Hur göra en bootbar HDD iställe för USB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Aug 2005

Hur göra en bootbar HDD iställe för USB.

Tjo.

Undrar om någon vet/hur/kan göra en bootbar hdd istället för en USB, varför?
Jo för att har dålig koll på vart mina usb stickor hamnar och sen går det så grymt mycket fortare att installera win från en hdd till en annan, alltså ( 40gb 10k raptor med boot -> install till SSD Max Iops ) tex.

har bara hittat program till usb och cd etcetc men ingen som vet hur jag gör det till hdd?

Mvh

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 16Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 980 || Strider Gold 1000W +80 || ASUS 27" / 23.5" Samsung || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Funkar det inte om du använder samma metod som du gör för USB minnen på en extern hårddisk? Dvs kopierar över bootsect etc?

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Köp ett snabbt usb3 minne så har du en installation på 10min.
Ne men jag vet ej hur, men borde gå fixa ett usb sen klona till hddn med tex Partition Magic.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Okt 2011

När man installerar någon Linux Live så kan man ju installera detta till en USB hårddisk, och där kan man även sätta upp olika partitioner med olika egenskaper o bestämma vart boot sectorn skall ligga. Om o hur du gör med installation av windows där ifrån eller till vet jag inte, men borde funka.

Mvh. Leilf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Fluf:

Funkar det inte om du använder samma metod som du gör för USB minnen på en extern hårddisk? Dvs kopierar över bootsect etc?

Jo jag har testat det men den bootar inte, i uppstarten så ber den mig att sätta in proper boot device..

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 16Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 980 || Strider Gold 1000W +80 || ASUS 27" / 23.5" Samsung || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Carebeer:

Köp ett snabbt usb3 minne så har du en installation på 10min.
Ne men jag vet ej hur, men borde gå fixa ett usb sen klona till hddn med tex Partition Magic.

Har ett USB för 3.0 och det tar inte 10 min

CITERA FÖR SVAR!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av XeptiQ:

Jo jag har testat det men den bootar inte, i uppstarten så ber den mig att sätta in proper boot device..

Har du valt rätt i bios då?
Det är MYCKET vanligare att folk väljer fel i bios.

Det ska finnas en boot lista med EXAKT märke modell på alla hårddiskar, USB minne, USB lagring som du kopplat till datorn. Den här listan använd också när man har tex 2 hårddiskar (med Windows) och inte orkar byta plats på sladdarna varje gång du vill starta från den ena eller den andra.

De andra USB alternativen (USB HDD, USB DVD, USB Diskett osv) som är från stenåldern funkar INTE och har ALDRIG gjort funkat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av panpo98:

Har du valt rätt i bios då?
Det är MYCKET vanligare att folk väljer fel i bios.

Det ska finnas en boot lista med EXAKT märke modell på alla hårddiskar, USB minne, USB lagring som du kopplat till datorn. Den här listan använd också när man har tex 2 hårddiskar (med Windows) och inte orkar byta plats på sladdarna varje gång du vill starta från den ena eller den andra.

De andra USB alternativen (USB HDD, USB DVD, USB Diskett osv) har aldrig funkat.

Menade att jag vill ha min Win 7 install DVD på min HDD så jag slipper köra DVD varje gång det blir ominstall.
Vad är det jag ska välja i BIOS, du får vara med tydligare så man fattar..

CITERA FÖR SVAR!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Vadå, har du aldrig sett hur tillverkarna skriver hårddiskars märke modell?

Kolla tex din WD VelociRaptor 150Gb 15k. Det står mer eller något annat i bios för din raptor än vad du skrivit i din skyllt. Vill du ha exempel så kan du kolla i bios där man ställer in datum tid där man bruka se vilka hårddiskar och DVD man har kopplat. Så där konstigt och exakt ska det stå på den andra listan MEN för USB prylar också på ett helt annat ställe i bios.

Det ser olika ut mellan olika bios så det är DU som får berätta hur det ser ut i bios eller kolla i manualen till ditt moderkort.

I bios finns en extra lista där du väljer EXAKT vilken du vill starta från. Har du kopplat tex 2 hårddiskar och 3 USB minnen så ska alla 5 finnas tillsammans i listan med konstiga modell namn. Ibland är lista i den vanliga boot listan gömd under hårddiskar. Ibland är listan utanför i närheten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av panpo98:

Vadå, har du aldrig sett hur tillverkarna skriver hårddiskars märke modell?

Kolla tex din WD VelociRaptor 150Gb 15k. Det står mer eller något annat i bios för din raptor än vad du skrivit i din skyllt. Vill du ha exempel så kan du kolla i bios där man ställer in datum tid där man bruka se vilka hårddiskar och DVD man har kopplat. Så där konstigt och exakt ska det stå på den andra listan MEN för USB prylar också på ett helt annat ställe i bios.

Det ser olika ut mellan olika bios så det är du som får berätta hur det ser ut i bios eller kolla i manualen till ditt moderkort.

I bios finns en extra lista där du väljer EXAKT vilken du vill starta från. Har du kopplat tex 2 hårddiskar och 3 USB minnen så ska alla 5 finnas tillsammans i listan med konstiga modell namn. Ibland är lista i den vanliga boot listan gömd under hårddiskar. Ibland är listan utanför i närheten.

Haha, grejen är det att jag har en OS disk, en Spare disk, och sen vill jag att min gamla raptor ( 40gb ) att den ska vara som en boot bar dvd istället för att jag ska använda mig av en skiva. Och ja alla mina diskar SYNS överallt och lite till. Och jag vet hur beteckningen på disken ser ut med efter som jag har den i win med. Och jag vet vilken av mina diskar som bootar win och det är min SSD..

Ärligt talat så förstår du inte vad det är jag försöker skriva.
Tar det igen!

1. Slippa Win Install DVD!
2. Få en HDD, att boota som DVD!
3. Smidigare än att ha en USB eller DVD!
4. Disken finns alltid i datorn oavsett vad som händer!

CITERA FÖR SVAR!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Jag vet exakt vad du vill. Det är du som inte fattar att du har 2 problem. 2 saker du måste göra för att lyckas.

1 Göra en HDD, att boota som en DVD = Windows installations HDD.
2 Välja rätt start (boot) alternativ i bios.

Om du inte vet hur man gör punkt 2 så spelar det ingen roll hur det går med punkt 1. Du kommer aldrig att lyckas om du inte väljer rätt start (boot) alternativ i bios.

Läs mina inlägg ordentligt.
Tänk efter.
Leta i bios.
Svara på frågorna jag ställde.

Du har inte ens försökt göra något av dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

Så länge du har en boot-meny på en separat knapp brukar man bara behöva öppna den och välja disken. Ang att använda den som bootdisk tycker jag att det bara borde vara att följa en guide för ett usbminne men välja disken istället, typ den här: http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from...

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

För att göra en HDD botbar med Windows 7 installationen så gör man på samma sätt som med USB. USB3 funkar inte, om man inte lyckas trixa in USB3 drivare i själva installationen.

Om man lägger installations-filerna på en separat HDD så kommer MBR att hamna på den och det går inte starta windows utan att installations HDDn är inkopplad.

Själv löste jag det så här, Jag skapade en 4GB partition på min HDD och lade in installations-filerna där, sedan installerar man windows på resten av HDDn. Då kan man alltid installera om datorn om man skulle behöva det.

Less is more

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av 1kolli:

För att göra en HDD botbar med Windows 7 installationen så gör man på samma sätt som med USB. USB3 funkar inte, om man inte lyckas trixa in USB3 drivare i själva installationen.

Om man lägger installations-filerna på en separat HDD så kommer MBR att hamna på den och det går inte starta windows utan att installations HDDn är inkopplad.

Själv löste jag det så här, Jag skapade en 4GB partition på min HDD och lade in installations-filerna där, sedan installerar man windows på resten av HDDn. Då kan man alltid installera om datorn om man skulle behöva det.

Hmm okej men verkar som att jag fixa det.. kanske inte riktigt så som Herr. panpo98 ville men hans funkade inte för mig iaf..

CITERA FÖR SVAR!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av panpo98:

Jag vet exakt vad du vill. Det är du som inte fattar att du har 2 problem. 2 saker du måste göra för att lyckas.

1 Göra en HDD, att boota som en DVD = Windows installations HDD.
2 Välja rätt start (boot) alternativ i bios.

Om du inte vet hur man gör punkt 2 så spelar det ingen roll hur det går med punkt 1. Du kommer aldrig att lyckas om du inte väljer rätt start (boot) alternativ i bios.

Läs mina inlägg ordentligt.
Tänk efter.
Leta i bios.
Svara på frågorna jag ställde.

Du har inte ens försökt göra något av dem.

Ja du behöver inte svara mer om det är så att du tycker att jag inte fattar. Så oroa dig inte för har redan fixat det och inget av ditt funka..

CITERA FÖR SVAR!