flytta windows 7

Permalänk

flytta windows 7

Tjenare tjenare! Har funderat lite på att skaffa en ssd och vill gärna då lägga operativsystemet på den såklart. Kan man göra det utan att om-installera det? Har liksom inte skivan kvar och vill gärna ha kvar alla program. På tal om program. Går det att skapa en ny program mapp (program x86)? Och bestämma vilka program som går vart?

Tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Funderat på exakt samma sak om man bara kan ta och "flytta" över hela windows in på en ny disk (SSD) sedan bara ställa om booten i Bios att ta SSD:n som primär disk (1) sedan undrar jag också om programmen men i mitt fall undrar jag bara om man kan flytta hela Steam mappen med alla installerade spel (som tar jäkligt många gig) till en extern HDD och spela upp spelen därifrån? Funkar det eller måste disken vara intern?? Samt måste man ställa om ngt i Steam? Tacksamm för svar!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Ptja finns flera sätt att göra det på men hur väl de fungerar vet jag inte
"move windows 7 to new hard drive"(/ssd) i google
ger följande
http://www.sevenforums.com/tutorials/149969-ssd-install-trans...
och
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...

Så kloning är ett altenativ men läs på lite mer där.
Själv gjorde jag en ny instalation och förde över tex. user mappen och rensade. Men då måste man instalera om programen helt.

Och Program mapparna kan man alltid gör egna på HDD och instalera på när man instalerar genom att klicka avancerad instalation och välja sökväg....

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

undrar jag bara om man kan flytta hela Steam mappen med alla installerade spel (som tar jäkligt många gig) till en extern HDD och spela upp spelen därifrån? Funkar det eller måste disken vara intern?? Samt måste man ställa om ngt i Steam? Tacksamm för svar!

Är inga större problem att flytta Steam, men att köra från en extern disk blir nog inte så kul, går nog trögt och långa laddtider..

Steam support, om att flytta Steam.
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=7710-TDLC...

Citat:

..
..
Log out and exit Steam
Navigate to the folder where Steam is installed (by default: C:\Program Files\Steam\)
Delete all of the files and folders except the SteamApps folder and Steam.exe
Cut and paste your Steam folder to the new location, for example: D:\Games\Steam\
Launch Steam
Steam will briefly update and then you will be ready to play
All future game content will be downloaded to the new folder D:\Games\Steam\Steamapps\

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem

Använd ett kloningsprogram som alignar rätt samtidigt. Vilket kloningsprogram som helst går inte, blir det felalignat går prestandan åt skogen. Köper du Intel SSD så har de gratisprogram du kan ladda ner. Troligen har väl andra det också, men inte undersökt.

Jag körde över direkt från en relativt nyinstallerad WD VR-disk. Fungerade perfekt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Använd ett kloningsprogram som alignar rätt samtidigt. Vilket kloningsprogram som helst går inte, blir det felalignat går prestandan åt skogen. Köper du Intel SSD så har de gratisprogram du kan ladda ner. Troligen har väl andra det också, men inte undersökt.

Jag körde över direkt från en relativt nyinstallerad WD VR-disk. Fungerade perfekt.

Behöver man aligna för en SSD? Var inte det bara för 4k-hårddiskar?

Kör Acronis TrueImage (bootbar skiva eller usb) och klona disken där. Kan du inte ha båda diskarna i samtidigt som t ex en bärbar (förutsatt att du inte har en usb-sata-adapter) så kan man faktist spara en spegling av disken på nätverket (samba, ej trådlöst) och sedan byta disk och sedan lägga tillbaka den på nya.

Acronis kan du hitta på en sådan där "Ultimate Boot CD" om du googlar.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shaglord:

Behöver man aligna för en SSD? Var inte det bara för 4k-hårddiskar?

Kör Acronis TrueImage (bootbar skiva eller usb) och klona disken där. Kan du inte ha båda diskarna i samtidigt som t ex en bärbar (förutsatt att du inte har en usb-sata-adapter) så kan man faktist spara en spegling av disken på nätverket (samba, ej trådlöst) och sedan byta disk och sedan lägga tillbaka den på nya.

Acronis kan du hitta på en sådan där "Ultimate Boot CD" om du googlar.

/s

Det behöver man absolut och det är än viktigare än på en HD. Fel align ökar bl a skrivningar och förkortar livslängden.

Nyinstallerar man win7 på en tom SSD blir det rätt, men all form av kloning kräver program som alignar rätt. Intel har ju inte gjort en specialversion av Acronis för skojs skull.

Tror du mig inte är det bara att googla.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det behöver man absolut och det är än viktigare än på en HD. Fel align ökar bl a skrivningar och förkortar livslängden.

Nyinstallerar man win7 på en tom SSD blir det rätt, men all form av kloning kräver program som alignar rätt. Intel har ju inte gjort en specialversion av Acronis för skojs skull.

Tror du mig inte är det bara att googla.

Det var som fan. Tack för infon.

/s

EDIT: TACK! Djävla smiley!!!!

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shaglord:

Det var som fan. Tack för infon. :thumbs:

/s

: up : utan mellanslag: resp : down :

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧