pci-e Y-splitter för strömkabeln

Permalänk
Medlem

pci-e Y-splitter för strömkabeln

pci-e Y-splitter för strömkabeln 6 pins. finns det någon svensk butik som säljer den? har inte kunnat hitta.

tack i förhand //gathor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Varför inte använda en molex -> 6-pins pci-e?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Grafikkort drar väldigt mycket ström vid belastning, och du skulle då dubblera belastningen på kabeln som går till splittern, det kan jag absolut inte rekommendera. Kör med en sån här

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

Säljer ett par i min annons "garderobsrensning"

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem

Som SteveK skriver, en pcie-splitter skulle dubblera belastningen på en pcie-kabel vilket den inte orkar med, med instabilitet eller t om överhettning och brand om man har otur. Det är därför det ibland behövs två.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Proffsmobbare

Det går absolut att använda en Y-splitter, jag har gjort detta utan problem i över ett år. Särskilt om aggregatet inte har helt separerade linor ut, vissa har faktiskt sina lanes lödda på samma punkter väl inne i aggregatet. Håll bara koll på hur många ampere varje lane orkar, sen är det bara att räkna.

Permalänk
Medlem

Visst det kommer fungera, lite jobbigt bara när kabeln brinner upp..
bättre om du kör molex->pci-e adapter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laine:

Det går absolut att använda en Y-splitter, jag har gjort detta utan problem i över ett år. Särskilt om aggregatet inte har helt separerade linor ut, vissa har faktiskt sina lanes lödda på samma punkter väl inne i aggregatet. Håll bara koll på hur många ampere varje lane orkar, sen är det bara att räkna.

Bara för att du kunnat göra det innebär inte att det är korrekt eller ens lämpligt. De tre gula 12V som går till en pci-e klarar inte av 150W (2*75W) som två 6-pin pci-e kräver. Råkar man köra klenare grafikkort kan det gå, men är helt olämpligt! Problemet gäller både kontaktdonen och kablarna i sig. I bästa fall spänningsfall och instabilitet, i sämsta fall smälter anslutningen eller någon av kablarna.

rättat
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av MultiMan:

Bara för att du kunnat göra det innebär inte att det är korrekt eller ens lämpligt. De tre gula 12V som går till en pci-e klarar inte av 150W (2*75W) som två 6-pin pci-e kräver. Råkar man köra klenare grafikkort kan det gå, men är helt olämpligt! Problemet gäller både kontaktdonen och kablarna i sig. I bästa fall spänningsfall och instabilitet, i sämsta fall smälter anslutningen eller någon av kablarna.

Jag hänger med på ditt tänk, men att det 'inte skulle gå' anser jag vara orimligt att påstå.

Om vi tar hänsyn till situationen, hans 6950 (vilket jag antar att det är) drar 158W. En 6pin kan hantera minst 150W ensam. Har du ett aggregat av någorlunda kvalitet så kan jag verkligen inte se problemet.

Därmed inte sagt att jag uppmanar folk att springa runt och dela alla kablar man kan hitta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laine:

Jag hänger med på ditt tänk, men att det 'inte skulle gå' anser jag vara orimligt att påstå.

Om vi tar hänsyn till situationen, hans 6950 (vilket jag antar att det är) drar 158W. En 6pin kan hantera minst 150W ensam. Har du ett aggregat av någorlunda kvalitet så kan jag verkligen inte se problemet.

Därmed inte sagt att jag uppmanar folk att springa runt och dela alla kablar man kan hitta.

En 6-pin pci-e på ett nätagg är specificerad till 75W, det är vad som garanteras. Man kan inte utgå från bästa tänkbara scenarion och nätaggregat. Det skiljer mycket i kabeltjocklek och kontaktkvalitet mellan olika märken.

Edit: Jag kan sträcka mig till att det kan gå, men varför göra något som man vet är olämpligt, medvetet?

Enligt ditt resonemang klarar ju sig alla kort med en 6 eller 8-pin. Att använda en splitter får exakt samma resultat. Dubbla kontakter är därmed helt onödiga. Möjligen kan 6990 och 590 behöva två. Tror du på det själv?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av MultiMan:

En 6-pin pci-e på ett nätagg är specificerad till 75W, det är vad som garanteras. Man kan inte utgå från bästa tänkbara scenarion och nätaggregat. Det skiljer mycket i kabeltjocklek och kontaktkvalitet mellan olika märken.

Edit: Jag kan sträcka mig till att det kan gå, men varför göra något som man vet är olämpligt, medvetet?

Enligt ditt resonemang klarar ju sig alla kort med en 6 eller 8-pin. Dubbla kontakter är därmed helt onödiga. Möjligen kan 6990 och 590 behöva två. Tror du på det själv?

Om man ska gå efter, vad du kallade, bästa scenariot så ja - helt klart. Särskilt eftersom att dagens grafikkort också får effektmatning från PCIe-sloten på moderkortet. 75W per 16x.

Jag håller inte med ditt resonemang fullt ut heller, majoriteten av dagens nätaggregat har 6 kablar eller färre ut från aggregatsidan. 8pin PCIe har 6st kablar på aggregatsidan och delar två jordkablar till en 2pin, därav 6+2. Dessa klarar då helt plötsligt av mycket högre effekter, men har samma mängd kablar, av samma tjocklek, ut från aggregatet?

Alla nätaggregat jag har byggt i, vilket skulle vara majoriteten av marknadens populäraste, har haft Y-kablage innanför aggregatets chassiväggar. Jag vägrar tro på vad rekommendationerna påstår i detta fall.

Permalänk
Medlem

Även om det är Y-kablar internt så är de ju byggda för det, de är designade för att klara den strömmen, det är inte sladden som går ut ur agget.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av SteveK:

Även om det är Y-kablar internt så är de ju byggda för det, de är designade för att klara den strömmen, det är inte sladden som går ut ur agget.

Jag hänger inte riktigt med på ditt resonemang nu, det är samma kabel inuti aggregatet som utanför.
Det är inte heller så att en grövre kabel har delats till två tunnare, utan det är enbart en 5mm lång bit isolering som tagits bort, därefter har splitkabeln virats halvdant runt den nakna kabeln och krympslang applicerats.

Jag utför ett bättre jobb när jag delar kablarna själv.

Permalänk
Medlem

Ok, ännu värre då. Det betyder att de interna kablarna redan är splittade, så belastningen på den kabeln blir då minst tredubbel, 2x från splittern som du själv monterar in och sen ytterligare något kopplat till den andra delen av den kabeln.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av SteveK:

Ok, ännu värre då. Det betyder att de interna kablarna redan är splittade, så belastningen på den kabeln blir då minst tredubbel, 2x från splittern som du själv monterar in och sen ytterligare något kopplat till den andra delen av den kabeln.

Belastningen på ursprungskabeln blir tredubbel - ja, men splittern i sig står inte för mer än 30% av ökningen.

Om vi ska gå efter personlig erfarenhet så har jag kört split (single rail) på både BeQuiet 300W SFX + överklockat HD5870, samt Silverstone 450W SFX + överklockat GTX460 och ett Cougar 550W + överklockat GTX260. Det var inga snälla överklockningar heller, allt under vatten.

Jag står fast vid att det är fullt möjligt, särskilt om man har ett högkvalitativt aggregat som utgångsobjekt.

Att det inte är rekommenderat däremot, det har jag blandade åsikter om.
Är man helt 100 på vad man ger sig in på, och räknar på det först så kör på. Är man ny på det hela - låt bli!