Permalänk
Medlem

temp fråga 1090t BE överklockad

sitter idag med en 1090
kylning sköter larkooler om
standard volt på den enl cpuid samt bios är 1.250v
kör idag med 1.4v och 20x200 = 4 ghz
temp på cpu är idle 23-24c
maxload 42-44c (intelburn)
vid spel (BF3) så går tempen aldrig över 36c och det är jag nöjd med

ärdet "normal" temp för 1.4 volt eller är den för hög?
tänkte prova gå ner lite i volt men den är riktigt stabil nu

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk

Absolut inte. 62 grader och över är inte rek. Mycket fin temp.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

sitter idag med en 1090
kylning sköter larkooler om
standard volt på den enl cpuid samt bios är 1.250v
kör idag med 1.4v och 20x200 = 4 ghz
temp på cpu är idle 23-24c
maxload 42-44c (intelburn)
vid spel (BF3) så går tempen aldrig över 36c och det är jag nöjd med

ärdet "normal" temp för 1.4 volt eller är den för hög?
tänkte prova gå ner lite i volt men den är riktigt stabil nu

//E

I 4GHz med 1,43V, i IntelBurn får jag 57-58 med min Phanteks-kylare, så du har väldigt bra temp för den spänningen.

Temp i idle är dock ointressant, då det inte visar rätt, kan vara tiotal grader ifrån korrekt temperatur Ju högre temp, ju mer rätt visar de, eftersom tempgivarna bara är kalibrerade runt maxtemp på 62 grader, för att kunna köra igång överhettningsskyddet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

sitter idag med en 1090
kylning sköter larkooler om
standard volt på den enl cpuid samt bios är 1.250v
kör idag med 1.4v och 20x200 = 4 ghz
temp på cpu är idle 23-24c
maxload 42-44c (intelburn)
vid spel (BF3) så går tempen aldrig över 36c och det är jag nöjd med

ärdet "normal" temp för 1.4 volt eller är den för hög?
tänkte prova gå ner lite i volt men den är riktigt stabil nu

//E

antingen har du rigtigt bra vattenkylning eller så kollar du på temperaturen på kärnorna som inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

antingen har du rigtigt bra vattenkylning eller så kollar du på temperaturen på kärnorna som inte stämmer.

Han har bra vattenkylning, Larkooler som han skrev

http://www.overclocking-tv.com/content/news/8275/review-larkooler-extreme-performance-g14%E2%80%B3/

Tempen är nog svår att få korrekt ja, eftersom det ska visa mest rätt uppåt 60+ grader. CPU kan ju också visa fel i idle, om man har t.ex. 20-22 grader i rummet och kärnorna säger 21 så lär de visa runt 10 grader för lite, men om CPU då visar 35-36 kanske den visar ett par grader för mycket istället.

Man får helt enkelt strunta i idle-temperaturer om man inte har en lasermätare eller liknande. Och har man så här bra kylning så hamnar ju även full load på det luriga området där det kan diffa en del.

Mycket bra temperaturer är det ju i vilket fall.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Han har bra vattenkylning, Larkooler som han skrev

http://www.overclocking-tv.com/content/news/8275/review-larkooler-extreme-performance-g14%E2%80%B3/

Tempen är nog svår att få korrekt ja, eftersom det ska visa mest rätt uppåt 60+ grader. CPU kan ju också visa fel i idle, om man har t.ex. 20-22 grader i rummet och kärnorna säger 21 så lär de visa runt 10 grader för lite, men om CPU då visar 35-36 kanske den visar ett par grader för mycket istället.

Man får helt enkelt strunta i idle-temperaturer om man inte har en lasermätare eller liknande. Och har man så här bra kylning så hamnar ju även full load på det luriga området där det kan diffa en del.

Mycket bra temperaturer är det ju i vilket fall.

Förstår inte vad det är för mening att se 21c på kärnorna om de egentligen ligger i 35c då är det väll bättre att inte ha någon alls och inte lura folk.

som nu t.ex har siffrorna 36c på CPU och 23-24c på kärnorna men vattnet i kylaren är 33c. så CPU tempen verkar stämma rätt bra(+2 kanske) men kärntempen visar 10+ för lite, då är det bättre att inte visa något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

antingen har du rigtigt bra vattenkylning eller så kollar du på temperaturen på kärnorna som inte stämmer.

Tempen är kollad på cpu inte på kärnorna där ligger jag ett par grader under

Ok så då kan jag lungt köra med detta evt prova och gå ner på spänningen lite
Jo larkooler systemet är riktigt bra.
Sänkte tillomed tempen på graffekorten ilmed att radiatorn är på utsidan av burken
Kan ta ett kort o lägga upp om det är önskvärt

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]