Vad gör man hos MiRoi när man är med hos dom via ungdomsgarantin?

Permalänk

Jag har också varit på en sådan där aktivitet och tyckte det var så förjävligt så att jag t.o.m. gick och skaffade mig ett jobb istället, jag skämtar faktisk inte. Nu i efterhand med jobbet längtar jag dock tillbaka, då jag har insett att gräset inte var så mycket grönare ute på arbetsmarknaden.

Annars blir ställen lite som man gör dem, de aktiviteter som arbetsförmedlingen tvingar folk att gå är slöseri på pengar. Men mig veterligen finns det ingen aktivitet som förbrukar så mycket tid så att det får negativa påföljder för sitt jobbsökande, då man faktisk får gå från platserna och söka jobb. Likaså är de inte psykisk påfrestande jämfört emot vanliga jobb och det är bra att man vänjer sig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndenAnden:

Jag har varit där, fick panik vid dag 3. Kolla hjärntvätt videos(tex sammankoppla färger osv med jobb, och övningar som: skapaa + och - konto mentalt. T.e.x + få en lön, - att inte få en lön. ). En kärring kom fram när jag inte ville göra det med kommentarer som: Vad vill du köpa? Vad vill du ha? sa: snälla sluta tjata, jag vill inte göra uppgiften. Sen fortsätter hon och börja mala det skräpet. Fick pratiktiskt putta iväg henne för få henne och sluta. Sen en daglig övning som man skulle göra varje morgon, intala sig att man älskar jobbet även om man inte gör(enligt videon).En grupp uppgift var att å runt på stan och kolla in i skyltfönster när folk jobbar, och se hur de jobbar... Den skiten är designad för man ska sticka där ifrån, och det gjorde jag fan. Fick panik efter 1 timma vid dag tre, droppen var när vi skulle diskutera om hälsa va bra, och skulle samla oss i grupper och diskutera. Ställde mig upp och sa: klarar inte den här jävla skiten mer, och hälsa arbetsförmedligen med. Fan 3000 kronor för vara där nästan hela tiden, och inte lära sig något. Kostar liksom säkert 1000kr och bara gå dit, sen måste man käka osv 500kr till. sen har man 1500 kvar, och vad ska man leva på och betala hyran med? Deras förslag om jobb är bortom dumhet, tex på mig tjatta dom att jag skulle flytta till göteborg och jobba. Mitt svar var: Aha, och det tror ni jag har råd med om jag är här? Går du till arbetsförmedlingen och förklarar läget att det funkar inte ekonomiskt eller bidrar till dit jobbsökande kommer dom inte ens höja ögonbrynen(dom brydde sig inte om min situation för fem öre)

Lösningen

Ångrade inte ett smack att jag stack, gick till soc istället. Tro mig det är värt, och du behöver inte ha någon sobstory om att din mamma ska slänga ut dig. Bara säga att pengarna från arbetsförmedlingen inte räcker. Samt att du inte klarar av att delta i någon jobbcoach. Jag kom in i soc egna program(motsvarighet av jobbcoash) på 2 veckor. Som gick snabbt och faktiskt var lärorikt. Och får 5500 istället. Vet fler som får 7500. Ända man behöver göra, är att gå till soc en gång i månaden. Visa papper på hyra, lista på 10 sökta jobb och sen är det klart. Samt de kan betala tandvård och sånt med. Jag tex brukar ibland inte behöva gå dit och visa paper, räcker och bara posta paperna. Dock måste man vara med i arbetsförmedligen under tiden, det är ett krav. Men soc kan få ur en vissa grejer och har makt när det kommer till vad man behöver göra och inte göra. Det är lite av en grå zon

Bara ringa närmsta kontor, och säga att du vill boka ett möte. Oftast kopplar dom en till en handläggare, då förklarar du situationen bara. Och så får du en tid. När du är där första gången ber de dig att skriva ut lite paper, skriva hyreskontrakt(vad du ska betala i hyra i mån till dina föräldrar), papper från skatteverket(se så du inte har pengar). Koppla ditt konto på swedbank till soc för överförning. Sedan är det klart! och bara gå dit en gång i månaden alt skicka in papper.

Efter första mötet skickade jag in papperna samma dag, sen tre dagar senare låg det 5500 på kortet och ingen jobbcoach i ett halvår. Jag var nöjd! Sen finns det inget sätt för framtida arbetsgivare och se om du har gått på soc heller för den delen, den informationen är inte allmän.

Ot gick med JB IT-natur

Men OMG! I det nya kalla Sverige ska detta inte gå att göra? Det har vi ju fått itutat i oss X antal ggr. Alla som går på Soc. gör ju det av de rätta skälen och om man inte gör det så får man bo på gatan. Jag är i chocktillstånd. Ring aftonbladet, expressen och alla andra relevanta tidningar som ljugit för mig om det nya Sverige!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Efter funderingarna kring det här Miroi så tröttna jag och valde att gå ur jobbgarantin för ungdomar, detta ledde till att precis när jag gick ur blev jag meddelad om en annan verksamhet som va lite lik fast ändå inte som var kommun driven och som låg 150m från min ytterdörr...
Det var inget jag kunde veta innan jag gick ur...

Men just pågrund av att arbetsförmedlingen har avtal med miroi så fick jag inget annat val tidigare....
Skulle man bara räkna på kostnader då i form av resa och mat men framför allt tid hade fått lägga runt 100-120min busstid om dagen, och säkerligen iaf minimum av 1500kr mån av dom 3000kr jag hade fått.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Bortkastad tid å skattepengar, det e vad det är.

Blir smått arg när jag tänker på det. Absurt hur det kan finnas massa pengar till vissa saker i Sverige och sedan stora svarta budgethål hos andra.

Tydligen högt prioriterat att plåga unga arbetslösa. De 3000 eller vad de får är ju en stor börda för samhället.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk

Under min tid på MiROi var det först 6 veckor med "kartläggning" där vi såg tre timmar i sträck på Jag AB, Kjell Enhager, om motivation. Andra saker var att vi skulle läsa böcker under eftermiddagarna som skulle höja vår självkänsla... Hallå eller? Och vi genomförde massa onödiga övningar som inte ledde någonvart.

I dag frågar de ibland om intyg för att "kunna skriva ut dig ur vår databas"...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Under min tid på MiROi var det först 6 veckor med "kartläggning" där vi såg tre timmar i sträck på Jag AB, Kjell Enhager, om motivation. Andra saker var att vi skulle läsa böcker under eftermiddagarna som skulle höja vår självkänsla... Hallå eller? Och vi genomförde massa onödiga övningar som inte ledde någonvart.

I dag frågar de ibland om intyg för att "kunna skriva ut dig ur vår databas"...

Får fan rysningar, dom dödar verkligen ens vilja på den skiten och får en göra uppgifter som en 3 åring skulle kunna göra. Förnedrande är exakt vad det är. Satt på arbetsförmedligen idag, försöker kasta ur mig utan grunder... Min handläggare sa: jag tycker du borde gå ut ur arbetsförmedlingen. Bara för att jag hade en åsikt, sa att jobbcoach är det dummaste jag gjort i hela mitt liv, och att arbetsförmedlingen har en orealistisk världsbild. Vilket som får jag pengar ändå tack vare soc. Utan dom hade jag aldrig orkat med arbetsförmedlingens jävla skit. Kom dit typ 1300, tar en lapp. nr 58. Är nummer 42. tänkte, aha det här går snabbt. 1.5 timmar senare får man gå fram och be dom skriva ut ett paper. Tanten hade inget brått som helst, utan tog sig en god kaffe och prata med kollegor när 25 pers sitter och väntar.

Permalänk
Medlem

Jag struntade i det där med ungdomsarbetslöshet. Jag läste juridik i stället och är i skrivande stund skattejurist. Det hela var till och med rätt roligt. Så det rekommenderar jag. Kanske inte just juridik om ni är ointresserade av det, utan att läsa vidare, ha en karriär och försöka bli riktigt bra på det ni gör.

I vart fall tycker jag att det låter mer konstruktivt än att gå in på Arbetsförmedlingen, klaga på att de tar upp all din arbetslösa tid och skrika ut din frustration till en ointresserad handläggare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av djonn:

Jag struntade i det där med ungdomsarbetslöshet. Jag läste juridik i stället och är i skrivande stund skattejurist. Det hela var till och med rätt roligt. Så det rekommenderar jag. Kanske inte just juridik om ni är ointresserade av det, utan att läsa vidare, ha en karriär och försöka bli riktigt bra på det ni gör.

I vart fall tycker jag att det låter mer konstruktivt än att gå in på Arbetsförmedlingen, klaga på att de tar upp all din arbetslösa tid och skrika ut din frustration till en ointresserad handläggare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju nice att du slapp arbetsförmedlingens trakasserier och fick ett ordentligt jobb du förtjänar och gillar. Vi andra får fortsätta och klaga på ointresserade handläggare så någon förändring händer, för plugga vidare är inget alternativ för mig och säkert många andra. Känner inte att ta chansen att spendera 5 år på civ fysik+ eventuell doktorand och 150+ tusen minimum skuld på mig atm utan garanti för jobb. Vet en som gick civ fysik och blev städare. Men tittar man på det in the long run så att säga, så kommer man bli mycket lyckligare med arbetet och lönen. Men det har sin risk med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndenAnden:

Det är ju nice att du slapp arbetsförmedlingens trakasserier och fick ett ordentligt jobb du förtjänar och gillar. Vi andra får fortsätta och klaga på ointresserade handläggare så någon förändring händer, för plugga vidare är inget alternativ för mig och säkert många andra. Känner inte att ta chansen att spendera 5 år på civ fysik+ eventuell doktorand och 150+ tusen minimum skuld på mig atm utan garanti för jobb. Vet en som gick civ fysik och blev städare. Men tittar man på det in the long run så att säga, så kommer man bli mycket lyckligare med arbetet och lönen. Men det har sin risk med.

Emedan jag håller med om att vidare studier knappast är en universallösning varken för individen eller samhällsekonomin vill jag ändå poängtera att ett femårigt civilingenjörsprogram i fysik och doktorandstudier inte är den enda eftergymnasiala utbildningsvägen. Dels finns det naturligtvis en uppsjö av andra utbildningar inom högskoleväsendet, men dels finns ju också exempelvis yrkeshögskola - och där har du i princip det garanterade jobbet som du säger att saknas för civilingenjörer i fysik. YH-utbildningar får nämligen inte hållas om de inte uppfyller efterfrågan på kvalificerad arbetskraft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndenAnden:

Vet en som gick civ fysik och blev städare.

Vet en som gick utanför ytterdörren och dog.

Man blir inte städare om man har en civilingenjörsexamen och man dör inte av att gå ut, förutom i möjliga extremfall. Skärpning.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Genomresa:

Emedan jag håller med om att vidare studier knappast är en universallösning varken för individen eller samhällsekonomin vill jag ändå poängtera att ett femårigt civilingenjörsprogram i fysik och doktorandstudier inte är den enda eftergymnasiala utbildningsvägen. Dels finns det naturligtvis en uppsjö av andra utbildningar inom högskoleväsendet, men dels finns ju också exempelvis

yrkeshögskola - och där har du i princip det garanterade jobbet som du säger att saknas för civilingenjörer i fysik. YH-utbildningar får nämligen inte hållas om de inte uppfyller efterfrågan på kvalificerad arbetskraft.

Det med där låter faktiskt bra! ska kolla in vad det finns i mitt område för något.

Skrivet av Crippa90:

Vet en som gick utanför ytterdörren och dog.

Man blir inte städare om man har en civilingenjörsexamen och man dör inte av att gå ut, förutom i möjliga extremfall. Skärpning.

Jadu, det kan man väldigt enkelt bli. Dom är människor som alla andra, få en dålig start på jobbsökandet. desto mer tiden går, desto mer av det man lärt sig försvinner. Sen så är konkurrensen så hård att det redan finns så många civilingenjörer så de är knappast något sällsynt. Om du seriöst tror att man får alla dessa otroliga jobb erbjudanden för man har en examen har du fel, det krävs att man får en riktig chans och är bra på det man gör osv. Med andra ord har man skulder på 150 tusen och inte får något direkt, tar man första jobbet som kommer och försöker betala tillbaka. Desto mer tiden går, desto mer försvinner kunskaperna. Dock säger jag inte att alla är menade att misslyckas, mer att det är en för stor risk för mig och förmodligen andra med i dagens situation.

Samt läste igår om en snubbe på forumet som haft svårigheter. Han hade väl haft lite problem med arbetsgivaren så kanske inte bästa exemplet, men att bara en sån liten grej kan sabba för en.

Skrivet av fantomsmurfen:

Problemet är att jag inte har några möjligheter alls att få ett jobb som det ser ut trots en civilingenjörsexamen. Jag har gjort allt för att hitta en arbetsprövnings/-tränings plats utan att få något även om det innebär att jag skulle jobba helt gratis i ett år. Detta beror troligtvis på en konflikt mellan mig och min tidigare arbetsgivare som urartat och bl.a. blivit polisärende. För några år sedan sökte jag ett ett halvtidsjobb som paketerare på ett bageri och jag var den enda sökande som verkligen var intresserad av jobbet. Det slutatde med att ingen fick jobbet. Så just nu är jag rätt nöjd med att i alla fall ha sjukpension och slippa leva på socialen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndenAnden:

Men det har sin risk med.

Risken är lägst av i stort sett alla alternativ.

Skrivet av AndenAnden:

Sen så är konkurrensen så hård att det redan finns så många civilingenjörer så de är knappast något sällsynt.

Det förhåller sig precis tvärtom.

EDIT: För att elaborera, civ.ing.-utbildningar är inte spetskompetensutbildningar. De är breda utbildningar där man först och främst bevisar att man har en sjuhelvetes bas att stå på, i andra hand bevisar att man kan trycka in information på förhållandevis kort tid. Arbetsgivare som handskas med civ.ing. vet detta och skulle vid brist på dem ta en civ.ing. från ett närliggande område, exempelvis ta en kemist och sätta honom på el, då han vet att civ.ing.-kemisten kan spendera ett år för att komma ikapp och därefter börja arbeta i stort sett lika bra som en ny civ.ing-el.
Nu har vi brist på civ.ing och det enda en sådan arbetsgivare behöver fundera på hur länge civ.ingen är i introduktion/träning, en månad eller ett halvår beroende på vilken inriktning den gick ut.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndenAnden:

Jadu, det kan man väldigt enkelt bli. Dom är människor som alla andra, få en dålig start på jobbsökandet. desto mer tiden går, desto mer av det man lärt sig försvinner. Sen så är konkurrensen så hård att det redan finns så många civilingenjörer så de är knappast något sällsynt. Om du seriöst tror att man får alla dessa otroliga jobb erbjudanden för man har en examen har du fel, det krävs att man får en riktig chans och är bra på det man gör osv. Med andra ord har man skulder på 150 tusen och inte får något direkt, tar man första jobbet som kommer och försöker betala tillbaka. Desto mer tiden går, desto mer försvinner kunskaperna. Dock säger jag inte att alla är menade att misslyckas, mer att det är en för stor risk för mig och förmodligen andra med i dagens situation.

Samt läste igår om en snubbe på forumet som haft svårigheter. Han hade väl haft lite problem med arbetsgivaren så kanske inte bästa exemplet, men att bara en sån liten grej kan sabba för en.

Du snackar gojja. Kolla hur många ingenjörer som är arbetslösa och återkom.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Arbetsgivare som handskas med civ.ing. vet detta och skulle vid brist på dem ta en civ.ing. från ett närliggande område, exempelvis ta en kemist och sätta honom på el, då han vet att civ.ing.-kemisten kan spendera ett år för att komma ikapp och därefter börja arbeta i stort sett lika bra som en ny civ.ing-el.

Detta låter intressant, och går på tvären med min egen (låt vara begränsade) förkunskap inom området. Har du några belägg för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Detta låter intressant, och går på tvären med min egen (låt vara begränsade) förkunskap inom området. Har du några belägg för det?

Det är ett extremt exempel, men utgår naturligtvis från att vi skulle ha brist på civ.ing. överlag och att närliggande områden så som biokemi - molekylärkemi skulle ha få civ.ing.
I ett mer i dagarna realistisk scenario så har exempelvis en smått bekant gått från datavetenskap när han gick ut, till logistik när han började arbeta, inriktning optimering, förmodligen något som har med soft dev att göra men jag är osäker. Det är inte så långa hopp även om man inte nödvändigtvis hamnar inom sin inriktning.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Risken är lägst av i stort sett alla alternativ.

Det förhåller sig precis tvärtom.

EDIT: För att elaborera, civ.ing.-utbildningar är inte spetskompetensutbildningar. De är breda utbildningar där man först och främst bevisar att man har en sjuhelvetes bas att stå på, i andra hand bevisar att man kan trycka in information på förhållandevis kort tid. Arbetsgivare som handskas med civ.ing. vet detta och skulle vid brist på dem ta en civ.ing. från ett närliggande område, exempelvis ta en kemist och sätta honom på el, då han vet att civ.ing.-kemisten kan spendera ett år för att komma ikapp och därefter börja arbeta i stort sett lika bra som en ny civ.ing-el.
Nu har vi brist på civ.ing och det enda en sådan arbetsgivare behöver fundera på hur länge civ.ingen är i introduktion/träning, en månad eller ett halvår beroende på vilken inriktning den gick ut.

Den basen kan lätt glömmas bort om man är en normal människa och tvungen och ta ett annat jobb i brist på civ jobb man utbildade sig för. Men att det chansen är extremt liten för arbetslöshet överdriver du. Jag har inte kollat på statistisk eller något, men från de jag känner och träffat så verkar det inte särskilt ljust. Har träffat nog med högutbildade folk på arbetsförmedlingen som tog diplomet och sen hände inget. Sen visst, jag kanske inte sett hur många som fått jobb, men liksom om det kan sitta 2-4st färdigexade högskoleutbildade på en jobbcoach börjar man ju undra hur mycket jobb det verkligen finns. Och hur troligt är det att en arbetsgivare skulle orka ge en färsking ett års upplärning, visst i värsta fall det är brist som du säger. Men även om det hade varit brist, hur stor chans har en nyexad civ som varit arbetslös i över ett år med lite halvtaskigt minne får den chansen. Jag vet inte hur det ser ut i hela sverige, men från vad jag sett med egna ögon så är det inte bara högbetalade jobb med noll arbetslöshet inom civilingenjörs området. Så klart det finns undantag, alla är ju olika med.

Tex min släkting, hon offrade allt för utbildningen, fick provjobba hos kommunen och inspektera eluttag som aldrig blev något vidare jobb av, arbetslös nu och söker annat under tiden.

Permalänk
Avstängd

Anden, dina inlägg bara osar av okunskap och negativ energi. Lägg denna energi på något produktivt istället så ska nog livet gå bättre ska du se.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Agreed, jag har varit lite bitter på senaste och har förmodligen vissat sig denna tråd. Sett för mycket av denna arbetslösheten alltså. Ska försöka skapa musik, kanske inget jobb. Men något produktivt i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndenAnden:

Jag har inte kollat på statistisk eller något

Gör det.

Skrivet av AndenAnden:

Och hur troligt är det att en arbetsgivare skulle orka ge en färsking ett års upplärning.

Troligt. Nu är det inte som så att en nyexad står handfallen inför en uppgift på första jobbet, men vanligt är att introduceringen där den nye ska läsa på, få upp tempot, förstå arbetets kärna, finna rätt kontakter, gå i stort sett all fortbildningar som erbjuds denne och där den t.o.m. kan få någon sorts mentor helt enkelt räknas med. Ingen är färdig som civ.ing. när den exas, arbetsgivaren vet detta. bl.a. bud_bundy brukar tjata om detta i liknande trådar.

Skrivet av AndenAnden:

hur stor chans har en nyexad civ som varit arbetslös i över ett år får den chansen

Högre chans än en utan utbildning. Yrkesutbildade har högre chans till samma scenario än civ.ing.
Dock, har det gått ett år så föreligger andra problem än utbildningsvalet, givet att utbildningen inte är smal eller utdaterad.
Och ja, även jag har träffat och känner långtidsarbetslösa ingenjörer, ingen av dem är arbetslös primärt pga sitt utbildningsval.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndenAnden:

Den basen kan lätt glömmas bort om man är en normal människa och tvungen och ta ett annat jobb i brist på civ jobb man utbildade sig för. Men att det chansen är extremt liten för arbetslöshet överdriver du. Jag har inte kollat på statistisk eller något, men från de jag känner och träffat så verkar det inte särskilt ljust. Har träffat nog med högutbildade folk på arbetsförmedlingen som tog diplomet och sen hände inget. Sen visst, jag kanske inte sett hur många som fått jobb, men liksom om det kan sitta 2-4st färdigexade högskoleutbildade på en jobbcoach börjar man ju undra hur mycket jobb det verkligen finns. Och hur troligt är det att en arbetsgivare skulle orka ge en färsking ett års upplärning, visst i värsta fall det är brist som du säger. Men även om det hade varit brist, hur stor chans har en nyexad civ som varit arbetslös i över ett år med lite halvtaskigt minne får den chansen. Jag vet inte hur det ser ut i hela sverige, men från vad jag sett med egna ögon så är det inte bara högbetalade jobb med noll arbetslöshet inom civilingenjörs området. Så klart det finns undantag, alla är ju olika med.

Tex min släkting, hon offrade allt för utbildningen, fick provjobba hos kommunen och inspektera eluttag som aldrig blev något vidare jobb av, arbetslös nu och söker annat under tiden.

Det finns två problem med ditt resonemang. Det ena identifierar du själv (du missar de som faktiskt fått jobb), och det andra påpekar Alakai (man är inte nödvändigtvis arbetslös på grund av sitt utbildningsval). Eftersom båda dessa alltså har berörts finns ingen större mening med att jag pekar ut dem en gång till, men det bör understrykas hur problematiska de är för dina möjligheter att hävda att din erfarenhet från arbetsförmedlingen ger dig en representativ bild.

Utöver att du alltså har kännedom om en (eller högst ett par) lokala arbetsförmedlingskontor av 320, vilket i sig slänger ut generaliserbarheten genom fönstret, kommer det alltid att finnas arbetssökande med alla utbildningsbakgrunder. Det finns exempelvis mer än ett dussin läkare registrerade på arbetsförmedlingen bara i Värmland. Jag antar att du ändå känner till att det råder läkarbrist. Det som är viktigt i sammanhanget är att flertalet läkare inte är registrerade på arbetsförmedlingen, liksom är fallet för civilingenjörer. Detta hänger även delvis samman med den andra faktorn - det finns ett flertal faktorer som kan bidra till att man blir arbetssökande, oavsett utbildningsinriktning. Det kan röra sig om allt från hälsoproblem som innebär nedsatt arbetsförmåga till att man helt enkelt inte passar för yrket. Det spelar ingen roll hur stora personalbehov ett företag har, man anställer ändå inte en psykopat som gissningsvis måste ha mördat sig till examensbeviset. Därmed inte sagt att de du känner till nödvändigtvis är mördarpsykopater, poängen är att arbetslöshet alltså inte enbart kan häröras till kompetensförsörjningsläget för en viss yrkesgrupp.

Med det sagt bör det också poängteras att civilingenjörer, till skillnad från vad som verkar vara den allmänna uppfattningen, inte är en gigantisk bristvara på arbetsmarknaden. De är totalt sett ungefär så många som det behövs. Det är i princip bara civilingenjörer inom maskin- fordon- och farkostteknik som det kommer att råda någon större brist på under de kommande åren. Det finns en otrolig efterfrågan på civilingenjörer, och den ökar kraftigt, men detsamma gäller också tillgången. Bristen är faktiskt betydligt större på högskoleingenjörer. Vill man ha ett riktigt bristyrke skall man bli yrkeslärare, tandsköterska eller biomedicinsk analytiker. Det är även rätt ont om speciallärare och fritidspedagoger.

Permalänk

Jag erkänner, jag kanske gjorde lite dumma slutsatser. Jag har fått mycket skit på det senaste och ilskan rann över här. Jag har sett många arbetslösa högutbildade personer och dragit min slutsats från det, även alaki känner långtids arbetslösa ingenjörer. Just saying. Orkar inte gå fram och tillbaka och argumentera och ber om ursäkt för min negativa ton här samt mina ogrundade slutsatser.

kör igång denna videon och glömmer allt med abf och göra. https://www.youtube.com/watch?v=maxWVCW-Lqs&list=PLF116A92E69...