Inet: Råd & Rön berättar inte hela historien

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Alla kan väl göra fel? Det som är bra är att de har gjort ändringar i sina rutiner så att samma fel inte uppstår igen. Såhär brukar det fungera i ett seriöst företag.

Jag säger inget om att Inet inte får göra fel, men att vissa här försvarar dom när det är uppenbart att dom misslyckats med ett ärende.
Jag ber inte dom att bojkotta Inet och bränna ner butikerna, bara att man faktiskt ska kunna vara kritiskt till något man annars uppskattar väldigt mycket.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

1: R&R lämnar in dator.
2: Inet meddelar process å förslår nyköp istället för reperation.
3: Produkt blir liggandes på hylla.
4: R&R gör förfrågan.
5: Inet lämnar tillbaka datorn utan felsökning, men efter avtal en backup på separat USB sticka á 598:-

FEL: Direkt när dator anlänt till servicehall med jobborder utförda så skulle direkt återkoppling göras.

Det enda felet som nu skapar massa negativ media bevakning mot dem.

. - . - . - . - . - . - . - . - . - . - . - . - . - . - .

Jag skulle dock vilja veta hur R&R fått backup gratis från Elgiganten?
Visserligen inget jätte-jobb, men 0:- för dom ska gälla för alla nu eller?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

vi vet att ni inte gjort något fel inet.. ta det lugnt ni behöver inte skydda er! jag skulle gjort samma sak om någon kom in med en 6 års gammal laptop som inte startade.. be dom köpa en ny och försöka rädda filerna som fanns kvar på HDD'n om dom ville komma åt dom dvs, slöseri med tid och försöka laga en så gammal laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

vi vet att ni inte gjort något fel inet.. ta det lugnt ni behöver inte skydda er! jag skulle gjort samma sak om någon kom in med en 6 års gammal laptop som inte startade.. be dom köpa en ny och försöka rädda filerna som fanns kvar på HDD'n om dom ville komma åt dom dvs, slöseri med tid och försöka laga en så gammal laptop

Slöseri med tid är ju när det tar 25 dagar för att konstatera att laptopen är gammal och ingen vits att felsöka / reparera.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bread_:

Bara jag som tycker Inet har tappat som fan? Fortfarande bra men tex att inte ha någon mellandags rea och nu detta, Handlade alltid på Inet innan och har lagt åtskilliga tusen där både åt mig och handlat åt andra men har börjat ta mina pengar till andra ställen CDON, Alina tex. Tror Inet sitter lite för säkert på tronen och tror att de inte behöver göra så mycket för att stanna kvar

jag håller med fick inte så otroligt bra behandling av inet förra året jäfört med hur dem brukar ha varit

hjälp aldrig ett företag att bli för mäktigt då vinner dem

Permalänk
Medlem

Ruskigt mycket fanboys som hänger i den här tråden. Felsökningen var under all kritik. Minnesmodulerna och memtest är något jag kollar först vid misstänkt hårdvarufel då felande minnen märks väl. Det är inte alls bäst att köpa ny dator. Om datorn duger utmärkt för kunden så tycker jag att de skall utföra arbetet på datorn även om de anser att den är gammal och dyr att underhålla.

Sanningen är ju dock att det inte var dyrt att fixa problemet. Det tar max en timme för en person att kolla minnesmoduler och eventuellt sätta in nya. Nu vet jag visserligen inte vilken avgift Inet tar för en sådan här simpel manöver. En mantimme på Inets service kostar kanske lika mycket som en ny dator? Vad vet jag.

Sen vad har RoRs datorkompetens med ämnet att göra? Sluta kasta skit omkring er som några j**** dyngspridare så fort ni blir upprörda över att era romanser blir kritiserade.

Jag kommer fortfarande handla av Inet, men jag har tur som kan utför all min felsökning själv. Det är enbart garantiärenden som jag eventuellt behöver ha kontakt med verkstäder och återförsäljare. Än har jag sluppit, och jag hoppas att jag slipper det för all framtid då man konstant hör historier liknande denna. Väntetiderna brukar även de vara horribla.

Permalänk
Medlem

Trevligt dom vill fixa till sina rutiner, dock så skulle det redan funnits bra rutiner ifrån början, nu efter flera år så har nog ett bra antal kunder blivit lurande på onödiga pengar för onödiga inköp. dessutom kvarstår det att rekomendera ett nytt datorköp, som han vill poängtera med, fortfarande är en dålig rekomendation då en snabb felsökning gjord utav någon datorkunning hade kommit fram till de 2 enkla fel som fanns och inte hade behövt kosta flera tusen som en ny dator nu kostar. Inet är bra, alla är dom bra på sitt antagligen, och vissa har sina fördelar såklart(som blev poängterat utav mera lokala datorbutiker i den tidigare tråden), det gäller att kunna ta på sig glasögon och se ur andra perskektiv, och inte bara fanboy-ismens mycket enkelriktade syn och hävda X är bättre än allt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-C:

Bortförklaringar. Beställer man en reparation ska de fan åtminstone försöka reparera varan, inte komma med något douchebag-svar. Gör om gör rätt, Inet.

De frågade efter en reparation, Inet sa att de inte skulle gå och tog istället in den bara för att ta backup på datan på hårddisken.

Skrivet av coopdeo:

Kunden har betalat 600 kr för att Inet ska hitta den smidigaste lösningen. Detta misslyckades Inet med.

Nej, de betalade för backup av filerna, efter att Inet sagt att den inte gick att laga.

Skrivet av coopdeo:

Många av er glömmer att kunden har betalat nästan 600kr för att Inet ska göra en seriös felsökning.

Nej, de betalade för backup av filer, och det betalades i efterskott. De sa att de inte kunde reparera den.

Skrivet av Notan:

Efter 5 veckor så hittade de inte ens lösa minnen. Betala ca 600 spänn för det och sedan komma med undanflykter, skärpning Inet.

De tog inte 600kr i betalt för att inte hitta felet, utan för att rädda data. Det är ett normalt pris enligt mig.

Om ni läser vad de skrivit på Råd&Röns sida så ser ni detta:

Citat:

Säljaren bakom disken förklarar tydligt hur servicen går till. Han startar också datorn för att se om felet går att lösa direkt. Lång och tydlig felbeskrivning till verkstaden, inklusive notering att vi har skruvat på baksidan. Vi behöver inte betala i förskott.

Teknikern i verkstaden tror efter genomgång att datorn är överhettad. Han tror inte att det går att laga och ger därför inget formellt kostnadsförslag. Säger att han ska göra backup av våra bilder till ett USB-minne och skicka sms när det är klart. Inget sms kommer på två veckor, vi får själva ta kontakt och fråga om inte backupen är klar snart. Supportavdelningen bekräftar att den gjordes samma dag som vi pratade med teknikern men att han glömde att skicka sms.

Permalänk
Medlem

Tragiskt att en "undersökning" baserad på en instans av samlad data (i det här fallet inlämningen av en hårddisk) kan leda en slutsats kring ett helt företags service -.-' Sorglig undersökning om du frågar mig.

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Slöseri med tid är ju när det tar 25 dagar för att konstatera att laptopen är gammal och ingen vits att felsöka / reparera.

De konstaterade direkt att det inte var någon ide att laga den, och tog sedan 25 dagar för att rädda data på hårddisken.

Permalänk

I artikeln står det "Inget sms kommer på två veckor, vi får själva ta kontakt och fråga om inte backupen är klar snart." Hur blir två veckor 25 dagar?

Edit: kom på att det kanske tog 11 dagar innan servicekillen kontrollerat datorn.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Hela den här historien påminner mig om bilreparatörer...

Permalänk
Medlem

Är det inte lika bra att ha ett partnersamarbete med en bättre och riktig datorverkstad än att ha sin egen? De håller koll på sina grejjer och försäljaren håller koll på sina grejjer, med mycket kommunikation mellan de två företagen. Verkstaden får liksom en certifiering att man kan laga sin produkt här om man har köpt produkten hos, till exempel Inet. Troligtvis får man folk med bättre kompetens om man gör detta. Datorverkstaden behöver ju inte bara ta hand om tex Inets kunder utan vanliga kunder som köpt sina produkter från annat håll också.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk

hahaha ja det där låter ju vettigt kolla inte felet rekomendera en ny dator bara direkt fyfan för inkompetens..

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Slöseri med tid är ju när det tar 25 dagar för att konstatera att laptopen är gammal och ingen vits att felsöka / reparera.

Det är nog så att råd o rön inte kontaktat dom före tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murre5:

Fattar inte hur folk kan försvara inet, visst att det är mer värt o köpa en ny laptop me ndet har dom ju inte sagt. Dom har ju tagit in en och börjat felsöka för 600spänn utan o hitta orsaken.

Dom skulle direkt sagt "vi kan ta backup men köp en ny laptop för resten kommer kosta mer än det är värt".

Inte ta 600spänn och ta 25dagar på sig att felsöka och sen inte kunna hitta felet, Det är pinsamt dåligt.

Jag säger samma sak till dig, har du ens läst artikeln hos Råd&Rön? De har inte felsökt den över huvud taget, de sa till Råd&Rön att de ej skulle göra det, och tog sedan in den för backup av hårddisken. Det är även vad de tog betalt för.

Skrivet av brickN:

Går inte ursäkta bort det där. Jag kan förstå att man inte vill felsöka sådana här burkar men då avböjer man helt enkelt. Hur svårt kan det vara att ta 100kr preliminärkostnad. Sedan när ni märker att fy fan, det här jobbet vill vi inte ta, kostar hur mkt som helst att laga och felsöka, så kan ni snällt återlämna burken istället för att ge kunden felaktiga slutsatser. Det handlar om att vara ärlig. Det är i sig väldigt lustigt att "felsökning" har en prislapp. Det är en jäkla skillnad kostnadsmässigt att felsöka burk A från burk B. Men man märker efter bara någon minut om det är en burk A eller B - då kan man ge ett kostnadsförslag efter det.

Personligen skulle jag inte ens acceptera felsökning av 6 år gamla datorer. Det kan vara VAD SOM HELST som är fel.

De gjorde ju precis det? De avböjde felsökning, för att sedan ta in den för backup av information på hårddisken. De var ärliga. Felsökning tog de aldrig betalt för.

Kan personer börja läsa all information innan de skriver och klagar på någon?

Permalänk
Skrivet av kRYSSET:

Jag tycker det mer luktar som någon lagt pengar under bordet för att få Inet att framstå som ett dåligt val.

Haha! Tror du Råd & Rön är mutade?

personangrepp borttaget
Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare så skickades inte dator för felsökning till extern service pga åldern, precis som det står i artikeln men nog tog han in den och tänkte skicka iväg den. Men istället för att göra det så gjorde han backup kostandsfritt åt kunden vilket är väldigt bra.

Skrivet av Zienx:

Så du kallar att "ta in datorn" när kunden står brevid och du kopplar in disken för att se om det går att göra backup? har du läst artikeln? sen så informerade dom kunden att det inte är lönsamt att skicka iväg den pga felsökning kostar halva värdet av datorn och vad som framgår i artikeln med 5minuter så gissar jag att dom inte lämnade in den. så ja dom hade inte in datorn för felsökning enligt mig.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av Uvania:

Det är nog så att råd o rön inte kontaktat dom före tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske för att Inet skulle skicka ett SMS är det var klart?

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk

Klantigt av Inet, helt klart. Finns inga ursäkter enligt mig. Men sen är det också lite roligt med er som nu bara ska handla hos Komplett, Alina och CDON och tror det går till på ett så mycket bättre sätt där Mår illa av bara tanken att lämna in en trasig laptop hos Komplett

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

All näringsverksamhet går ut på att utnyttja andra människors okunskap, nästan oavsett vilken bransch det handlar om.

Lyxvillor och sportbilar skulle inte vara en särskilt vanlig syn i samhället om alla skulle vara ärliga.

Välkomna till verkligheten.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coopdeo:

Minst sagt fanboyism. Jag förstår inte hur man kan ha en så okritisk relation till en butik. Här har Inet uppenbarligen misslyckats.
Intressant är att många medlemmar här har ett större förtroende för ett vinstdrivande företag (som har varje anledning i världen att bortförklara sig) än Sveriges mest seriösa oberoende konsumenttidning.

Ja jag önskade att Inet kunde vara än mer kundkritiska än detta uttalande. Har köpt från dem men jag har aldrig lämnat in en felande vara så det låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem

Köpa en helt ny dator för att minnet inte är rätt inkopplat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mppl:

Dåligt oavsett..

Precis. Vad är det för jäkla floskel han hasplar fram liksom. Att ge förslaget att köpa en ny dator pga. en lös minnesmodul och trasig partiotionstabell är ju inget annat än befängt.

Hur man kan vända det här till att Inet (och alla andra ÅF, fast det visste vi ju redan) förtjänar ngonting annat än ett stor röd bock i protokollet, det begriper jag inte.

Permalänk
Skrivet av coopdeo:

Jag tycker personligen det är pinsamt att Inet begått exakt samma fel som Siba, Elgiganten med flera. Har kunden betalt för felsökning så ska en seriös felsökning genomföras.

Precis! Att det är en gammal skitdator hör inte till saken! Men vad som faktiskt hänt är det bara butiken och råd o rön som vet...

Sen att Inet är en trevlig butik med i övrigt bra priser, leveranser, och pingvinstänger osv... det hör inte hit!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kRYSSET:

Tid är pengar.

Jag tror Inet gjorde rätt i sitt konstaterande.

Jag bedriver också en verksamhet inom Data & Foto och hade gjort samma bedömning som Inet.

En sex år gammal laptop är en maskin det inte är värt att lägga ner felsökning och reparation. Det blir för dyrt och kunden är inte villig att betala vad det kostar för en så gammal laptop, när denne kan gå till närmaste köpcentrum och plocka ut en dator för en slant extra. Då får man dessutom inte bara en ny dator med allt vad det innebär utan även ny garanti.

Inet skrev ju dessutom att de gjorde en backup på hårddisken och tog betalt för den biten - så "kunden" kan ju inte direkt vara missnöjd i fallet?

Jag tycker det mer luktar som någon lagt pengar under bordet för att få Inet att framstå som ett dåligt val.

Jag har varit kund hos Inet sedan de startade och haft ett antal reklamationer och garantiärenden med dem och på den biten finns det inte en datorbutik i hela sverige som är bättre på.

Jag vill inte påstå att det luktar pengar under bordet, men artikeln påbörjades tydligt med ett redan förutbestämt antgande verkar det som

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Kommer låta som m jag är en fanboy av värsta slag i den här posten men jag tycker faktiskt att Inet har lite rätt i det dem säger.

Om det stämmer att datorn var sex år gammal och dessutom bärbar så hade nog jag också sagt att det inte var lönt att göra något åt och erbjuda en eventuell backup på hårddisken.

Skrivet av Notan:

Efter 5 veckor så hittade de inte ens lösa minnen. Betala ca 600 spänn för det och sedan komma med undanflykter, skärpning Inet.

Återigen om någon kommer med en fem år gammal laptop så känns ju "lösa minnnen" som ett väldigt, väldigt underligt fel. Att en förmodligen kass märkesdator ens håller i fem år är väl osannolikt i många fall. Verkar som om Inet inte ens tog in datorn efter att de avrådde kunden då det skulle bli väldigt dyrt.

Skrivet av Murer:

Ruskigt mycket fanboys som hänger i den här tråden. Felsökningen var under all kritik. Minnesmodulerna och memtest är något jag kollar först vid misstänkt hårdvarufel då felande minnen märks väl. Det är inte alls bäst att köpa ny dator. Om datorn duger utmärkt för kunden så tycker jag att de skall utföra arbetet på datorn även om de anser att den är gammal och dyr att underhålla.

Du kan alltså med handen på hjärtat rekommendera en kund att reparera en 5 år gammal laptop? Är det inte hårddisken eller en minnesmodul som det är fel på så blir det genast mycket mycket dyrare. Personligen så skulle jag vilja höra hur konversationen gick när dem lämnade in datorn. Man vet ju inte vad Råd och Rön gav för svar när de blev rekommenderade att inte laga den.

Permalänk
Medlem

Pinsamma kommentarer från Erik Wickman...

Förmodligen gör Råd & Rön det de kan för att demonisera företagen. Men Wickman gör det ju bara värre för inets del.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

Se där ja, Inet got pwnt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopdeo:

Jag tycker personligen det är pinsamt att Inet begått exakt samma fel som Siba, Elgiganten med flera. Har kunden betalt för felsökning så ska en seriös felsökning genomföras.

precis, inets svar bekräftar bara det som råd och rön kom fram till.

bättre att bara fråga en datorintresserad bekant och spara 600 - 12000 kronor

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2