Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Lära sig Spanska?

Hallå!

Hur går man enklast tillväga för att lära sig grunderna? Ta kurser? Läsa själv? Tips?

Kanske någon med egna erfarenheter

CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 3016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Aug 2005

Jag kan berätta vad jag gjorde och hur det gick.

Jag anmälde mig till en nybörjartermin på universitetet, som motsvarade den spanska man lär sig på gymnasiet. Men eftersom det var ett glapp på två veckor mellan uppropet och första lektionen började jag på egen hand med en gammal kassett-kurs från sjuttiotalet (från Linguaphone). Den var väldigt bra! Jag fortsatte att använda den även långt efter att kursen hade börjat eftersom jag tyckte att den var bättre än kursmaterialet (gick dock på lektionerna).

Några år senare åkte jag på en treveckorskurs i Spanien, plus att jag läste Spanska 1 på universitetet hemma innan dess också.

Min erfarenhet är att man kan träna upp sin läsförståelse väldigt snabbt och effektivt hemma på egen hand med en bra självstudiekurs. Nackdelen är bara att man främst tränar upp sitt passiva ordförråd då. För att bli bra på att uttrycka sig måste man tvinga sig själv att prata med folk. Då fungerar det inte lika bra att sitta hemma själv.

Jag har försökt att förbättra mitt aktiva ordförråd dels genom att gå kursen i Spanien men också genom att prata med en spanjor som jag har lärt känna lite i Sverige. Tyvärr kommer man inte så långt med att bara dutta lite då och då utan man måste satsa intensivt under en längre period för att det ska bli någon långvarig förbättring. Om jag skulle lära mig ett nytt språk nu så skulle jag börja med en självstudiekurs och sedan försöka flytta till ett land där språket talas och stanna där minst ett halvår.

Alla män är dödliga. Sokrates var dödlig. Alltså är alla män Sokrates.