år sen, Eductus hette det men principen var densamma, sitta av 8 timmar om dagen i fyra veckor tills skiten var över. Det de lärde ut kunde man redan och söka jobb gick precis lika bra hemifrån. Ingen av de som gick i min kurs fick nåt jobb under tiden de var där och två hoppade av då de tröttnade. Själv blev jag blåst på en hel dags ersättning trots att jag var hos tandläkaren, vilket gjorde mig extra negativ till det hela.
Jag blev tvingad att gå kursen av min handläggare på AF, trots att jag redan förklarat att jag gått två jobbsökarkurser redan och inte hade nån nytta av denna. Den enda behållningen jag hade av det hela var lite ögongodis i form av tjejen med F-kupa som satt mittemot mig. Alltid nåt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Läs ett par år på högskola istället så skjuter ni upp era problem på framtiden. Hittar ni ett jobb under dessa ~3år som ni trivs med är det bara att hoppa av och börja jobba. Hellre sitta på ett gäng föreläsningar och faktiskt lära sig något än att gå på ungdomsgarantin..

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Såhär var första dagen, åkte in dit och allt började 8:30, veckans tema var "hälsa och kost" så en snubbe började föreläsa om vad man ska äta osv. rast varje timma i en kvart och vid lunch då gav jag fan i det och åkte därifrån, sökte 2 jobb på företag och var även en sväng på arbetsförmedlingen men min handläggare var tyvärr inte där, men ska prata med honom i morgon.

Jag blir så förbannad, det är ju inte min hälsa jag går dit för å slösar min tid på att höra hur man ska äta sunt. Hur fan ska det ge mig ett jobb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasN:

Såhär var första dagen, åkte in dit och allt började 8:30, veckans tema var "hälsa och kost" så en snubbe började föreläsa om vad man ska äta osv. rast varje timma i en kvart och vid lunch då gav jag fan i det och åkte därifrån, sökte 2 jobb på företag och var även en sväng på arbetsförmedlingen men min handläggare var tyvärr inte där, men ska prata med honom i morgon.

Jag blir så förbannad, det är ju inte min hälsa jag går dit för å slösar min tid på att höra hur man ska äta sunt. Hur fan ska det ge mig ett jobb!

Som skiten jag är på då, skönt jag bara har 3 dagar kvar nu...

Sen är det iofs "individuella möten" 2ggr i veckan och hur dom som sagt ska klara av att ha det när dom är tre st och vi är runt 25 vettefan då dom även samtidigt ska sköta de andra "klasserna", kanske blir individuellt surfande då?

Till mig menade min handläggare på att jag inte hade något val, antingen miroi eller så hoppar jag av ungdomsgarantin..

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

Får jag det svaret så tar jag det, han kan skriva ut mig direkt, för tänker inte sitta där som ett fån och slösa min tid, får ju fan ångest av att inte leta jobb

Permalänk

jag fick sitta på miroi i 3 månader fan va segt enda som var roligt var att det var många unga där ungefär i samma ålder och folk med rikligt med humor så dagarna gick ju fort som fan iaf. skönt umgänge önskar jag fick hålla lite mer kontakt med dom dock. fick gratis kaffe där med så det var nice samt en resa till ullared så man fick köpt sig lite billiga kläder också :p. bra handledare hade vi om än lite mycket repition om man jobbat inom butik sen tidigare. och på slutet fick man ett fint diplom :P. var en person som fick jobb hos en kompis släkting iaf så det ledde ju till ett jobb iaf. själv blev man sjuk och han inte med praktik skiten. men vi gjorde mycket annat sitta vid datorn o slö surfa lite väl mycket ibland. men vi hade en utbildad teater terapeut där som också var arbetslös och han fick göra mycket egna övningar och det var skoj som fan sen fick vi även prova dja en som höll på med det i gruppen så handlar mycket hur man bjuder till själv! men lunch rasten var lite väl lång. fick även lite fiskar till mitt akvarium av en där på kursen som skulle avveckla sitt. ;).

så det var ok inte mer.

eller så hoppa på folkhögskola rätt shysst läsa upp lite betyg o få något vettigt gjort i livet iaf går ju läsa vidare sen jag gjorde så och ångrar itne en sekund! nog lärt mig mer om mig själv och andra på folkhögskola 1 år än vad jag har gjort hela tiden jag var arbetslös + all skola jag gick tidigare grund/gymnasium.

plugga är fan skoj iaf roligare än o va arbetslös.

Permalänk
Medlem

Jobbcoachning [jobb-ko´tç-ning] s.
En statlig miljardsatsning som stagnerar den produktiva sektorn genom att med dess överflöd bekosta en omfattande ommöblering av arbetslösa i arbetskön istället för att låta detta överflöd bekosta bland annat nyanställningar och infrastruktursatsningar i den produktiva sektorn.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk

Tur man aldrig mer i sitt liv behöver ha nåt att göra med arbetsförmedlingen. Sist jag pratade med dom var det lite... traumatiskt korkat.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Tråkigt

a.Fanns en artikel om detta med jobbcoachning
http://www.gp.se/ekonomi/1.921668-miljarder-pa-jobbcoacher-fi...

Permalänk
Avstängd

Arbetsförnedringen är det värsta som finns.. De har då inte gett mig några erfarenheter eller kunskaper inom jobbsökande utan det har jag klarat själv så bra så!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Återupplivar den här tråden lite igen.
Efter att gått IT på JB nu i 3 år så blev jag klar i juni och varit arbetslös sen dess, och nu när man gått med i jobbgarantin för ungdomar vill dom tvinga in en till det här jävla miroi, och efter vad man läst här så tvekar man ju ännu mer på att gå på skiten.

Speciellt med tanke på att jag har 40-60min resväg enkelväg och måste betala en del för att resa, och förmodligen inte nog med det har man någon form av matkostnad också eftersom man e där heldagarm, jag ser ju inte att man går med någon direkt vinst på dom här jävla 3k man får för vara med i jobb garanti för ungdomar.
Räknar man på 80KR/dagen matkostnad så blir de ju 400kr veckan/1600kr/mån och sen möjligen buss kostnaden på det vilket förmodligen blir några hundra till.

Vad tycker ni andra man ska göra? Framförallt ni som varit hos miroi och sätt hur det är att vara där.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Jag har varit där, fick panik vid dag 3. Kolla hjärntvätt videos(tex sammankoppla färger osv med jobb, och övningar som: skapaa + och - konto mentalt. T.e.x + få en lön, - att inte få en lön. ). En kärring kom fram när jag inte ville göra det med kommentarer som: Vad vill du köpa? Vad vill du ha? sa: snälla sluta tjata, jag vill inte göra uppgiften. Sen fortsätter hon och börja mala det skräpet. Fick pratiktiskt putta iväg henne för få henne och sluta. Sen en daglig övning som man skulle göra varje morgon, intala sig att man älskar jobbet även om man inte gör(enligt videon).En grupp uppgift var att å runt på stan och kolla in i skyltfönster när folk jobbar, och se hur de jobbar... Den skiten är designad för man ska sticka där ifrån, och det gjorde jag fan. Fick panik efter 1 timma vid dag tre, droppen var när vi skulle diskutera om hälsa va bra, och skulle samla oss i grupper och diskutera. Ställde mig upp och sa: klarar inte den här jävla skiten mer, och hälsa arbetsförmedligen med. Fan 3000 kronor för vara där nästan hela tiden, och inte lära sig något. Kostar liksom säkert 1000kr och bara gå dit, sen måste man käka osv 500kr till. sen har man 1500 kvar, och vad ska man leva på och betala hyran med? Deras förslag om jobb är bortom dumhet, tex på mig tjatta dom att jag skulle flytta till göteborg och jobba. Mitt svar var: Aha, och det tror ni jag har råd med om jag är här? Går du till arbetsförmedlingen och förklarar läget att det funkar inte ekonomiskt eller bidrar till dit jobbsökande kommer dom inte ens höja ögonbrynen(dom brydde sig inte om min situation för fem öre)

Lösningen

Ångrade inte ett smack att jag stack, gick till soc istället. Tro mig det är värt, och du behöver inte ha någon sobstory om att din mamma ska slänga ut dig. Bara säga att pengarna från arbetsförmedlingen inte räcker. Samt att du inte klarar av att delta i någon jobbcoach. Jag kom in i soc egna program(motsvarighet av jobbcoash) på 2 veckor. Som gick snabbt och faktiskt var lärorikt. Och får 5500 istället. Vet fler som får 7500. Ända man behöver göra, är att gå till soc en gång i månaden. Visa papper på hyra, lista på 10 sökta jobb och sen är det klart. Samt de kan betala tandvård och sånt med. Jag tex brukar ibland inte behöva gå dit och visa paper, räcker och bara posta paperna. Dock måste man vara med i arbetsförmedligen under tiden, det är ett krav. Men soc kan få ur en vissa grejer och har makt när det kommer till vad man behöver göra och inte göra. Det är lite av en grå zon

Bara ringa närmsta kontor, och säga att du vill boka ett möte. Oftast kopplar dom en till en handläggare, då förklarar du situationen bara. Och så får du en tid. När du är där första gången ber de dig att skriva ut lite paper, skriva hyreskontrakt(vad du ska betala i hyra i mån till dina föräldrar), papper från skatteverket(se så du inte har pengar). Koppla ditt konto på swedbank till soc för överförning. Sedan är det klart! och bara gå dit en gång i månaden alt skicka in papper.

Efter första mötet skickade jag in papperna samma dag, sen tre dagar senare låg det 5500 på kortet och ingen jobbcoach i ett halvår. Jag var nöjd! Sen finns det inget sätt för framtida arbetsgivare och se om du har gått på soc heller för den delen, den informationen är inte allmän.

Ot gick med JB IT-natur

Permalänk
Medlem

Ser att flera här har samma problem som mig med detta miroi skit, som tur är fick jag jobb i början av Juni 2012 och har till och med hunnit byta arbetsgivare av egen vilja (Man tjänar bra mycket på att ta i lite ) så nu sitter jag med ett nice jobb med hög lön för min ålder, så slutet gott allting gott.

Tycker mycket synd om dom som måste genomlida detta, om jag nån gång skulle bli arbetslös igen och vara tvungen att genomlida något sånt igen så skulle jag nog överväga att "låna" farsans bössa och gå ut i skogen..
/ts.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical