Låna pengar till bostad, hur och vad är vad?

Permalänk
Medlem

Låna pengar till bostad, hur och vad är vad?

Jag har hittils i mitt liv bara hyrt lägenheter, men har nu börja fundera på att köpa lägenhet, men har man råd med det? Vilka kostnader blir det för lånet?

Ett exempel. Jag vill köpa en lägenhet som kostar 1 650 000kr och jag vill betala så lite som möjligt. D.v.s. troligen blir det bara betala räntan på bottenlånet och så lång återbetalningstid som möjligt på topplånet. Hyra 3000kr. Vad kan min totalkostnad för lägenheten bli per månad?

Att jag vill köpa en lägenhet är på grund av den enormt långa väntetiden på hyreslägenheter, men långsiktigt så kan man ju betala av mer och värdet kan säkert öka, så det bli ju en investering också.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

För att börja att bena ut begreppen, köper du en lägenhet så har du ingen hyra.
Det du betalar i månadsavgift är en avgift till föreningen som går till att betala av föreningenslån samt drift/underhåll av huset i sig.

För att göra det lätt så är det nu att du bara får låna 75%, ibland 85% av inköpspriset.

De restrerande 25/15 % är något som du skall ha och kallas handpenning. Detta kan även lösas med ett "blancolån" vilket är ett lån utan säkerhet och är snordyrt.

Har du ingen handpenning så kan du räkna med att det blir svårt att hitta en bank som vill låna ut, och om du hittar en , så kommer det bli väldigt dyr månadskostnad.

Samt att det nu är krav på att amortera, så du kan inte bara betala räntan. (detta är något som du tjänar på i längden, att amortera.)

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Även jag kikar på bostadsrätt, har fått preliminärt besked på att få låna 85% men har ingen koll på hur det är med ränta, amortering etc så jag kommer följa tråden!

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Samt att det nu är krav på att amortera, så du kan inte bara betala räntan. (detta är något som du tjänar på i längden, att amortera.)

Hmm ?
Fast då menar du väl bara ner till 75% nivån ?
Krav på amortering för hela lånet vore trevligt om de införde för prisernas skull, men det verkar inte aktuellt än på ett tag.
(Även om det stod just idag att Sten Nordin skyndsamt skulle försöka åstadkomma något sådant genom att försöka påverka bankerna.)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Det är inte jag som kommit på ordet hyra, det står hyra bokstavligt talat när man kollar på olika objekt på diverse sidor. Jag har också läst mig till att man kan låna upp till 85-90% som huvudlån (antar att det är det som kallas bottenlån?) och att man får ta annat lån på 10-15% om man inte har handpenning.

Jag har inte en krona sparat, men vill få tag i en lägenhet, så hur gör man enklast? Har fast anställning och inga betalningsanmärkningar. Vill helst inte betala mer än 6500kr per månad i total kostnad för boendet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

JesperT: Precis, det är krav ner till 75%.

Och jag håller med dig om att det borde vara amorteringskrav ner till 0% egentligen, det i sig skulle stävja stigande priser något.

Frilan: Angående ränta så står det väldigt tydligt på din banks hemsida. Eller är det något mer specifikt du undrar över?

Bejje: Det du får göra är att gå till en bank helt enkelt. Banken vill ha någon sorts säkerhet för de pengar som de lånar ut, och är därför lite motvilliga till att låna ut 100% av beloppet. Därför erbjuder vissa ett lån på de kvarvarande procenten över 75,85, eller tom 90% beroende på hur din bank vill göra.

Och utan en krona sparad så sitter du inte direkt i en bra sits.

Men om vi räknar på 1 650 000.

Då blir 85% bottenlån, dvs 1 402 500.

15% är då 247 500.

Vi räknar på LÄnsförsäkringars Listräntor, då blir räntan för ditt bottenlån 4.42 % per år, dvs ca 62 000, eller 5000 per månad.
Sen lånar du ett blancolån på de kvarvarande 15%, vilket landar på ca 6% som är 14 850 per år eller ca 1240 per månad.
Sen har du amorteringskravet, där du antagligen klarar dig på att lägga 500 på amortering.
Sen lägger vi på 3000 i avgift och har då en månadskostnad på 9740:-

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

JesperT: Precis, det är krav ner till 75%.

Och jag håller med dig om att det borde vara amorteringskrav ner till 0% egentligen, det i sig skulle stävja stigande priser något.

Frilan: Angående ränta så står det väldigt tydligt på din banks hemsida. Eller är det något mer specifikt du undrar över?

Bejje: Det du får göra är att gå till en bank helt enkelt. Banken vill ha någon sorts säkerhet för de pengar som de lånar ut, och är därför lite motvilliga till att låna ut 100% av beloppet. Därför erbjuder vissa ett lån på de kvarvarande procenten över 75,85, eller tom 90% beroende på hur din bank vill göra.

Och utan en krona sparad så sitter du inte direkt i en bra sits.

Men om vi räknar på 1 650 000.

Då blir 85% bottenlån, dvs 1 402 500.

15% är då 247 500.

Vi räknar på LÄnsförsäkringars Listräntor, då blir räntan för ditt bottenlån 4.42 % per år, dvs ca 62 000, eller 5000 per månad.
Sen lånar du ett blancolån på de kvarvarande 15%, vilket landar på ca 6% som är 14 850 per år eller ca 1240 per månad.
Sen har du amorteringskravet, där du antagligen klarar dig på att lägga 500 på amortering.
Sen lägger vi på 3000 i avgift och har då en månadskostnad på 9740:-

OJ! Hur kan det bli så dyrt? Då är det ju mycket mycket billligare att hyra en lägenhet enligt ditt exempel. Så med andra ord om man vill göra en investering så kan man istället hyra en lägenhet för 5000-6000kr per månad (som jag gör nu) och lägga undan 4000-5000kr per månad så blir det lika dyrt som att bo i en köpt lägenhet, men man sparar då rätt mycket pengar varje månad.

Känns som att alla borde hyra istället. Problemet är ju bara att hyresbolaget bygger nytt alldeles för sällan så att efterfrågan är sjukt mycket högre än tillgången, så det kan ibland vara mååånga års väntetid. Varför de inte bygger nytt när efterfrågan finns förstår jag inte.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Bejje: Det blir så dyrt, eftersom du inte har något sparkapital att gå in med.

Så ja, bo i något år i din hyresrätt, spara ihop pengar till en handpenning, köp sedan.

Men i långa loppet så lönar det sig att äga sitt boende istället för att hyra.
För avgiften till en bostadsrätt sjunker (om man bor i en vettig förening) medans hyran på en hyresrätt stiger årligen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Bejje: Det blir så dyrt, eftersom du inte har något sparkapital att gå in med.

Så ja, bo i något år i din hyresrätt, spara ihop pengar till en handpenning, köp sedan.

Men i långa loppet så lönar det sig att äga sitt boende istället för att hyra.
För avgiften till en bostadsrätt sjunker (om man bor i en vettig förening) medans hyran på en hyresrätt stiger årligen.

Att avgiften sjunker i en bostadsrätt stämmer väl till viss del, men så fort något renoveras så höjs avgifterna under en tid, så har det varit där min mor bor. T.ex. på 80-talet drog dom in kabeltv, då höjdes avgiften. För 15 år sedan totalrenoverades alla badrum, då höjdes avgiften. för 6 år sedan så byttes all el ut från grunden och även då ökade avgiften. Dock gäller ju det bara ett tag. Om inga renoveringar görs på ett tag så sjunker avgiften, men alltid är det något som renoveras med jämna mellanrum.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Frilan: Angående ränta så står det väldigt tydligt på din banks hemsida. Eller är det något mer specifikt du undrar över?

Jag ska till banken om ca 1 vecka för att snacka bostadslån men är nyfiken på hur det fungerar. Jag kikar just nu på en 1a eller 2a som kommer landa på 400 - 600k kr. Jag har fått preliminärt besked att med min lön och inga betalningsanmärkningar kan jag få 85% av summan i lån och kommer betala resterande i handpenning. Jag undrar helt enkelt hur man räknar på hur mycket min ränta bör landa på, hur mycket banken kan anse vara rimligt att amortera. Allt detta kommer jag få reda på nästa vecka men jag är nyfiken.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

jag kommer aldrig att ha handpenning så det räcker till 10-15% av 1,65 miljoner så jag får nog fortsätta att hyra. Förr eller senare kommer jag dock säkert få ärva pengar, så det är väl då som man få ta och använda det till hus eller lägenhetsköp.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

jag kommer aldrig att ha handpenning så det räcker till 10-15% av 1,65 miljoner så jag får nog fortsätta att hyra. Förr eller senare kommer jag dock säkert få ärva pengar, så det är väl då som man få ta och använda det till hus eller lägenhetsköp.

Om du jobbar är det väll bara att spara? Kan ju inte ta mer än 3-4 år att få ihop dina 10%. Kortare tid om du har en bättre lön.

Anledningen till varför det är billigare att hyra är för att vi i Sverige har ett hyrestak, det gör att det är stort omöjligt att få hyra lägenheter på bra platser, men om man efter många års köande lyckas få tag på en är det väldigt billigt att bo där.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

jag kommer aldrig att ha handpenning så det räcker till 10-15% av 1,65 miljoner så jag får nog fortsätta att hyra. Förr eller senare kommer jag dock säkert få ärva pengar, så det är väl då som man få ta och använda det till hus eller lägenhetsköp.

Gå du och prata med banken. Har ett par polare som lånat till hela summan även en som köpte en till lägenhet 2 år efter han köpte sin första, har aldrig vart prat på några handpenningar!

Så du kan ju åtminstone prata med banken.

Gäller Nordea och SEB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfasd:

Gå du och prata med banken. Har ett par polare som lånat till hela summan även en som köpte en till lägenhet 2 år efter han köpte sin första, har aldrig vart prat på några handpenningar!

Så du kan ju åtminstone prata med banken.

Gäller Nordea och SEB.

Ja det är säkert inte omöjligt att få låna till hela beloppet, men blir den totala månadskostnaden nästan det dubbla mot att hyra en lägenhet så är det absolut inte värt det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja det är säkert inte omöjligt att få låna till hela beloppet, men blir den totala månadskostnaden nästan det dubbla mot att hyra en lägenhet så är det absolut inte värt det.

Den faktiska kostnaden är månadsavgiften på lägenheten + räntan. Amorteringen kan ses som en form av sparande då det är pengar du betalar till dig själv. För egen del så har jag 2900kr/månad i avgift på min lägenhet och har räntekonstnader på ca 1900kr/månad. Totalt 4800kr/månad kostar min lägenhet således. Och sett historiskt så har bostadsrätter ökat i värde över tid så förhoppningsvis har man tjänat lite pengar den dagen man säljer lägenheten.

Jag amorterar 1300kr/månad på mitt bostadslån och förutsatt att lägenheten inte sjunker i värde så är det som att spara 1300kr/månad till sparkontot då det är pengar jag får tillbaka den dagen jag säljer.

Man får väga fördelarna och nackdelarna med bostadsrätt vs hyresrätt och se om de fördelar man kan se uppväger det negativa. Jag trivs bra med att kunna renovera och förfina lägenheten utan att behöva be hyresvärden om tillåtelse. Och gör man det bra så ökar förhoppningsvis det värdet på lägenheten. Jag hade även fördelen att min lägenhet hade nya vitvaror när jag flyttade in så chansen att dom ska gå sönder och jag ska behöva köpa nya är rätt låg.

Kan tillägga att jag betalade 4600kr/månad för min etta på 50kvm tidigare och nu betalar jag 4800kr/månad totalt för min tvåa på 60kvm istället. Men visst springer det iväg i kostnad om man ska köpa lägenhet för över 1,5 miljon. Då får man nästan vara två som kan dela på kostnaden eller så får man ha en bra lön och pröjsa 15% kontant så man slipper ränta och amorteringar på den delen av köpeskillingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Jag ska till banken om ca 1 vecka för att snacka bostadslån men är nyfiken på hur det fungerar. Jag kikar just nu på en 1a eller 2a som kommer landa på 400 - 600k kr. Jag har fått preliminärt besked att med min lön och inga betalningsanmärkningar kan jag få 85% av summan i lån och kommer betala resterande i handpenning. Jag undrar helt enkelt hur man räknar på hur mycket min ränta bör landa på, hur mycket banken kan anse vara rimligt att amortera. Allt detta kommer jag få reda på nästa vecka men jag är nyfiken.

Ganska enkelt förklarat, Ta summan du lånar, ta det gånger procentsatsen i detta fall 5% och sen delar du summan i tolv för att få veta hur mycket du betalar i ränta per månad.

600 000 x 0,05 = 30 000 / 12 = 2500
Denna summa krymper då varje månad när du amorterar.

Sedan får man inte glömma att man får tillbaka 30% av räntan man betalat när det är dags att deklarera.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Ganska enkelt förklarat, Ta summan du lånar, ta det gånger procentsatsen i detta fall 5% och sen delar du summan i tolv för att få veta hur mycket du betalar i ränta per månad.

600 000 x 0,05 = 30 000 / 12 = 2500
Denna summa krymper då varje månad när du amorterar.

Sedan får man inte glömma att man får tillbaka 30% av räntan man betalat när det är dags att deklarera.

Okej på så vis. Tackar för informationen!

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Kan tillägga att jag betalade 4600kr/månad för min etta på 50kvm tidigare och nu betalar jag 4800kr/månad totalt för min tvåa på 60kvm istället. Men visst springer det iväg i kostnad om man ska köpa lägenhet för över 1,5 miljon. Då får man nästan vara två som kan dela på kostnaden eller så får man ha en bra lön och pröjsa 15% kontant så man slipper ränta och amorteringar på den delen av köpeskillingen.

Jag betalar 5500kr i hyra för en 3a 85kvm, så jag får ganska mycket för pengarna. Då ingick också diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och golvvärme i lägenheten.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Något ni gärna ska räkna med är också att räntan mycket väl kan förändras, för inte ens 20år sedan t.ex. när Sverige hade finanskris så låg räntorna på typ 15%, för vissa mer. Lånar man 1,4 miljoner för en bostad, inte tänker amortera och vill bo där länge kanske man ska tänka på något sådant också.. Klarar jag att räntan går upp 3%? 10%? 20%?

Jag själv skulle vara livrädd för att ta ett sånt stort lån.
Tänk om det blir en ny kris med bostadsbubbla, vad skulle jag göra då? 1,5 miljoner i lån, kanske blir jag av med jobbet i ny massarbetslöshet och måste sälja bostaden för 4-5 hundra tusen mindre än jag betalade för den...

Under 90-tals krisen var det många husägare där "pappan"s lön gick till ränta på bolånet, och "mammans" lön (som tyvärr då som nu i regel är lägre) fick gå till alla andra utgifter. Vi fick leva på falukorv och ärva varandras kläder när jag var liten trots att båda föräldrarna hade jobb.

Avslutar med: Jag skulle iallafall vilja ha handpenningen på banken (undvika de värsta räntorna med andra ord), se över om jag klarar en ränteökning på iaf det dubbla o.sv. Det är mycket pengar det handlar om!

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk
Medlem

Wait, hur kommer det sig att man får skAttereduktion för räntan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Appropå ränteökning. Om jag skulle ta ett lån för att köpa lägenhet så skulle jag gå på maginalerna redan vid 5% ränta så jag skulle absolut inte ha råd med 10%. Men det finns väl låsbar ränta? Om man vet med sig att man har råd med räntan som den ser ut idag, varför inte låsa den då så slipper man oroa sig? Visst, den kan gå ner och då missar man det, men bättre att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Wait, hur kommer det sig att man får skAttereduktion för räntan?

Skickades från m.sweclockers.com

För att uppmuntra till så mycket lånande som möjligt. Det håller igång och uppe prisökningarna på bostäder och då ser det på pappret ut som att landet har en massa "tillväxt". För en regering ser det ju alltid bra ut med tillväxt.
Det är av samma anledning som räntorna ständigt sänks. Det uppmuntrar folk att överbelåna sig för att artificiellt hålla tillväxten uppe lite till.

Givetvis är det inte hållbart i längden, utan fungerar som att pissa i byxorna en kall vinterdag. Lite varmt för stunden, men illa i längden.

Skrivet av Cogo:

Något ni gärna ska räkna med är också att räntan mycket väl kan förändras, för inte ens 20år sedan t.ex. när Sverige hade finanskris så låg räntorna på typ 15%, för vissa mer. Lånar man 1,4 miljoner för en bostad, inte tänker amortera och vill bo där länge kanske man ska tänka på något sådant också.. Klarar jag att räntan går upp 3%? 10%? 20%?

Jag själv skulle vara livrädd för att ta ett sånt stort lån.
Tänk om det blir en ny kris med bostadsbubbla, vad skulle jag göra då? 1,5 miljoner i lån, kanske blir jag av med jobbet i ny massarbetslöshet och måste sälja bostaden för 4-5 hundra tusen mindre än jag betalade för den...

Under 90-tals krisen var det många husägare där "pappan"s lön gick till ränta på bolånet, och "mammans" lön (som tyvärr då som nu i regel är lägre) fick gå till alla andra utgifter. Vi fick leva på falukorv och ärva varandras kläder när jag var liten trots att båda föräldrarna hade jobb.

Avslutar med: Jag skulle iallafall vilja ha handpenningen på banken (undvika de värsta räntorna med andra ord), se över om jag klarar en ränteökning på iaf det dubbla o.sv. Det är mycket pengar det handlar om!

Ett stort "word" till det.
Risk är något alltför många inte tar med i sina beräkningar och inte inser hur allvarligt det kan bli.
Har man redan problem att bara betala räntan på lånet så har man tagit på sig en fruktansvärt stor risk i och med storleken på lånet.
Då räcker det med att priserna går ner högst marginellt för att det ska leda till personlig konkurs. Och priserna går ner med jämna mellanrum.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Appropå ränteökning. Om jag skulle ta ett lån för att köpa lägenhet så skulle jag gå på maginalerna redan vid 5% ränta så jag skulle absolut inte ha råd med 10%. Men det finns väl låsbar ränta? Om man vet med sig att man har råd med räntan som den ser ut idag, varför inte låsa den då så slipper man oroa sig? Visst, den kan gå ner och då missar man det, men bättre att vara på den säkra sidan.

Om du binder räntan länge så är den alltid högre än den rörliga räntan den dagen du binder. Det finns ju möjlighet att räntan ligger kvar lågt eller t.o.m. sjunker, vilket gör att folk föredrar rörlig ränta. Jag tror att de 10-20 senaste åren har varit nästintill omöjligt att ha möjlighet att binda räntan under 5% över en längre tid (10 år eller längre), förutom möjligtvis en kortare tid några år innan krisen kom 2008 och så nu då.

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk
Medlem

Du får satsa på att göra karriär på bostadsmarknaden. Dvs du köper först en liten lägenhet som du har råd med och bor där i ett par år, samtidigt så sparar du så mycket pengar du känner är rimligt. Med lite tur så har värdet på den lägenheten stigit såpass att du tjänar en slant på att sälja den. Då har du både sparkapital och en vinst från försäljningen som du kan använda till en handpenning på en större och dyrare lägenhet.
Byter du upp dig hela tiden och att priset på lägenheterna inte sjunker så bör du ha råd med en lägenhet för 1.5 miljoner om ca 5-10 år.
Räkna med att betala minst 25% av totalpriset i handpenning om du vill hålla nere räntekostnaderna.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Inaktiv

så du funderar på att flytta till kalmar? men dyr hyra för en trea på 73 kvadrat

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

så du funderar på att flytta till kalmar? men dyr hyra för en trea på 73 kvadrat

Vad snackar du om? Jag tror inte jag nämnde att jag vill flytta in till Kalmar, men ja, det vill jag. 73 kvadrat tror jag ingen har nämnt något om.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bejje:

Vad snackar du om? Jag tror inte jag nämnde att jag vill flytta in till Kalmar, men ja, det vill jag. 73 kvadrat tror jag ingen har nämnt något om.

nej men du nämde pris och hyra då är det inte så svårt att räkna ut vilken lägenhet du siktar mot, det vimlar inte direkt om lägenheter för 1,65 miljoner med en hyra på 3000 i månaden

jag kan rekommendera paradiset om du vill komma undan billigare och om man har bil så tar man sig rätt snabbt in till kalmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

nej men du nämde pris och hyra då är det inte så svårt att räkna ut vilken lägenhet du siktar mot, det vimlar inte direkt om lägenheter för 1,65 miljoner med en hyra på 3000 i månaden

jag kan rekommendera paradiset om du vill komma undan billigare och om man har bil så tar man sig rätt snabbt in till kalmar.

Jag hade nog inte haft en aning om vad du menar om jag inte nyss råkade se lägenheter till salu i Nybro och de kallade det paradiset. Jag bor just nu i Nybro och något paradis vet jag inte om jag vill kalla det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bejje:

Jag hade nog inte haft en aning om vad du menar om jag inte nyss råkade se lägenheter till salu i Nybro och de kallade det paradiset. Jag bor just nu i Nybro och något paradis vet jag inte om jag vill kalla det.

Paradiset är en stadsdel i Nybro där det mest finns bostadsrätter men ett par hyres finns det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Paradiset är en stadsdel i Nybro där det mest finns bostadsrätter men ett par hyres finns det med.

Ahh ok. Jag bor redan så centralt som det går i Nybro, så det är ok på så sätt. Att jag vill in till Kalmar är för att slippa pendla till jobbet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580